امیرپوردستان در گفت‌وگوی تفصیلی با جام‌ پلاس:

پاسخ پشیمان‌کننده‌ای به هر تحرک رژیم صهیونیستی می‌دهیم

رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران معتقد است: اگر رژیم صهیونیستی بخواهد حرکتی را انجام دهد این ظرفیت و توانمندی را داریم که پاسخ به مراتب کوبنده‌تر و پشیمان‌کننده‌ای به این هجمه بدهیم.
رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران معتقد است: اگر رژیم صهیونیستی بخواهد حرکتی را انجام دهد این ظرفیت و توانمندی را داریم که پاسخ به مراتب کوبنده‌تر و پشیمان‌کننده‌ای به این هجمه بدهیم.
کد خبر: ۱۴۱۲۶۰۵
نویسنده امین صبحی - دبیر جام پلاس

برای چند لحظه، تصور کنید که در یک جهان بی‌امنیت زندگی می‌کنید؛ چه حسی به شما دست می‌دهد؟ آیا می‌توانید با آرامش در خیابان‌های شهر قدم بردارید؟ آیا زندگی شما رنگ و بوی آرامش دارد؟ اگر صادق باشیم، حتی تصور چنین وضعیتی هم سخت است چه برسد به زیستن در ناامنی! امنیت، پایه‌ای استوار برای توسعه فردی و اجتماعی انسان‌ها و یک ارزش بنیادین در جوامع است. حالا به جوانانی فکر کنید که با قربانی کردن جان‌شان در میدان جنگ یا بحران‌های اجتماعی و طبیعی، امنیت ما را تضمین می‌کنند.

برای یادآوری همصدایی و همرنگی این جان برکفان، لازم است کمی به گذشته برگردیم؛ به روزهای پرشور پاییز 57 که با شنیدن شعار «برادر ارتشی چرا برادرکشی؟»، «ارتش برادر ماست»، «ارتش تو یار ما باش» گل‌ها را جایگزین گلوله‌های‌شان کرده و همزمان با خیل مردم، با تبعیت محض از امام روح‌ا... نقش بی‌بدیلی در پیروزی انقلاب مردمی سال 57 و استقرار نظام جمهوری اسلامی از خود به نمایش گذاشتند.

از تمرد سربازان و فرار از پادگان‌ها، نامه‌نگاری برخی فرماندهان ارتش پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به امام راحل، اعتصاب افسران درجه‌دار به منظور اعلام همبستگی با مردم و رویداد به‌یاد‌ماندنی دیدار همافران با امام‌خمینی(ره) گرفته تا اعلام بی‌طرفی ارتش در تاریخ 22 بهمن 1357 که همگی حکایت از برادری ارتش با انقلاب نوپای ایران داشت. عهدی که همچنان پس از گذشت بیش از چهار دهه پابرجاست و در مقاطع مختلف همچون جنگ تحمیلی و فراز‌و‌نشیب‌های دیگر به‌کرات، تکرار شده است.

ارتش جمهوری اسلامی ایران که روزی زمزمه انحلالش به گوش می‌رسید، با درایت امام خمینی تبدیل به دژی مستحکم برای جمهوری اسلامی شد و در تمام رخدادهایی که گریبانگیر ملت و مملکت می‌شود، پیشقدم است تا علاوه بر ارائه امکانات مادی و لجستیکی، با کل نیروهایش به کمک مردم بپردازد فرقی نمی‌کند سیل باشد یا زلزله، کرونا یا آتش‌سوزی جنگل‌ها و عملیات امداد و نجات.

امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان یکی از خیل فرماندهانی است که با حضور در عرصه‌های مختلف ارتش، خاطرات ارزنده‌ای از دوران دفاع‌مقدس و پس از آن دارد. ایشان سال 1359 به‌عضویت ارتش درآمده و سال‌های ابتدایی خدمت خود را در جنگ تحمیلی و در لشکر 92 زرهی گذراند و بعدها با درجه سرهنگی، فرماندهی تیپ 25 تکاوران ممتاز شمال‌غرب نیروی زمینی را به‌عهده گرفت.

فرماندهی دانشگاه افسری امام علی(ع) و فرماندهی ارشد ارتش در استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد از دیگر مناصب این کهنه سرباز است.

وی در سال 1378 با حکم فرمانده معظم کل قوا به فرماندهی نیروی زمینی رسید و در آبان ماه سال 95 به‌عنوان جانشین فرمانده کل ارتش منصوب شد و یک‌سال بعد، ریاست مرکز مطالعات راهبردی ارتش را به‌عهده گرفت که هم‌اکنون نیز در این سمت مشغول به خدمت است.

امیر سرتیپ پوردستان در گفت‌و‌گو با جام‌پلاس گریزی به دشمنی همیشگی آمریکا با نظام جمهوری اسلامی ایران زد و گفت هدف آمریکا در سال 2001 حمله به ایران بود یعنی درست در زمانی که دولت مستقر در آن ایام، داعیه گفت‌وگوی تمدن‌ها را داشت و دلخوش به دوستی با آمریکا بود، جورج بوش، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سخنانی نسنجیده ایران را محور شرارت خواند.

شاید به همین دلیل بود که مقام معظم رهبری در اجتماع عظیم سی‌و‌چهارمین سالگرد رحلت امام خطاب به جوان گفتند: «در برخی دولت‌های این چند دهه، افرادی معتقد به عقب‌نشینی و امتیاز دادن بودند اما در یکی از این دولت‌ها، همان کشوری که در مقابل آن عقب‌نشینی کرده بودیم، برای رئیس‌جمهور ما کیفرخواست صادر کرد و او را به دادگاه غیابی کشاند یا در دولت دیگری که گویا متأسفانه به آمریکایی‌ها کمک هم شده بود، آنها ایران را محور شرارت نامیدند.»

در ادامه نسخه کامل گفت و گوی تفصیلی امین صبحی با امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان ریاست مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران از لنز نگاه تان می‌گذرد.

شما می‌توانید فیلم‌های مرتبط با جام پلاس را در اینجا مشاهده کنید.

***

رهبر انقلاب چندی پیش درخصوص وضعیت فلاکت‌بار رژیم صهیونیستی فرمودند قدرت بازدارندگی این رژیم رو به پایان و اضمحلال است. به نظر جنابعالی این روند چطور تسریع می‌شود؟

شرایط رژیم صهیونیستی شرایط بسیار نامساعدی است. این رژیم جعلی تهدیداتی را علیه نظام جمهوری اسلامی ایران طرح و اعلام کرده «آمادگی داریم تا بدون حمایت و پشتیبانی آمریکا به جمهوری اسلامی ایران حمله کنیم» به‌عنوان فردی که درس نظامی خوانده و کارشناس نظامی است، معتقدم وضعیت کنونی رژیم غاصب شرایط مساعدی برای حمله نیست. یک کشور زمانی می‌تواند تهاجمی را آغاز کند که حائز حداقل پنج مؤلفه باشد؛ ‌مؤلفه اول برخورداری از ارتشی است که آمادگی تهاجم و عملیات را داشته باشد، موضوع بعدی ارتش کشور مقابل است، نکته سوم در نظر گرفتن شرایط داخلی کشور خود و مبحث چهارم شرایط داخلی کشور مقابل است و‌مؤلفه پنجم هم مربوط به شرایط بین‌المللی می‌شود. با اندکی تامل متوجه می‌شویم که هیچ‌کدام از این‌مؤلفه‌ها به نفع این رژیم غاصب نیست و ظرفیت ساماندهی هیچ تهاجمی را علیه ما ندارد. طرح این‌گونه سخنان نوعی عملیات روانی است که از سوی سیاستمداران مطرح می‌شود. حضرت آقا فرمودند همیشه مثل شب عملیات خود را آماده کنید؛ ما نظامیان مثل شب عملیات خود را آماده می‌کنیم و این تهدیدات را جدی گرفته و ظرفیت‌های متناسب با تهدید را در خود ایجاد می‌کنیم.

اگر رژیم صهیونیستی بخواهد حرکتی را انجام دهد این ظرفیت، قابلیت و توانمندی را داریم که پاسخ به مراتب کوبنده‌تر و پشیمان‌کننده‌ای به این هجمه بدهیم. به لطف خداوند امروز در مجموعه نیروهای مسلح و مجموعه ارتش جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های بسیار خوبی داریم و می‌توانیم با هر تهدیدی مقابله کنیم. ما با رژیم صهیونیستی هم‌مرز نیستیم، بنابراین اگر بخواهد دست‌درازی کند ناچار است از سرزمین و آسمان یکی از کشورهای همسایه استفاده کند. این مطلب را بارها اعلام کردیم، رئیس کل ستاد نیروهای مسلح نیز به این موضوع تاکید کرده که هر کشوری بخواهد زمین، آب‌و‌هوای خود را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دهد، دشمن ما تلقی می‌شود و ما همان مقابله‌ای که با رژیم صهیونیستی داریم را با آن کشور خواهیم داشت. از همین رو طرح‌ و برنامه‌های نیروهای مسلح آماده است و اگر اقدام تهاجمی علیه کشورمان صورت بگیرد و انگشت‌ها روی ماشه‌ها بیاید، پاسخ دندان‌شکنی را به رژیم صهیونیستی می‌دهیم و بنابر نقل قول مقام معظم رهبری تل‌آویو و حیفا بعد از این حمله با خاک یکسان خواهند شد.

پس ادعای مقامات رژیم صهیونیستی را نوعی لفاظی و عملیات روانی تلقی می‌کنید.

قطعا همین‌طور است. ما شرایط رژیم صهیونیستی را می‌بینیم. دنیا شاهد است که با چه مشکلات و ناملایماتی روبه‌رو هستند. تظاهرات گسترده‌ای که در شهرهای مختلف علیه کابینه نتانیاهو انجام می‌شود، مهاجرت معکوس و فرار نخبگان، نشان‌دهنده زوال این رژیم جعلی قبل از ۲۵ سالی است که مقام معظم رهبری پیش‌بینی کرده بودند. بنابراین صحبت‌های مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله به ایران نوعی فرافکنی از مشکلات داخلی است.

بحث همکاری تسلیحاتی و برگزاری رزمایش‌ های مرکب از جمله برنامه‌هایی است که ارتش در دستور کار دارد؛ مثل رزمایشی که اخیرا با چین و روسیه برگزار شد، این همکاری‌ها چه تاثیری در تقویت قوای نظامی دارد؟ برنامه‌های آتی در این حوزه چیست؟

از سال‌های گذشته با هدایت ستاد کل نیروهای مسلح، با کشورهای دوست و هم‌پیمان ارتباطات نزدیکی برقرار کردیم. این ارتباطات ابتدا در سطح تبادل دانشجو به کشورهای چین‌، روسیه، پاکستان، هندوستان و... بود و متقابلا میزبان دانشجویان خارجی در مدارس نظامی، دانشگاه‌های نظامی، فرماندهی ستاد، دانشگاه‌های دفاع ملی بودیم و در گام بعد به برپایی رزمایش‌های مشترک و مرکب رسیدیم.

تمرکز اصلی ما برپایی رزمایش مشترک در نیروی دریایی است و این برنامه تاکنون با کشورهای چین، روسیه، هندوستان و دو، ‌سه کشور دیگر انجام شده، البته نظیر برگزاری این رزمایش‌ها در دستور کار ارتش جمهوری اسلامی ایران است که با کشورهای دوست و هم‌پیمان تعامل داشته باشد تا علاوه بر نمایش ظرفیت، قابلیت و توانمندی‌های موجود، این پیام را برسانیم که کشورهای منطقه قادر به تامین امنیت خودشان هستند و نیازی به حضور کشورهای دیگر به منظور برقراری امنیت نیست. بحث ارتباط و همکاری در همه حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و رزمایشی با کشورهای دوست و هم‌پیمان در دستور کار است و هر روز بیشتر از گذشته تقویت می‌شود.

تسلیحات ساخته شده توسط ایران از لحاظ کیفیت در چه حدی است. آیا این محصولات در حوزه صادرات به دیگر کشورها قرار دارد؟

در دوران دفاع‌مقدس که مستشاران رفته بودند با مشکلات زیادی در این عرصه روبه‌رو بودیم. انبارهای ما پر از قطعات بود و با تعویض قطعه شروع کردیم. زمانی که قطعات به اتمام رسید به صنایع داخلی سفارش ساخت دادیم و آنها را در سلاح‌ و تجهیزات مثل هواپیما، بالگرد، تانک و توپخانه استفاده می‌کردیم. بعد از مدتی به این باور رسیدیم که اگر این قطعات را سرهم بگذاریم، می‌توانیم توپ و تانک بسازیم و این اقدام صورت گرفت.
بحث مهندسی معکوس مطرح شد و با اعتقاد به جوانان مبتکر در ارتش، جهاد خودکفایی و اندیشمندان خلاق که در دانشگاه‌ها داشتیم، وارد عرصه طراحی شدیم و اعتماد به نفس پیدا کردیم که خود می‌توانیم سلاح را طراحی کنیم. امروز به لطف جوانان دانشمند و شرکت‌های دانش بنیانی که در کشور وجود دارد، ظرفیت و قابلیت صنایع فنی ما به منصه ظهور رسیده و فاصله ایده تا محصول بسیار کوتاه شده است.

زمانی که فرمانده صحنه احساس می‌کند فلان رادار یا چنین سلاح سبکی می‌خواهد با کالیبر 52 یا 62/7 کار کند، این ایده به همت دانشمندان و تیم فنی در کوتاه‌ترین زمان به محصول تبدیل شده و در اختیار آن مجموعه قرار می‌گیرد. به جرأت می‌توانم بگویم، تجهیزات و امکاناتی که در مجموعه نیروهای مسلح استفاده می‌شود در لبه دانش و فناوری است و برد، قابلیت و توانمندی بسیار بالایی دارد و بسیاری از کشورها خواهان برخورداری از آنها هستند. فرمانده سنتکام آمریکا هم به ظرفیت و قابلیت ارتش جمهوری اسلامی اعتراف کرد.

در حوزه موشک‌ نیز انواع و اقسام آن اعم از زمین به زمین، زمین به هوا، هوا به زمین، هوا به هوا در حوزه پهپاد، در حوزه سیستم‌های ارتباطی، در حوزه سیستم‌های مخابراتی، سیستم‌های رمزکننده و ... از قابلیت بسیار بالایی برخوردارند و علاوه بر این‌که می‌توانند نیاز نیروهای مسلح را پوشش دهند از کشورهای دیگر هم درخواست‌هایی مطرح شده که متناسب با نیاز و تایید ستاد کل نیروهای مسلح در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

با توجه به توقیف نفتکش متخلف که توسط نیروی دریایی ارتش صورت گرفت، نظر شما درباره نقش نیروهای مسلح به‌عنوان میدان‌دار تحولات منطقه‌ای چیست؟

رصد مداوم تهدیدات از وظایف اصلی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است . تهدیدات موجود در مرزها، در خارج از مرزها، منطقه و فرامنطقه توسط کارشناسان اطلاعاتی تحلیل و اقدامات متناسب با تهدید، در قالب ظرفیت‌های دفاعی و بعضا تهاجمی اتخاذ می‌شود. پیش از ترسیم راهبرد مقام معظم رهبری، ما همواره ظرفیت‌های دفاعی خود را ارتقا می‌دادیم اما پس از دستور معظم له، علاوه بر دفاع در صورت نیاز، تهاجم را هم در دستور کار داریم. البته استراتژی عملیات پیشدستانه در دستور کار نیروهای مسلح نیست و اگر تهدیدی ضربه اول ضربه را بزند ما قطعا پاسخ خواهیم داد.

ظرفیت دفاعی، تهاجمی و قدرتی موجود در مجموعه نیروهای مسلح توان و قابلیت دارد که هر تهدیدی را در نطفه خفه کرده و خیال خام تعدی و تجاوز را از سر کشورهای متخاصم بیرون کند. طبق اصل 143قانون اساسی، ارتش جمهوری اسلامی ایران عهده‌دار حفاظت از استقلال، تمامیت ارضی و امنیت نظام جمهوری اسلامی ایران است و این نهاد ظرفیت‌هایی را متناسب با این ماموریت در خود ایجاد کرده است.

تامین امنیت خطوط کشتیرانی یکی از وظایف نیروی دریایی است که شما به آن اشاره کردید، بر این اساس اگر خطری متوجه این مسیر شود که اقتصاد کشور هم به آن وابسته است، قطعا با قوت و قدرت برخورد خواهد کرد.
در بحث ایجاد امنیت برای کشور با هیچ‌کس تعارف نداریم. خط قرمز ما امنیت نظام و مردم است و در این راه از همه ظرفیت‌های خود اعم از داخلی و حتی فراملی که در اختیار ماست، کمک می‌گیریم تا بتوانیم این امنیت را در کشور و منطقه برقرار کنیم. ان‌شاءا... این حرکتی که جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح شروع کردند مورد اقبال و تایید کشورهای منطقه هم قرار گرفته است. الان می‌بینیم بسیاری از کشورهایی که با این سیاست سازش و همخوانی نداشتند، امروز گرایش پیدا کردند و به این سمت کشیده می‌شوند و تمایل خود را نشان می‌دهند.

نظر شما درباره اهمیت راهبرد تجاری دریایی و اساسا استراتژی دریایی ارتش چیست؟

بنیاد این راهبرد توسط مقام معظم رهبری گذاشته شد. به یاد دارم سال 89 که سیاست‌های کل نیروهای مسلح ابلاغ شد در نیروی زمینی مشغول خدمتگزاری بودم. آن زمان مقرر شد که نیروی دریایی از خلیج‌فارس جابه‌جا شده و به دریای عمان برود و برای ما سخت بود و احساس می‌کردیم ما را با چالش‌های زیادی روبه‌رو ‌کند. در سواحل دریای عمان یا دریای مکران نه اسکله، نه بندر و نه پایگاهی داشتیم اما وقتی این ماموریت انجام شد و نیروی دریایی از حوضچه‌ای به نام خلیج‌فارس به اقیانوسی به نام دریای عمان آمد، متوجه شدیم چه باب عظیمی روی نیروی دریایی باز شده و چه ماموریت گسترده‌ای است. آنجا بود که نیروی دریایی ما راهبردی شد ،یعنی نیرویی که می‌تواند در آب‌های بین‌المللی حضور یابد.

البته چالش‌های زیادی نیز متوجه ارتش بود اما ارتش با قابلیت‌ها و نیروهای مومن، متدین و ولایتمداری که دارد همه این سختی‌ها را به جان خرید و آنجا اسکله، بندر، پایگاه و خانه سازمانی آماده کرد و شرایطی فراهم آورده که نظام جمهوری اسلامی از ظرفیت دریا بیشتر استفاده کند. اقتصاد جمهوری اسلامی عمدتا دریامحور و دریا پایه است و ما به‌عنوان سرباز، این امنیت را برقرار کنیم تا اقتصاد کشور رشد کند. خداوند را شاکریم که توانستیم به این ماموریت عمل کنیم و اقتدار، صلابت و توانمندی نیروی دریایی و ارتش جمهوری اسلامی را در این حوزه ارتقا دهیم.

رهبر انقلاب در دیداری که با رئیس‌جمهور عراق داشتند، تصریح کردند حضور یک آمریکایی در عراق زیاد است. با توجه به این‌که حضور آمریکا در خلیج‌فارس جز افزایش تنش و درگیری نتیجه دیگری نداشته، تحلیل شما از روند اخراج آمریکایی‌ها به چه صورت است؟

آمریکایی‌ها در منطقه غرب آسیا متحمل ضربات بسیار زیادی شدند و بنا بر اظهارات رئیس‌جمهور سابق آمریکا هفت تریلیون دلار در منطقه ما هزینه کردند و هیچ چیزی به‌دست نیاوردند. همان‌طور که قبلا هم مطرح شده، سال 2001 آمریکایی‌ها با هدف حمله به جمهوری اسلامی ایران وارد منطقه شدند اما دیدند این نظام قدرتمند است، رهبری هوشمند و خردمند دارد که خیلی خوب سکانداری می‌کند و ملتی که پشت این رهبر هستند، می‌گویند «از تو به یک اشاره، از ما به سر دویدن!» از سوی دیگر نیروهای مسلح، ارتش، سپاه و بسیج آماده‌اند، بنابراین به افغانستان حمله و آنجا را اشغال کردند. منتظر ماندند تا ببینند شرایط به چه شکل می‌شود و دیدند شرایط مناسب نیست. سال 2003 عراق را اشغال کردند. به یاد دارم از سال 2003 تا 2014 با آمریکا هم‌مرز بودیم، یعنی به مرزهای شرقی که می‌رفتیم، سرباز و تانک آمریکایی می‌دیدیم و در مرزهای غربی هم همین‌طور و حتی در آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان شناورهای آمریکایی و متحدان آنها هم حضور داشتند. 14-13 سال اطراف ایران ماندند تا شاید بتوانند به جمهوری اسلامی ایران ضربه بزنند اما تلفات، ناکامی‌ها و هزینه‌های آنها زیاد شد، از نظر روحی آسیب دیدند و ناچار به تخلیه نیروهای خود شدند.

آمریکایی‌ها امروز در یک شرایط استیصال هستند، ابتدای گفت‌و‌گو عرض کردم رژیم صهیونیستی شرایط نامتعادلی دارد، شرایط آمریکایی‌ها بدتر از آنهاست. آمریکایی‌ها الان خودشان هم به این باور رسیده‌اند علاوه‌بر فشارهای منطقه که هزینه‌های آنها را افزایش داده، نیروهای نظامی آنها تاب حضور در منطقه را ندارند. شرایط داخلی آمریکا و روند حذف دلار از بازارهای بین‌المللی شرایط را به گونه‌ای برای آمریکا سخت کرده که ناچار شدند نیروهای خود را از منطقه خارج کنند، در آینده نزدیکی شاهد خواهیم بود که یک سرباز آمریکایی در منطقه ما و پایگاه‌هایی که اطراف ایران وجود دارد، حضور ندارد و یکی پس از دیگری منطقه را ترک خواهند کرد.

رهبر معظم انقلاب همواره بر هم‌افزایی سران قوا تاکید کرده و اخیرا فرمایشاتی در این خصوص داشتند؛ باتوجه به این‌که فرمایشات رهبری همواره راهگشا بوده، نیروهای مسلح چگونه می‌توانند این راهبرد را بیش از گذشته در امور خود جاری کنند؟ وضعیت هم‌افزایی بین نیروهای مسلح به چه صورت است؟

اخیرا فرماندهان نیروهای مسلح، محضر فرمانده معظم کل قوا شرفیاب شده و ایشان تاکیداتی مبنی بر این‌که باید خود را آماده کنید، این آمادگی توقف‌بردار نیست، داشتند می‌خواهم نکته‌ای را در ارتباط با جمله‌ای که معظم له فرمودند، مطرح کنم؛ مطلبی که مقام معظم رهبری به عنوان فرمانده کل قوا بیان کردند ترجمان آیه شریفه «وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا ٱستَطَعتُم مِّن قُوَّة وَمِن رِّبَاطِ ٱلخَیلِ تُرۡهِبُونَ بِهِۦ عَدُوَّ ٱللَّهِ وَعَدُوَّکمۡ» قرآن می‌فرماید هرچقدر می‌توانید خود را آماده کنید. تعبیری که مقام معظم رهبری خطاب به نیروهای مسلح فرمودند، دقیقا همین خطاب بود؛ یعنی هرچه می‌توانید، خود را آماده کنید و برای این آمادگی حد یقفی در نظر نگیرید. این آمادگی باید متناسب با ماموریت و تهدید باشد.

تدبیر مقام معظم رهبری این بود که ما نباید همه آمادگی خودمان را محدود به حوزه توپخانه و زرهی کنیم ممکن است یک بار دشمن در حوزه سایبری و الکترومغناطیس یا سایر حوزه‌ها کار ‌کند. در پاسخ به این مسأله که این آمادگی باید در چه حد باشد هم باید بگویم تا حدی که در دشمن بازدارندگی ایجاد کند. بر همین اساس توانمندی و قابلیت‌های عملیاتی و تهاجمی ما باید به حدی برسد که دشمن خیال خام تعدی و تجاوز به خاک ما را نداشته باشد.

بحمدا... نیروهای مسلح این راهبرد را از سال‌های گذشته در دستور کار داشته و آن را اجرایی کرده‌اند. در سال‌های دفاع‌مقدس خودمان را متناسب با نیازهای آن زمان آماده کردیم. بعد از جنگ تحمیلی، آمریکایی‌ها در سال ۲۰۰۱ به صورت علنی وارد منطقه شدند و ما در حاشیه مرزهای خود با تهدیدی مثل آمریکا روبه‌رو شده، خود را متناسب با آن تهدید، توانمند کردیم. امروز هم که با جنگ ترکیبی ـ که چهره تازه‌ای از تهدید است ـ مواجه هستیم و نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های دفاعی و تهاجمی متناسب با این فضا را در خود ایجاد کرده‌اند.

باتوجه به رونمایی از موشک هایپرسونیک فتاح، نظر شما درباره اهمیت قدرت هجومی و بازدارندگی ایران چیست؟

دکترین ما در ارتقای ظرفیت‌های دفاعی، برای تهاجم و تصرف خاک دیگران و کشورگشایی نیست، این دکترین ریشه در قرآن و در اعتقادات و باورهای دینی ما دارد، هدف اصلی ما در این ارتقای توان، براساس نص صریح قرآن، بازدارندگی و جلوگیری از حملات احتمالی است، ساخت موشک هایپرسونیک فاتح که یکی از دستاوردهای دانشمندان جوان کشور در نیروی هوافضای سپاه پاسداران است که اجازه رونمایی پیدا کرد در همین ارتباط است، البته در کنار و همزمان با بازدارندگی، رونمایی از این ظرفیت عملیاتی، هشداری است برای معدود کشورهایی که خیال خام تعدی و تجاوز را در سر می‌پرورانند که بدانند پاسخ نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به تجاوز، کوبنده و پشیمان‌کننده خواهد بود، هم برای متجاوز و هم برای کشوری که فضا، آب یا خاک خود را در اختیار دشمن بگذارد.

از وقتی که در اختیار ما قرار دادند، تشکر می‌کنم، اگر نکته‌ای باقی مانده بفرمایید.

من هم از جنابعالی و همکاران محترم شما تشکر می‌کنم. به عنوان یک سرباز می‌خواهم به ملت عزیز و شریف عزیز عرض کنم که فرزندان سرباز آنها در مجموعه نیروهای مسلح، در سپاه، در ارتش، در نیروی انتظامی آماده هستند، سلاح‌ها و یگان‌ها آماده هستند تا اگر تهدیدی خودنمایی کند با قدرت و استحکام با آن برخورد کنند. ما به عنوان نیروهای مسلح خداوند را شاکر هستیم که پشتوانه عظیمی مثل مردم متدین و ولایتمدار را در کنار خود داریم و باز خداوند را شاکر و سپاسگزاریم که در راس نیروهای مسلح فرمانده‌ای قوی، هوشیار و بابصیرت مثل مقام معظم رهبری داریم، این مجموعه ان‌شاءا... زمینه‌ساز ارتش بقیه‌ا...‌الاعظم (اروحناه فدا) خواهد بود و اطمینان داریم تلاش‌های دشمنان چه تلاش‌های نرم، چه تلاش‌های سخت و چه تلاش‌های نیمه‌سخت به نتیجه نخواهد رسید و ان‌شاءا... این پرچم با عزت، قدرت و سربلندی تا ظهور حضرت ولیعصر (عج) در اهتزاز نگه داشته خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها