به گزارش جام جم آنلاین، نشست خبری هشتمین روز نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در کمیته پاسخگویی نمایشگاه کتاب با حضور علی رمضانی قائم مقام و سخنگوی نمایشگاه، آزاده نظربلند مدیر کمیته اطلاعرسانی و پاسخگویی و سیدحسن اندرخور رئیس مرکز پاسخگویی و اطلاعرسانی برگزار شد.
کمیته پاسخگویی نمایشگاه کتاب محیطی است که حدود ۸۰ نفر در ساعات مشخص به سؤالات مردم و مخاطبان پاسخگو هستند. پاسخگویی کمیته بنا به اقتضای نیاز مخاطبان تماسها را به بخشهای مختلف ارجاع میدهد، به طور مثال سؤال درباب ناشران، ارسال خرید، چگونگی ثبت و... هر کدام بخشهای مجزای این کمیته هستند.
وی افزود: سامانه ۹۱٠٠۹۸۹۸ امسال در خدمت کسانی است که به هر علت نمیتوانند از نمایشگاه مجازی استفاده و از خدمات آن بهرهمند شوند، امروز از رادیو تهران پیغامی را به بنده اطلاعرسانی کردند که یک شخص مسن نسبت به عدم بهرهمندی از نمایشگاه مجازی گله داشت، سامانه ۹۱٠٠۹۸۹۸ برای خدمترسانی به این عزیزان قرار گرفته است تا بتوانند از ایام نمایشگاه و کتبی که در معرض خرید قرار گرفتند استفاده کنند. در بحث پاسخگویی این نکته را هم باید بگویم که ما در روز حدود ۷ هزار تماس را دریافت میکنیم که پاسخ گفتن به این مراجعین نیاز به صبر و حوصله بالایی دارد و همکاران ما در این کمیته این مهم را به نحو احسن پیگیری میکنند.
رمضانی بیان کرد: روز گذشته زیباترین تصاویر را از نمایشگاه کتاب به چشم دیدیدم. در طول سی و چهار دورهای که نمایشگاه برگزار شده است، شاید بشود گفت پر استقبالترین روز در تاریخ نمایشگاه کتاب دیروز مصادف با ۲۶ اردیبهشت بود. این نشاندهنده این است که مردم کتاب را مایه آرامش خانواده خود میبینند و بدان اهتمام میورزند، حقیقتاً دیروز شلوغترین و خانوادگیترین روز نمایشگاه بود. در اینجا بیان یک نکته مهم است، از مردم میخواهم از تجربه روز گذشته استفاده کرده و ساعات حضورشان در نمایشگاه را به ساعات پایانی موکول نکنند. در روز گذشته در بخش کودک و نوجوان از شدت ازدحام و اشباع بخش کودک همکاران ما مجبور شدند درها را برای دقایقی ببندند تا به مرور فضای غرفهها خلوت شود.
قائم مقام نمایشگاه کتاب ادامه داد: بیش ۵۶ هزار و ۵۳۷ تماس ورودی که بیش از هزار و ۳۶۷ ساعت زمان برده و ۷ هزار و ۴۸ تماس خروجی داشتیم که بیش از ۷٠٠ ساعت زمان آن بوده است. تماسهای صوتی بعد از ساعت مرکز پاسخگویی نیز ۹۷۷ تماس بوده. همچنین امسال سامانهای داخلی نسبت به پیگیری شکایت خریداران تعبیه شده. بیشترین موضوع تماسها مربوط به پیگیری سفارشات و چگونگی این امر است. ما ثمرات این نمایشگاه را حضور ناشران خارجی در تهران میبینیم. ۸ هزار مراجعه به مشاوران تخصصی کتاب داشتهایم که ۲٠ درصد آنها به بخش اطلاعات ارجاع داده شدند، ۲٠ درصد مربوط به کتب روانشناسی بوده، ۱٠ درصد بخش ادبیات و الباقی سایر حوزهها.
در کمیته تخلفات ۱۷ پرونده داریم که ۷ پرونده منجر به صدور رأی و الباقی به دلیل اصرار به تکمیل پرونده از دستور خارج شدهاند. توبیخ کتبی، تعطیلی پنل به مدت یک روز، تعطیلی غرفه به مدت یکروز، از جمله برخوردهای کمیته تخلفات است. در بحث تعطیلی پنلها این برخوردها مربوط به دو دستهاند که مهمترینش عرضه و فروش مغایر با قوانین و دسته بعد هم عدم رعایت شئونات است.
وی درباره میزان فروش نمایشگاه گفت: تا پایان ساعت ۲۱ روز سهشنبه در بخش حضوری نمایشگاه ۱۳٠ میلیارد تومان فروخته شد که این مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان توسط کارتخوانهای رسمی و ۳۰ میلیارد تومان هم از طریق کارتخوانهای غیر رسمی و کارت به کارت صورت گرفته است.
رمضانی ادامه داد: ۶۸ میلیارد تومان هم در بخش مجازی به فروش رسیده که ۵۳.۵ میلیارد تومان توسط ناشران و ۱۴.۵ میلیارد تومان توسط کتابفروشان فروخته شده است. در مجموع ۱۹۸ میلیارد تومان تا شب گذشته در نمایشگاه کتاب فروش داشتیم.
سخنگوی نمایشگاه کتاب همچنین از فروش ۶۰۰ هزار نسخه کتاب خبر داد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد