مقابله با امواج تحریف، پراکندن امید و نشاط و اهمیت جهاد تبیین با هدف اصلاح هندسه‌ رسانه‌ای و فرهنگی کشور آن‌قدر مهم است که هر رسانه به‌خاطرش رویکردها و قواعد جدیدی را ایجاد و دنبال کند تا بتواند وضع موجود را به وضع ایده‌آل تغییر دهد، ‌این رسانه است که باید بتواند پیشتاز و روایتگر باشد و حقیقت را تا حدتوان آن‌طور که هست، منعکس کند.
مقابله با امواج تحریف، پراکندن امید و نشاط و اهمیت جهاد تبیین با هدف اصلاح هندسه‌ رسانه‌ای و فرهنگی کشور آن‌قدر مهم است که هر رسانه به‌خاطرش رویکردها و قواعد جدیدی را ایجاد و دنبال کند تا بتواند وضع موجود را به وضع ایده‌آل تغییر دهد، ‌این رسانه است که باید بتواند پیشتاز و روایتگر باشد و حقیقت را تا حدتوان آن‌طور که هست، منعکس کند.
کد خبر: ۱۴۰۹۷۶۲
نویسنده امین صبحی | دبیر گروه گفت‌وگوی ویژه

یکی از ابزارهای مهم برای اصلاح هندسه فعلی حتما گفت‌وگوست و این مسیری است که روزنامه جام‌جم آغاز کرده تا به سهم خود در بازسازی انقلابی رسانه موثر باشد. رهبر انقلاب در کنار الزام جهاد تبیین به یک رویکرد دیگر هم (به‌خصوص در دو سال اخیر) نگاه خاص و ویژه داشتند که آن هم بحث توجه به اقتضائات رسانه بوده است. البته ‌ایشان از بیانیه «گام دوم انقلاب» گرفته تا مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری، دیدار اعضای دولت سیزدهم، حکم رئیس جدید رسانه‌ملی،‌ دیدار جمعی از مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی و ... بر خروج از محاصره‌ تبلیغاتی و بازسازی انقلابی فرهنگ و رسانه تأکید کرده‌اند. رهبر انقلاب در دیدار با اعضای دولت در ششم شهریور۱۴۰۰ در مورد فرهنگ و رسانه فرمودند: «ساختار فرهنگی کشور به «بازسازی انقلابی»؛ یعنی خردمندانه، عاقلانه و برخاسته‌ از اندیشه و حکمت نیاز دارد.» یا در مراسم تنفیذ رئیس جمهور فعلی این‌طور تصریح کردند که «امروز بیشترین تحرک دشمنان ما علیه ما بیش از تحرکات امنیتی و اقتصادی، تحرکات تبلیغاتی و جنگ نرم و تبلیغات رسانه‌ای است. برای این‌که بر افکار عمومی مردم مسلط بشوند مبالغ هنگفت هزینه می‌کنند، کارهای بسیار انجام می‌دهند؛ فکرهای بسیاری را در مجموعه‌های فکری برای این کار استخدام می‌کنند تا بتوانند با جنگ روانی، با تبلیغات گوناگون، افکار عمومی کشورها را ـــ ‌از جمله بیشتر از همه امروز کشور ما را که هدف سوء‌نیت قدرت‌های بزرگ است ـــ قبضه کنند و در اختیار بگیرند. وقتی افکار عمومی یک ملت در اختیار بیگانه قرار گرفت، حرکت آن ملت هم طبعا طبق میل آن بیگانه پیش خواهد رفت. کار تبلیغاتی کار مهمی است. ما در این زمینه ضعف داریم... در زمینه کار تبلیغاتی و حرکت تبلیغاتی درست و تمهیدات رسانه‌ای باید قوی‌تر و هوشمندانه‌تر عمل بکنیم.» بنابراین روزنامه جام‌جم با درک این رسالت تاریخی برای آگاهی‌بخشی و روشن کردن نور تفکر و اندیشه اقدام به راه‌اندازی سرویس گفت‌وگو به نام «جام‌پلاس» کرده است، چراکه با وجود گذشت ۴۳ سال از انقلاب اسلامی هنوز هم مثل همان اوایل انقلاب سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن مأیوس‌سازی مردم و حتی مسئولان از آینده با فروش خبرهای دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه‌ نشان دادن واقعیت‌ها و پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش و حتی بزرگ‌کردن عیوب کوچک است، این رویکرد هویت ملی ما ایرانی‌ها را هدف گرفته و می‌خواهد با فعال کردن تک‌تک گسل‌های اجتماعی از مباحث قومیتی و دینی گرفته تا موضوع زنان، این هدف را اجرایی کند. درحالی سنگر اول در برابر این هجمه با گستره بسیار بالا فقط رسانه است که نه‌فقط باید حقیقت را تبیین کند بلکه باید مبانی اندیشه‌ای و فکری جبهه دشمن را هم به نقد و چالش بکشد که مصادیق آن بی‌شمار است. البته در این مسیر گرچه همه رسانه‌های انقلابی ظرفیت خود را فعال کرده‌اند اما یکی از چالش‌ها این بوده که بازنمایی مهم‌ترین بخش فعالیت آنها یعنی مشخصا گفت‌وگوها چالشی نبوده است، درحالی که مطالبه‌گری درست و صریح از مسئولان یکی از ابعاد مهم این جهاد عظیم است که هم مردم را امیدوار می‌کند و هم مسئول جمهوری اسلامی می‌داند که همواره در معرض سؤال و مطالبه است، چون نماینده مردم است.
​​​​​​​بنابراین روزنامه جام‌جم با ایجاد این سرویس بنیادی تلاش دارد گام‌های کوچک و البته مهمی برای جهاد تبیین بردارد و در این مسیر راه‌های ارتباطی برای دریافت ‌نظرات و پیشنهادات مخاطبان برای فعالیت بهتر جام پلاس فراهم است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها