نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان:

جابه‌جایی متعادل، راهکار رفع ترافیک اصفهان

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: توسعه عادلانه امکانات در تمام نقاط شهر و فرهنگ‌سازی درباره اینکه جابه‌جایی در شهر نباید فقط با خودرو انجام شود، از جمله مواردی است که در کاهش مشکلات ترافیکی شهر بسیار تأثیرگذار است.
کد خبر: ۱۴۱۰۵۸۵

جام جم آنلاین اصفهان؛ ابوالفضل قربانی درباره اقدامات شورای شهر در خصوص تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقلی شهر اصفهان اظهار داشت: اقداماتی که در دوره ششم مدیریت شهری انجام شد، به‌نظر می‌رسد رضایت نسبی را دریافت کرده است؛ یکی از مهمترین فعالیت‌هایی که در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان انجام شده، مربوط به تجهیز خط دو مترو بوده است، زیرا قراردادی به مبلغ حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان با شرکت مپنا منعقد شد که در نوع خود و تاریخ اصفهان و سایر کلان‌شهرهای کشور بی‌نظیر است.

وی افزود: طبق تجربیات به‌دست آمده از احداث خط یک مترو، این قرارداد می‌تواند دغدغه‌های مدیریت شهری را تا حد زیادی برطرف کند و می‌توانیم امیدوار باشیم که خط دو متروی اصفهان زودتر از زمان‌بندی به بهره‌برداری برسد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: گذشته در راستای بهبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی و قولی که به شهروندان داده بودیم، هرچند که با وضعیت مطلوب فاصله داریم، اما توانستیم تعداد این ناوگان را در بخش اتوبوسرانی به عدد قابل‌توجهی برسانیم.

وی بیان کرد: زمانی که شورای ششم فعالیت خود را آغاز کرد، ناوگان اتوبوسرانی اصفهان حدود ۶۵۰ دستگاه اتوبوس فعال با میانگین عمر هشت تا ۹ سال داشت که با توجه به وسعت اصفهان، این تعداد کفایت نمی‌کرد، حتی این ناوگان در گذشته با میانگین عمر چهار تا پنج سال، ۱۲۰۰ دستگاه فعال داشته است که در همین راستا اتوبوس‌های ۱۲ و ۱۸ متری و اتوبوس‌های کوچک (میدل‌باس) خریداری و بازسازی شد، به‌طوری که این ناوگان در حال حاضر به حدود ۹۰۰ دستگاه رسیده است و امیدواریم در سال جاری ناوگان را به ۱۴۰۰ دستگاه افزایش دهیم.

تلاش برای تکمیل رینگ چهارم در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان

قربانی درباره وضعیت حال حاضر رینگ چهارم تصریح کرد: تکمیل رینگ چهارم شهر نیز در دستور کار مدیریت شهری اصفهان بوده و پیشرفت‌های خوبی در سال گذشته حاصل شده است، بخش‌هایی از آن در جبهه‌های مختلف در حال تکمیل است و بخش‌هایی از آن نیز در اختیار شهروندان قرار گرفته است؛ مأموریت اصلی این بزرگراه، مربوط به ترافیک عبوری است، اما برای کاهش ترافیک مرکز شهر نیز مفید خواهد بود.

وی افزود: در جلسه اخیر کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر اصفهان مقرر شد از ارقامی که اداره کل امور مالیاتی استان دریافت می‌کند، به پروژه‌هایی همچون رینگ چهارم که مدیریت شهری درباره آن مسئولیت دارد و به نوعی پروژه ملی محسوب می‌شود، اختصاص پیدا کند.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: تلاش مدیریت شهری اصفهان این است قسمتی از رینگ چهارم که در محدوده این کلان‌شهر قرار دارد، طبق برنامه زمان‌بندی شده مورد بهره‌برداری قرار گیرد، البته به گفته شهردار اصفهان، اگر شرکت پروژه برای رینگ چهارم شکل بگیرد، شهرداری می‌تواند برای اجرای رینگ حفاظتی وارد شهرهای اطراف شود و پروژه را پیش ببرد.

وی گفت: در زمینه احداث خط دو متروی اصفهان نیز شاید شهروندان ندانند فعالیت‌ها برای تکمیل این پروژه بزرگ تا چه میزان سخت و طاقت‌فرسا است؛ در حوزه ترافیک، هر چند اقدامات خوبی انجام شده است، اما مدیریت شهری اگر همراهی سایر نهادها را نداشته باشد، نمی‌تواند کارها را به‌خوبی پیش ببرد.

قربانی اضافه کرد: سال گذشته تلاش کردیم تا حد امکان در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنیم، هرچند میزان فعالیتی که در شهر انجام می‌شود، بسیار زیاد است؛ به‌عنوان مثال در دو روز پایانی سال گذشته، هر شب حدود ۱۷۰۰ تن پسماند جمع‌آوری شد، در حالی که در سایر زمان‌ها، هر شب حدود ۸۰۰ تن پسماند از سطح شهر جمع‌آوری می‌شد؛ برای جمع‌آوری و دفع این حجم از پسماند باید فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی بسیاری انجام شود تا آسیبی برای شهر نداشته باشد و شهروندان نیز راضی باشند که هزینه‌های آن ممکن است از چشم شهروندان دور باشد.

جابه‌جایی متعادل، راهکار رفع ترافیک اصفهان

وی درباره راهکار رفع معضل ترافیک کلان‌شهر اصفهان یادآور شد: شهر اصفهان در حال حاضر حدود دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت غیررسمی دارد و تعداد خودروهای شخصی، دولتی و عمومی که در سطح شهر تردد می‌کنند، حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه است.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: باید توجه کرد که مدیریت شهری نمی‌تواند از تولید خودرو توسط شرکت‌های خودروساز و خرید آن توسط شهروندان جلوگیری کند و حتی نمی‌تواند خیابان‌های زیادی احداث کند؛ طبق تجربیات روز دنیا، احداث خیابان نیز معضل ترافیک را حل نمی‌کند، لذا جابه‌جایی متعادل و بر اساس نیاز در سطح شهر می‌تواند برای کاهش ترافیک شهرها کارساز باشد.

وی افزود: توسعه عادلانه امکانات در تمام نقاط شهر و فرهنگ‌سازی درباره اینکه جابه‌جایی در شهر نباید فقط با خودرو انجام شود، از جمله مواردی است که در کاهش مشکلات ترافیکی شهر بسیار تأثیرگذار است؛ ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس نیز تعادل لازم را ندارد و به‌عنوان مثال یک شهروند که در شمال شهر ساکن است، فرزند خود را در جنوب شهر به مدرسه می‌فرستد که باعث ترافیک می‌شود، در حالی که می‌تواند این خدمات را در نزدیکی خود استفاده کند.

قربانی خاطرنشان کرد: در بحث ترافیک شهر اصفهان، مدیریت شهری نیز نگران است و تلاش می‌کند با همکاری پلیس راهور، آن را کاهش دهیم؛ هرچند اقدامات خوبی در حوزه ترافیک انجام شده است اما اگر همراهی سایر نهادها با مدیریت شهری نباشد، به نتایج مطلوبی دست پیدا نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: دوره ششم مدیریت شهری، جلسات ماهانه به‌صورت مستمر و دائم با نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و موضوعاتی که لازم است به‌صورت ملی و کلان‌تر پیگیری شود، مطرح و مورد بررسی قرار می‌گیرد که در این راستا مباحثی همچون آلودگی هوا و جریان دائمی زاینده‌رود مطرح شده است و اصفهان نخستین شهر است که این جلسات را برگزار می‌کند و در این مسیر توانستیم کارهای خوبی را برای نصف‌جهان انجام دهیم.

توسعه سامانه‌های الکترونیکی، دست بسیاری از دلالان را کوتاه کرده است

قربانی در ادامه با اشاره به دیگر اقدامات شورای شهر بیان کرد: سال گذشته طرح شفافیت توسط مدیریت شهری اصفهان پیگیری شد که با توجه به اقدامات انجام شده، از شهرهای پیشرو در این زمینه هستیم و جلسات آن به‌صورت هفتگی برگزار می‌شود.

وی افزود: در سطح شهر اصفهان پدیده «دلالیسم» در مباحث ساخت‌وساز را شاهد بودیم، به‌طوری که شهروندان و کارکنان شهرداری نسبت به این موضوع نارضایتی شدیدی داشتند که در حال حاضر این مشکل تا حد زیادی کاهش پیدا کرده اما هنوز به صفر نرسیده است، زیرا هر پدیده بدی تا رسیدن به مرحله‌ای که اثری از آن نماند، زمان‌بر است؛ البته به نظر می‌رسد این مشکل همچون گذشته که باعث نارضایتی شهروندان می‌شد، وجود ندارد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: حرکت به سمت انجام فعالیت‌ها و اقدامات به‌صورت ماشینی، دست بسیاری از دلالان را کوتاه کرده است و با توسعه سامانه‌های الکترونیکی، وضعیت بهتری را شاهد خواهیم بود، هرچند سعی مدیریت شهری بر این است که مشکلات سامانه‌های الکترونیکی شهرداری اصفهان رفع شود.

هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها