برنامه های استان بوشهر در روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه تشریح شد

دستان ارادت بر ضریح عشق

پنجم ذی القعده به تصویب شورای فرهنگ عمومی در گاهشمار رسمی کشور به عنوان روز تجلیل از امام زادگان و بقاع متبرکه نامگذاری شده است که این مناسبت در چهارمین روز از خردادماه و در دهه کرامت مصادف است.
کد خبر: ۱۴۰۹۴۱۹
نویسنده سید سمیه میرمحمدی

پنجم ذی القعده به تصویب شورای فرهنگ عمومی در گاهشمار رسمی کشور به عنوان روز تجلیل از امام زادگان و بقاع متبرکه نامگذاری شده است که این مناسبت در چهارمین روز از خردادماه و در دهه کرامت مصادف است.

ذریه پاک ام ابیها حضرت فاطمه(س) و شجره طیبه‌ای که آن حضرت ریشه و بنیانش بود امروز سایه‌سار آرامشگاه ایرانیان است و با وجود دشمنی‌ها هرگز از ثمردهی باز نایستاده و انوارش شعاع بیشتری پیدا کرده است.

ایرانیان که با آغوش باز پذیرای دین اسلام شده بودند، از فرزندان ائمه(ع) نیز به شایستگی پذیرایی کردند و افتخار یافتند چند هزار امامزاده را در خود جای دهند.

امامزادگان ، سفیران فرهنگی اسلام ناب محمدی(ص) هستند که  خودخواسته یا تحت فشار حاکمان ظالم، روی به سرزمین ما آوردند و مهمان سرزمین عشق و وفاداری شدند و سرزمین ایران قرن‌هاست که از رایحه شقایق‌های دل‌سوخته ولایت، مطهر و به حضور شکوفه‌های شجره امامت، مزین است.امامزادگان بهترین بستر برای ارتباط عاطفی با اولیای دین و رشد معنوی محسوب می‌شوند.

در فرهنگ ایرانی، حرم کانون گرم کرامت و جلب شفاعت است که ارادتمندان آنها در آستان مقدس گرد هم می‌آیند و توسل به اهل بیت(ع) جزئی از آموزه‌های شیعی است که در دل‌های مشتاق نقش می‌بندد.

فضای استان بوشهر مفتخر و متبرک به  حضور 375 امامزاده،بقعه و قدمگاه فرزندان پاک آل الله است و این مهم فرصتی مغتنم برای مردم باصفا ،دریاد و ساحل نشین این خطه جنوبی کشور است تا در سایه وجود پر خیر و برکت این بزرگواران،احتجاجات قلبی و روحی خود را در حریم امن الهی از پروردگار هستی بخش طلب کنند و در پناه کرامات و عنایات آنها ،شفاعت و رزق خود را خوان بی انتهایشان بر گیرند.امسال و پس از سه سال که به دلیل شیوع بیماری کرونا برگزاری برنامه های فرهنگی و معنوی در آستان مقدس امامزادگان استان بوشهر با محدودیت روبرو شده بود بنا به گفته معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر،ویژه برنامه های مختلف و متنوعی تدارک دیده شده است.

حافظ ارزش های فرهنگی

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر با بیان این که  زيارتگاه هاي متبرکه امام زادگان، جايگاه مهم و تأثيرگذاري در زندگي مردم داشته و دارند می گوید:توجه هموطنانمان به زيارتگاه هاي متبرکه ريشه‌در فرهنگ ديني و ملی آحاد مردم کشورمان دارد که این مولفه  نقش بسيار مهمي در حفظ و تقويت ارزش‌هاي فرهنگي و مصونيت از هرگونه تهاجم و تعرض فرهنگي دارد.

سيدمهدي حسيني می افزاید: استان ولايتمدار بوشهر با میزبانی از 375 امامزاده، بقعه و قدمگاه در جنوب کشور در مناسبت های مختلف مذهبی ،جلوه های ویژه ای از آیین و سنت های منحصر به فرد و فرهنگ غنی بومی خود را در معرض دید جهانیان قرار می دهد که مصداق بارز آن همایش عظیم پیاده روی ولایت در سالروز شهادت امام رضا(ع) در آستان مقدس امامزاده ابراهیم (ع) است.

پاسداری از میراث ماندگار ائمه (ع)

وی تصريح می کند: يكي از ويژگي هاي خاص مردم استان بوشهر که آنها را از ساير استان ها متمایز کرده، روحیه و سابقه استکبار ستیزی این مردم ولایتمدار و ولائی است. آنان دارای اعتقادی عمیق و دیرینه بوده که حتی می شود به عزاداری این مردم در مناسبت های خاص بویژه محرم و صفر اشاره کرد که آداب و مراسم هاي خاص خود را دارند كه نسل به نسل این میراث ماندگار پاسداری می شود.

این مسئول خاطر نشان می کند: امامزادگان جلیل القدر استان همه مورد احترام بوده و اهالی استان و حتی استانهای همجوار در طول سال بویژه در ایامی که وضعیت آب و هوایی استان مطلوب باشد جهت عرض ادب به آستان مقدس امامزادگان مشرف می شوند و حتي در مناسبت ها و مراسم هايي كه در شبستان امامزادگان برگزار مي شود نيز حضور پرشوي دارند.

 

امامزاده ابراهیم(ع) در دشتستان، امامزاده سلیمان (ع) گناوه، امامزادگان عبدالمهیمن(ع) و قاسم(ع) و محمد باقر (ع) در بوشهر، امامزاده هاشم (ع) در دشتی، امامزاده زین الشهداء جعفر(ع) در تنگستان، امامزاده سید حبیب الله(ع) و بی بی بانو سلام الله علیها در جم، امامزاده ابوالقاسم(ع) در دیر و امامزاده حسین(ع) در کنگان نسبت به بقیه بقاع متبرکه از زائران بیشتری برخوردار است. بیشترین بقعه و امامزاده در شهرستان دشتستان استان بوشهر قرار دارد و  مشهورترين استان بوشهر امامزده "محمد فیروز"  معروف به "شاه پسر مرد" علیه السلام كه بقعه ايشان در قله ی کوه اسود بوشکان و در نزدیکی روستایی مزیّن به نام مبارک است واقع شده است. 

مشارکت مردم در بازسازی بقاع متبرکه

معاون فرهنگي اجتماعي اداره كل اوقاف و امور خيريه استان بوشهر با اشاره نقش خیرین، ارادتمندان وعاشقان اهل بيت (ع) در بازسازی، احداث و مرمت بقاع متبرکه در سطح استان بوشهر می گوید: در همه ادوار، امامزادگان مورد توجه مردم بوده اند تا جايي كه اين مكان مقدس ملجاء و پناهگاه ارادتمندان به اهل بیت علیهم السلام است. آنها در پناه این امامزادگان جلیل القدر زندگی می کنند و مشکلاتشان را با وساطت و شفاعت این عزیزان حل می کنند؛ آنها با همت و مساعدت و نذوراتشان در فعالیت های عمرانی، فرهنگی و اجتماعی در بقاع با ارادت قلبي پا به ميدان حمايت از حفظ اين آثار مقدس و متبركه مي گذارند. اما بقاع استان با توجه به سبقه ولائی و ایمانی مردم فهیم استان باید بیشتر توسعه یابد که این مهم هم با همت خیرین، عزیز و ارادتمندان به اهل بیت علیهم السلام در بعضي از  امامزاده ها در حال انجام است و امید است که در کلیه بقاع متبرکه دارای ظرفیت نيز به زودي صورت پذیرد. 

ویژه برنامه دهه کرامت در گناوه

وي با بیان برنامه های  بزرگداشت ،تجليل و تقدير از خادمين در روز پنجم خردادماه می گوید: با حضور مسئولان استانی و خدام عزیز از بارگاه ملکوتی ولی نعمت ایران اسلامی حضرت علی بن الموسی الرضا(ع) در دهه كرامت ،ویژه برنامه ای در آستان مقدس امامزاده سلیمان بن علی علیه السلام در بندرگناوه برگزار و از خادمين افتخاري آستان تقدير و تجليل خواهد شد.افزون بر این در طول دهه کرامت افزون بر برگزاری 8 همایش و بزرگداشت در سطح استان در سایر بقاع متبرکه، فعالیتهای فرهنگی شامل تجلیل از هیات امنا و خدام ،غبار روبی و عطر افشانی بقاع متبرکه و گلزار مقدس شهدا ، محافل قرآنی و همچنین مسابقات فرهنگی و ورزشی برگزار خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها