مناقشه ایران و غرب بر سر پهپادهای ایرانی وارد فاز جدیدی شده است

عقب‌نشینی مرد بازنده از ادعای پهپادی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در روزهای اخیر دور تازه‌ای از تلاش‌ها را برای دریافت کمک‌های تسلیحاتی و مالی از کشورهای اروپایی آغاز کرده‌ است.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در روزهای اخیر دور تازه‌ای از تلاش‌ها را برای دریافت کمک‌های تسلیحاتی و مالی از کشورهای اروپایی آغاز کرده‌ است.
کد خبر: ۱۴۰۸۳۹۱

این در حالی است که در هفته‌های گذشته اخباری درباره آماده شدن نیروهای اوکراینی برای انجام ضدحمله علیه روسیه منتشر شده‌است؛ اخباری که به نظر می‌رسد هنوز غربی‌ها از بیم واکنش شدید روسیه، چراغ سبز آن را به کی‌یف نشان نداده‌اند. در همین حال ماه‌هاست درگیری در شهر باخموت که در بخش تحت کنترل کی‌یف در منطقه دونتسک دونباس قرار دارد و مرکز کلیدی لجستیک برای تامین تجهیزات اوکراین بوده، در جریان است.در چنین شرایطی، زلنسکی در جست‌وجوی تسلیحات بیشتر در اولین ایستگاه از تور اروپایی خود، شنبه گذشته وارد ایتالیا شد و بعد از دیدارهای جداگانه با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور، در واتیکان با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان ملاقات داشت.

دریافت بزرگ‌ترین بسته تسلیحاتی آلمان
آلمان دومین ایستگاه سفر اروپایی زلنسکی بود و رئیس‌جمهور اوکراین روز یکشنبه گذشته برای دریافت بزرگ‌ترین بسته تسلیحاتی آلمان خود را به برلین رساند. چند روز قبل بود که رسانه‌های آلمانی از تدارک این کشور برای ارسال بزرگ‌ترین بسته تسلیحاتی به اوکراین خبر دادند.آن‌طور که مجله اشپیگل خبر داده‌بود، آلمان در حال تدارک برای ارسال بسته جدید کمک تسلیحاتی ۲.۷میلیارد یورویی (سه میلیارد دلار) به اوکراین است.بنا بر گزارش این مجله آلمانی، بسته جدید کمک تسلیحاتی آلمان به اوکراین شامل ۲۰ دستگاه خودروی جنگی پیاده‌نظام «ماردر»، ۳۰ فروند تانک «لئوپارد ۱»، ۱۵ دستگاه ضدهوایی خودکششی «گپارت»، ۲۰۰پهپاد شناسایی، چهار سامانه پدافندی Iris-T، مهمات و تجهیزات توپخانه و بیش از ۲۰۰خودروی زرهی رزمی و لجستیک می‌شود.

احتیاط فرانسوی‌ها
زلنسکی بلافاصله پس از برلین، راهی فرانسه شد؛ کشوری که به نظر می‌رسد حداقل در ظاهر با احتیاط بیشتری نسبت به متحدان دیگرش به اوکراین کمک می‌کند.فرانسوی‌ها که نگران تحریک شدن روسیه و تشدید درگیری‌ها و به خطر افتادن منافع خود هستند، همواره در کمک‌های‌شان به کی‌یف، این قید را مطرح می‌کنند که از این تسلیحات نباید برای حمله به روسیه استفاده شود.
​​​​​​​در همین خصوص می‌توان به اظهاراتی که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز دوشنبه پس از دیدار با رئیس‌جمهور اوکراین داشت اشاره کرد. مکرون در مصاحبه‌ای اعلام کرد کشورش تسلیحاتی را که قابلیت شلیک به روسیه را داشته‌باشد، به اوکراین ارسال نخواهدکرد.همچنین منابع رسانه‌ای اعلام کردند دولت فرانسه به اطلاع کی‌یف رسانده که در این برهه آماده ارسال جنگنده به اوکراین برای نبرد با روسیه نیست.
وی ادامه داد: « من فکر می‌کنم با آمریکایی‌ها نیز در این زمینه مذاکراتی در جریان است.»
پولیتیکو به نقل از یک مقام دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه نوشت، آنچه اوکراین فعلا به آن نیاز دارد تجهیزات جنگی، خودروهای زرهی، تانک‌ها و توپخانه است. علاوه بر این، پاریس به درخواست‌های کی‌یف برای تامین بیشتر سامانه‌های دفاع هوایی توجه خواهدکرد.

انگلیسی‌ها؛ پیشرو در حمایت از کی‌یف
بعد از ایتالیا، آلمان و فرانسه، نوبت به انگلیس رسید؛ کشوری که بیشترین کمک را در میان کشورهای اروپایی به اوکراین داشته و چند روز قبل، انتشار اخباری مبنی بر ارسال موشک‌های دوربرد انگلیسی به اوکراین واکنش‌های زیادی به همراه داشت؛ چرا که این موشک‌ها می‌توانند در حمله به کریمه، از سوی کی‌یف مورد استفاده قرار گیرند.
ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس در دیدار زلنسکی، ارائه بسته جدید حمایت نظامی از اوکراین را که شامل ارائه صدها موشک و پهپاد در ماه‌های آتی می‌شود، اعلام کرد.
به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، صدها موشک دفاع هوایی و سامانه‌های هوایی بدون سرنشین بیشتر از جمله صدها پهپاد جدید تهاجمی دوربرد با برد بیش از ۲۰۰ کیلومتر از جمله اقلام نظامی این بسته است.
سفر زلنسکی به بریتانیا بعد از اعلام وزارت دفاع انگلیس انجام شد مبنی بر این که لندن موشک‌های کروز «سایه توفان» را پیش از ضدحمله مورد انتظار کی‌یف علیه نیروهای روسیه، تحویل داده‌است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها