آمارهای منتشر شده از سوی سازمان ثبت احوال چه هشداری به همراه دارد؟

شهر بی‌فرزند!

پیش از این بارها و بارها از پیامدهای سوء این اتفاق گفته شده است، از کاهش چشمگیر نیروی جوان کار گرفته تا مهیا نبودن زیرساخت‌ های لازم برای پذیرایی از حجم بالای سالمندان. در این میان حتی برخی پیامدهای ناگوار آن از همین حالا به چشم می‌آید؛ در نظام آموزشی ایران حالا سال‌هاست که با بحران صندلی‌های خالی روبه‌رو هستیم که یکی از پیامدهای همین بحران جمعیتی است، این‌که دانشگاه‌ها به دلیل نبود دانشجو، یکی یکی به ورطه ورشکستگی افتاده‌اند.
کد خبر: ۱۴۰۷۴۵۸

در نظام سلامت آرام آرام به سمت پیک بالای درخواست خدمات درمانی می‌رویم؛ چراکه هرم جمعیتی ایران به سمت سالمندی می‌رود، بازه سنی که نیاز به خدمات درمانی را در آن افزایش می‌دهد.

در اقتصاد کمبود نیروی موثر کار، وضعیت را به جایی می‌رساند که مجبور به وارد کردن کارگران خارجی خواهیم‌شد و در این میان ضربه‌های مهمی به چرخه تولید در اقتصاد وارد خواهدشد. و البته ابعاد مهم امنیتی در میان است، این‌که شاید مهم‌ترین پیامد یک کشور سالمند این باشد که ساده‌تر تحت سلطه قرار خواهدگرفت.

اینها موارد دم دستی پیامدهای ناگوار بحران جمعیتی است. نکته‌ای که حداقل در دو دهه گذشته اغراق نیست بگوییم جزو توصیه و گلایه‌های پرتکرار رهبر معظم انقلاب بوده است و حداقل هشت سال دولت تدبیر و امید نه تنها توجهی به این توصیه‌ها نداشته که حتی سیاست‌گذاری‌هایش به نوعی ضدجمعیتی بوده است.

دولت کنونی تنها شش سال فرصت دارد تا با فرهنگ‌سازی و ایجاد مشوق‌های موثر برای جمعیت جوان خود آنها را به فرزندآوری ترغیب کند.

دیروز سازمان ثبت احوال تازه‌ترین آمار خود را در رابطه با موالید منتشر کرد که نشان می‌دهد همچنان میزان زاد‌آوری نسبت به گذشته تغییر محسوسی نداشته و البته که در ۱۰سال گذشته هم در پایین‌ترین رتبه قرار گرفته است. آمار اعلامی دیروز ثبت احوال پس از آمار سال ۸۳ (۹۶۱ هزار تولد) صاحب رکورد کمترین میزان موالید در سال‌های گذشته است.

استان‌هایی با بیشترین موالید
خراسان رضوی ۱۰۱۷۴۴ تولد
تهران ۱۳۷۸۴۲ تولد

استان‌هایی با کمترین موالید
ایلام ۷۴۲۶ تولد
کهگیلویه و بویراحمد ۹۹۰۸ تولد

 

شهر بی‌فرزند!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها