بوبانا آنجلکویچ، روزنامه‌نگار و تحلیلگر صربستانی در گفت‌وگو با «جام‌جم» مطرح کرد:

غرب، مقهور قدرت اعتقادی امام (ره)

با گذشت بیش از ۴۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بسیاری از تحلیلگران و نظریه‌پردازان در کشورهای گوناگون دنیا، همچنان درصدد سنجش مؤلفه‌ها و مبانی این انقلاب و نقش خاص رهبری حضرت امام خمینی(ره) در پیروزی این انقلاب سرنوشت‌ساز و عظیم هستند.
کد خبر: ۱۴۱۰۷۷۶
نویسنده گروه بین الملل جام جم

استراتژیست‌های غربی متفق‌القول هستند که نمی‌توان با استناد به الگوهای رایج در نظریات قبلی مطرح‌شده، انقلاب اسلامی ایران و رهبری آن را مورد تفسیر قرار داد. در‌این‌خصوص به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلگراد، گفت‌و‌گویی با بوبانا آنجلکویچ، تحلیلگر و روزنامه‌نگار صرب و عضو جنبش بین‌المللی اوراسیا صورت داده‌ایم:

شما مطالعات زیادی در طول سال‌های گذشته و اخیر بر روی انقلاب اسلامی ایران و نقش امام خمینی‌(ره) در پیروزی این انقلاب صورت داده‌اید. اگر بخواهید چکیده این مطالعات را در قالب چندگزاره مهم مطرح فرمایید، بیشتر چه نکاتی از سوی شما مدنظر قرار می‌گیرد؟
آنچه در مطالعه و ریشه‌یابی انقلاب اسلامی و بررسی تحولات بعدی آن دریافتم، مربوط به ماهیت حکومتی است که پس از انقلاب اسلامی توسط امام خمینی(ره) ایجاد شد. بر این باور هستم انقلاب اسلامی ساختار حکومت دموکراتیک را بهبود بخشید و منجر به ایجاد نظام جمهوری مبتنی بر دین و اصول دمکراتیک شد. به لحاظ ماهوی، انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌های دنیا متفاوت بود. این انقلاب ماهیتی فرهنگی و گفتمانی داشته و هنوز نیز این ماهیت خاص، به ارزش‌ها و ایده‌هایی که در آن متبلور گردیده، شکل داده است. ارزش‌های اعتقادی و اخلاقی که نگهدارنده این انقلاب بوده و هست نیز در دل همین نگاه فرهنگی و گفتماتی شکل گرفته است. من انقلاب اسلامی ایران را اولین انقلاب در دوران معاصر می‌دانم که با محوریت مذهب شکل گرفته است. در تحلیل انقلاب اسلامی، مذهب حکم یک دال مرکزی را دارد که نمی‌توان تحت هیچ شرایطی آن را تقلیل داد.

امروز پس از ۴۴ سال، شاهد تقابل همه‌جانبه غرب و رژیم صهیونیستی با انقلاب اسلامی ایران و ارزش‌های آن هستیم. ریشه این تقابل و مواجهه چیست؟ چرا از ابتدای پیروزی انقلاب شاهد چنین مواجهه تمام‌عیاری علیه انقلاب اسلامی ایران‌بوده‌ایم؟
همان‌گونه که اشاره کردم، انقلاب اسلامی ماهیتی فرهنگی و مذهبی داشته و دارد. همین مسأله، منجر به تقابل ماهوی قدرت‌های غربی و صهیونیست‌ها با انقلاب اسلامی ایران شده است. انقلاب اسلامی، یک زلزله ویرانگر علیه منافع غرب و صهیونیست‌ها بود که قدرت سرایت خود را به دیگر نقاط جهان نیز نشان داد. حتی در کشورهایی که به لحاظ فرهنگی با ایران متفاوت بودند، آثار مستقیم انقلاب ایران ملموس بود. در نیکاراگوئه، رژیم دست‌نشانده آمریکا همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی ایران سقوط کرد که اتفاقا انقلابیون این کشور آمریکای لاتین، تاثیر زیادی از تحرکات انقلابی ایرانیان پذیرفته بودند. غرب از اثبات یک گزاره شدیدا نگران بوده و اکنون، این موضوع محقق شده است! این‌که قدرت ایمان فراتر از قدرت تحلیل مسائل سیاسی و امنیتی است. این همان باور اساسی امام خمینی(ره) بود. قدرت اعتقادی امام خمینی(ره) و کسانی که از ایشان در روند شکل‌گیری و پیروزی انقلاب پیروی می‌کردند از سوی غرب قابل محاسبه نبود. در حال حاضر نیز غرب از این‌که انقلاب‌اسلامی ایران به مثابه یک الگوی مذهبی و اعتقادی به جهانیان شناسانده شود، واهمه دارند. هجمه‌هایی که در ابعاد اقتصادی و تبلیغاتی علیه ایران صورت می‌گیرد، ناظر به همین حقیقت است.

به نقش امام خمینی (ره) و نگاه اعتقادی خاص ایشان در مواجهه با دسیسه‌هایی اشاره کردید که در روند پیروزی انقلاب و پس از آن، از سوی دشمنان شکل گرفته بود، دراین خصوص بیشتر توضیح‌دهید.
نمی‌توان در تحلیل انقلاب اسلامی، ریشه‌ها و آثار آن، نقش محوری و کلان شخصیت و رویکرد امام خمینی(ره) را نادیده انگاشت. دغدغه امام خمینی(ره)، ساخت جامعه نوین اسلامی بود. بدیهی بود که با عملیاتی‌سازی این ایده بزرگ پس از پیروزی انقلاب، انواع توطئه‌ها و دسیسه‌ها علیه جمهوری اسلامی آغاز خواهد شد. سفارت آمریکا در تهران، مرکز فرماندهی این دسیسه‌ها در تهران (قبل از تسخیر لانه جاسوسی) بود. در جریان اقدامات دشمنان، بسیاری از یاران رهبر انقلاب ایران توسط دشمنان به شهادت رسیدند. حتی سیاستگذاری‌های بین‌المللی دشمنان علیه انقلاب ایران نیز در سال‌های جنگ و پس از آن مشهود بود. به عنوان مثال، در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی ایران شاهد بودیم که در کنار حملات تروریستی، کشورهای عضو اوپک با اصرار خاص آمریکا و انگلیس قیمت نفت را کاهش دادند تا اداره اقتصادی کشور بیش از گذشته برای ایرانیان سخت شود. تنها شخصیتی که در مقابل این همه هجمه و توطئه به تمام معنا ایستاد، امام خمینی(ره) بود. او نسبت به پیروزی مسیری که در آن گام نهاده بود، ایمان داشت و همین اعتقاد راسخ ایشان، سبب شد تا انقلاب اسلامی ایران به مسیر و حیات خود ادامه دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها