بازخوانی تاریخ در هیاهوی آتش و باد
پرونده «جام‌جم» برای سریال پربیننده این شب‌های شبکه۳

بازخوانی تاریخ در هیاهوی آتش و باد

چند دهه از زمان پخش سریال پدرسالار می‌گذرد که خیابان‌ها برای تماشای آن خلوت می‌شد. حالا شاید به‌واسطه سبک زندگی‌های جدید، گونه‌های دیگری از برنامه‌سازی برای مخاطبان جذاب باشد.
چند دهه از زمان پخش سریال پدرسالار می‌گذرد که خیابان‌ها برای تماشای آن خلوت می‌شد. حالا شاید به‌واسطه سبک زندگی‌های جدید، گونه‌های دیگری از برنامه‌سازی برای مخاطبان جذاب باشد.
کد خبر: ۱۴۰۷۶۸۵
نویسنده سپیده اشرفی | گروه رسانه

با این حال هنوز سریال‌های خانوادگی یا همان درام خانوادگی، مخاطبان خود را دارد و می‌تواند آنها را پای تلویزیون بنشاند. در سال‌های گذشته از این دست درام‌های خانوادگی کم نبوده و بسیاری از شبکه‌ها به سمت پخش دوباره چنین گونه‌ای رفته‌اند. از جمله مجموعه‌های اینچنینی می‌توان به «تب‌و‌تاب» اشاره کرد که به‌تازگی روی آنتن شبکه دو رفته است. این سریال به کارگردانی داریوش مختاری و تهیه‌کنندگی مهدی شفیعی است و بازیگرانی مثل محمود پاک‌نیت، فرشته سرابندی، حدیث نیکرو و خیام وقار در آن بازی می‌کنند. این سریال درباره یک خانواه ایرانی است که در روابط‌شان با چالش‌هایی روبه‌رو هستند. تلاش اعضای این خانواده برای کنار زدن این چالش‌ها کلیت این قصه را شکل داده اما نکته مهم، چگونگی همراهی آنها با هم بعد از گذراندن بخشی از این چالش و تلاش برای ترمیم روابط است.
نکته دیگری که این سریال دارد، به تصویر کشیدن زنان موفقی است که می‌کوشند زندگی شخصی خود را هم به نسبت فعالیت‌های بیرون از خانه مدیریت کنند. این نمایش اما با کلیشه یا نماهای همیشگی نیست. پیام پشت این سریال پنهان و در لابه‌لای قسمت‌های مختلف بیان می‌شود به‌‌طوری که شاید بتوان آن را نمونه‌ای از ارائه پیام موفق در گونه سریال‌سازی عنوان کرد. نمونه شخصیت‌های سوده و گیتی از جمله همین زنان موفق هستند. اولی پزشک است و به دلیل برخی اختلافات خانوادگی، با خانواده همسرش کدورت دارد و دومی، در قامت یک وکیل سعی دارد تا به زنانی مثل سوده کمک کند. این موفقیت در هردوی این شخصیت‌ها به گونه‌ای نیست که مخاطب آن را پس بزند، بلکه در لابه‌لای قصه‌های دیگر بیان می‌شود. ایرانی بودن و توجه به نمادهای زندگی ایرانی، نکته دیگر سریال تب‌و‌تاب است. حتی جایی از قصه، فرزند سوده خطاب به خاطره همکلاسی‌اش، دستی زیر چانه می‌زند و می‌گوید: «چقدر ایرانی!» مفهومی که نشان می‌دهد فرزند یک پزشک موفق که هم پدرش از او دور است و هم همسر مادرش مدام در سفر است، در حسرت یک زندگی ایرانی است که اعضای خانواده در کنار هم باشند. ایرانی بودن در سریال تب‌و‌تاب جای دیگری هم خود را نشان می‌دهد، درست زمانی که مکالمه میان پدر و مادر خانواده که صاحب نفس‌های خانواده هستند، بیان می‌شود. زبانی شاعرانه و نرم، در کنار بیان عواطف خانوادگی در این صحبت‌ها دیده می‌شود که شاید مدت‌ها بود جای خالی‌اش در تلویزیون احساس می‌شد.
تب‌و‌تاب از منظر دیگر، چالش‌های ابتدایی خانواده یعنی صحبت نکردن و دروغ گفتن را هم به‌خوبی به نمایش می‌گذارد. وقتی هر کدام از اعضای خانواده برای ناراحت نشدن دیگری، دروغی می‌گویند و همین باعث اختلاف و سوءتفاهم بیشتر می‌شود. وقتی گره در گره می‌افتد و کلاف مشکلات خانواده حاج اقبال کورتر می‌شود، تازه اعضای خانواده متوجه می‌شوند که چه مسیری را رفته‌اند و باید از نیمه راه برگردند. مشکلاتی که شاید در ابتدا با یک دروغ و برای ناراحت نشدن دیگری است اما خود به عاملی برای مشکلات بیشتر تبدیل می‌شود. ورود تب‌و‌تاب به مجموعه سریال‌های تلویزیونی اتفاق مبارکی است که باید آن را به فال نیک گرفت. ارائه محتوا در قالب درام خانوادگی را باید از جمله راه‌های مناسب برای انتقال مفاهیم به خانواده دانست. چیزی که تولیدکنندگان این سریال هم معتقدند با ساخت آن، توانسته‌اند تنور درام‌های خانوادگی تلویزیون را بعد از مدت‌ها برای مخاطبان وفادار گرم کنند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها