گزارش «تلویزیون ملی چین»؛

اقتصاد ورشکسته غرب

صندوق بین‌المللی پول گزارش کرد، اقتصاد روسیه می‌تواند در سال جاری 0.7 درصد رشد کند. این در حالی است که همه امید و آرزوهای اقتصادی متحدان واشنگتن با سرعتی سرسام‌آور در حال فروپاشی است، زیرا اخبار مربوط به رکود احتمالی در ایالات‌متحده در نیمه دوم سال جاری میلادی منتشر شده و اروپا امکان دارد وضعیت رکود واقعی را تجربه کند.
صندوق بین‌المللی پول گزارش کرد، اقتصاد روسیه می‌تواند در سال جاری 0.7 درصد رشد کند. این در حالی است که همه امید و آرزوهای اقتصادی متحدان واشنگتن با سرعتی سرسام‌آور در حال فروپاشی است، زیرا اخبار مربوط به رکود احتمالی در ایالات‌متحده در نیمه دوم سال جاری میلادی منتشر شده و اروپا امکان دارد وضعیت رکود واقعی را تجربه کند.
کد خبر: ۱۴۱۲۹۶۲

به گزارش جام جم آنلاین، مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ از 14 ژوئن با حضور نمایندگان تعداد زیادی از کشورهای غیرغربی آغاز به کار کرد و روز یکشنبه به کار خود پایان داد.

این مجمع در حالی برگزار شد که به نظر می آید اقتصاد آمریکا و کشورهای اروپایی به طور فزاینده ای در حال ضعیف شدن است، اما آنها همچنان اصرار دارند روسیه و چین را از صفحه تعاملات بین المللی به حاشیه برانند.

برگزاری مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ با توجه به مشارکت گسترده اعضا، به ویژه نمایندگان اقتصادی و تجاری روسیه و چین سؤالات زیادی را ایجاد می کند، ازجمله اینکه آیا روسیه و سایر کشورها در راستای صادرات و فروش نفت و گاز می خواهند مسیر استقلال از دلار آمریکا را مصمم تر از گذشته بپیمایند؟

در حال حاضر حدود یک سوم کل صادرات روسیه به چین عرضه می‌شود و اظهارات شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه مبنی بر اینکه قصد دارند کشورهایشان را به طور کامل به سمت مبادلات تجاری با ارز محلی سوق دهند، به این معنی است که چینی‌ها از یوان و روس ها از روبل به جای دلار آمریکا استفاده خواهند کرد و این نوع مبادله برای هر دو کشور مهم خواهد بود.

روزنامه واشنگتن پست به تازگی گزارش کرد، استفاده واشنگتن از دلار به عنوان سلاح در دهه گذشته و نیز گرایش به تحریم‌ های اقتصادی، بسیاری از سران کشورها را بر آن داشته است به دنبال تأمین مالی اقدامات تجاری خود خارج از سلطه دلار باشند.

شکی نیست دلار به جای افزایش، در حال سقوط است و اگر این روند ادامه یابد، آمریکا کمتر می تواند کشورهایی را که علیه هژمونی خود به پا می خیزند، تحریم کند. تردیدی وجود ندارد آمریکا با دیکته کردن نحوه عملکرد ساختار مالی خود بر جهان دیری نمی گذرد که شاهد از دست رفتن جایگاه واشنگتن باشیم.

روسیه در این نشست میزبان 6 مذاکره دوجانبه با نمایندگان آ.سه.آن، چین، هند و آمریکای لاتین بود. محور این رایزنی ها تلاش‌های روسیه برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و احتمالاً سیاسی با کشورهای عضو و سایر مناطق جهان عنوان شده است.

الکساندر ایوانف، سفیر روسیه در آ.سه.آن گفت، کشورش بازیگر ضروری در جنوب آسیاست. بی تردید روسیه از وجود چنین مجموعه هایی سود می برد، زیرا می تواند فرصت های تجاری خود را گسترش دهد. در سوی مقابل، کشورهای آ.سه.آن نیز به دلیل دسترسی به بازار انرژی روسیه سود می برند؛ چه اینکه در ماه آوریل نشست سالانه مقام های ارشد آ.سه.آن و روسیه در کامبوج برگزار و مذاکرات مهمی در زمینه فناوری، امنیت، گردشگری و موارد دیگر انجام شد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مقاله ای که در یک روزنامه روسی منتشر شد، نوشت: روسیه اعتقاد دارد قدرت جهانی غرب در حال فرسایش و شکل گیری نظم جهانی چندقطبی عادلانه تر از نظام تک قطبی بی وقفه ادامه دارد.

تردیدی نیست پاسخ منطقی به بحران نظام جهانی در تقویت همکاری کشورهایی است که زیر فشارهای خارجی غرب و سلطه دلار قرار دارند؛ سلطه ای که باعث تضعیف اعتماد اقتصاد جهانی به واحد پول آمریکا شده و افول آن را اجتناب ناپذیر کرده است.

مهمانان مجمع بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ می دانند ایالات متحده همچنان به دنبال تضعیف روسیه به وسیله تحریم های اقتصادی و ارسال ده ها میلیارد دلار تسلیحات به اوکراین است. به گفته وزارت خزانه داری آمریکا، تاکنون بیش از 300 تحریم اقتصادی مختلف علیه روسیه اعمال شده است.

به تازگی شبکه بی.‌بی.‌سی گزارش کرد، رهبران غربی سقوط اقتصاد روسیه را به دلیل شدت تحریم‌ها پیش‌بینی کردند، اما صندوق بین‌المللی پول معتقد است اقتصاد روسیه می‌تواند در سال جاری 0.7 درصد رشد کند. اگر تحلیل صندوق بین المللی پول درست باشد، تحول بزرگی است.

همه امید و آرزوهای اقتصادی متحدان واشنگتن با سرعتی سرسام آور در حال فروپاشی است، زیرا اخبار مربوط به رکود احتمالی در ایالات متحده در نیمه دوم سال جاری میلادی منتشر شده و اروپا امکان دارد وضعیت رکود واقعی را تجربه کند.

منبع: راهبرد معاصر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها