شوی تبلیغاتی مصی در سالن خالی با یکدست لیوان‌ شسته

عکس | سخنرانی برای ارواح

چرا بازي منشورسازی اپوزيسيون در دانشگاه جرج تاون نگرفت؟

سيرك تماشايی وطن فروشان و تجزيه طلبان

اپوزيسيون ورشكسته سياسي ايران ناتوان از ايجاد يك جبهه منسجم سياسي عليه جمهوري اسلامي است و گرچه در حوزه مخالفت با نظام همداستانند اما اختلاف اين گروه‌ها در ساماندهي و تطبيق اهداف و راهبردها مانع بزرگي در مسير همگرايي آنها است.
اپوزيسيون ورشكسته سياسي ايران ناتوان از ايجاد يك جبهه منسجم سياسي عليه جمهوري اسلامي است و گرچه در حوزه مخالفت با نظام همداستانند اما اختلاف اين گروه‌ها در ساماندهي و تطبيق اهداف و راهبردها مانع بزرگي در مسير همگرايي آنها است.
کد خبر: ۱۴۰۴۶۳۳
نویسنده احمد غلامی - جام جم آنلاین

به گزارش جام‌جم آنلاين، اپوزيسيون خارج از كشور شامل طيفي از جريانات چپ، لبيرال، سلطنت طلب و منافق و در يك كلمه شكست خوردگان انقلاب است كه در پي پيروزي انقلاب در چند مرحله از ايران خارج شدند و طي سال‌هاي گذشته در فرصت‌هاي مختلف از اروپا و آمريكا در قالب‌هايي مثل حضور رسانه‌اي و برگزاري تجمع و حتي در مقاطع از طريق برخي از جريان‌ها مثل منافقين و گروه‌هاي تجزيه طلب با ارسال نيرو براي ترور، مخالفت خود را با جمهوري اسلامي ايران اعلام كرده‌اند.

اپوزيسيون، اين مجموعه چند پاره

اين مجموعه ناهمگون برغم همه هياهوها و ادعاها و فصل مشتركي كه درباره مخالفت و مقابله با نظام دارد اما تاكنون نه تنها در عرصه عمل هيچ كارايي از خود نشان نداده بلكه تمام وقت و انرژي خود را صرف زد و خورد سياسي بي‌حاصل با يكديگر كرده‌اند. در همين زمينه عليرضا نوري‌زاده، فعال اپوزيسيون با گلايه شديد از دعواي جريان‌هاي ضد ايراني گفته بود در جلسه‌اي در واشنگتن فعالان اپوزيسيون بر سر اين‌كه روي ميز غذا كجا بنشينند دعوا داشتند؛ خاك بر سر ما اپوزيسيون كه اين همه با هم اختلاف داريم!

عرض اندام جريان معارض انقلاب در آشوب‌هاي پاييز 1401

حوادث پاييز سال گذشته اما شرايطي را فراهم آورد كه اين جريان به خيال اين‌كه تغاري شكسته و ماستي ريخته تلاش كند تا با همه امكانات خود به صحنه بيايد و براي سهم خواهي خود مثلا  در فرداي براندازي نقشه بكشد و از اين رو، از تجزيه طلب و چپ گرا گرفته تا سلطنت طلب و منافق به ميدان آمدند و ضمن اين‌كه برخي از عوامل خود را به كف خيابان فرستادند در عرصه رسانه طوفان توئيتري راه انداختند و از شكل گيري يك انقلاب عظيم در فضاي مجازي گفتند. اين تكاپوها اگرچه باعث شد آتش فتنه‌اي شعله ور شود اما بعد از مدتي كوتاه با درايت مردم و دستگاه‌هاي انتظامي و حافظان امنيت به خاكستر تبديل شد.

مضحكه جرج تاون

گروه‌هاي اپوزيسيوني كه اميدهاي زيادي به موفقيت آشوبگران داشتند و در اجرايي كردن نقشه‌هاي خود ناكام ماندند همچنان از تكاپو نيفتادند و تلاش كردند تا آخرين تيرها را هم از تركش رها كنند. به همين خاطر جلسه‌اي با حضور شازده پهلوي و چند بازيگر و سلبريتي و فوتباليست و عناصر فرصت طلب و تجزيه خواه در دانشگاه جورج تاون واشنگتن با عنوان پرطمطراق نشست آينده جنبش دموكراسي ايران برگزار شد.

جالب اين جاست كه اين جريان ضد ايراني به رهبري رضا پهلوي در نشست موسم به آينده جنبش دموكراسي در ايران در پي آن بود كه مثلا از همه ظرفيت‌هاي گروه‌هاي مخالف استفاده كند تا با ايجاد يك همگرايي، حداقل در ظاهر به عنوان حلقه وصل ميان اپوزيسيون‌هاي داخل و خارج از كشور مطرح شود و اهداف خود را پيش ببرد. از اين رو بدون اين‌كه حتي به تبعات چنين اقدامي فكر كند دست دوستي به سمت عبدالله مهتدي سركرده گروهك تجزيه طلب كومله دراز كرد و از او هم در كنار هفت ضد ايراني ديگر اين جمع به عنوان يكي از رهبران جريان موسوم به جنبش اعتراضي ايران ياد كرد. بعد از برگزاري جلسه در فضايي كاملا كسالت بار و بيان عبارات كلي و مبهم، بيانيه‌اي موسوم به منشور همبستگي و سازماندهي براي آزادي ايران (مهسا) به امضا رسيد. بعد از اين جلسه بود كه عبدالله مهتدي از راه نرسيده در مصاحبه‌اي با ايران اينترنشنال آب پاكي را روي دست همه آنها ريخت و با وقاحت بيان كرد بيانيه‌اي كه منتشر شد به هيچ وجه با معيارهاي ما همخواني ندارد و دوستانم به من اعتراض دارند كه چرا در اين بيانيه به صراحت از مساله فدراليسم نامي به ميان نيامده است.

از سوي ديگر هواداران دو آتشه سلطنت مثل سعيد سكويي و شهرام همايون كه در جريان مضحكه اخير از اين همه وادادگي رضا پهلوي به ستوه آمده بودند بعد از رونمايي از منشور مهسا به تب و تاب افتادند و در رسانه‌هاي و تلويزيون‌هاي محفلي خود از خجالت شازده درآمدند و ضمن انتقاد و اعتراض شديد به عملكرد او صدور منشور مذكور را به سخره گرفتند. در همين زمينه، سكويي گفت: امروز منشور امضا شد اما كدام منشور؟ تمامي اين منشور حكايت تجزيه كشور است.

شهرام همايون از چهره‌هاي سلطنت طلب با اشاره به ديدار رضا پهلوي با رهبران كشورهاي غربي و التماس از آنها براي جلب حمايت گفت: در سال ۵۷ آيا كسي از اطرافيان (امام) خميني را ديديد كه التماس رهبران غربي را بكند؟ قدرت در كاخ سفيد و كاخ اليزه نيست، اين كارها افتخار شده است.

 با توجه به ناهمگوني مجموعه‌اي كه در دانشگاه جرج تاون كنار هم جمع شده بودند و افزايش مخالفت‌هاي ديگر گروه‌هاي اپوزيسيون با اظهارات اين افراد و بيانيه صادر شده معلوم بود كه اين قايق شكسته هيچگاه رنگ ساحل را به خود نمي‌بيند. عمده اختلافات بر سر اين بود كه اين جريان با توجه به حضور جريان‌هاي تجزيه طلب بايد تكليف خود را درباره موضوع حفظ تماميت ارضي كشور و يكپارچگي ايران روشن مي‌كرد و به همين خاطر زماني كه تاريخ نشست بعدي اپوزيسيون در دانشگاه استفورد با حضور چهره‌هايي چون رضا پهلوى، نازنين بنيادى، مسيح علي نژاد، حامد اسماعيليون، عبدالله مهتدى، هيفا اسدى و... اعلام شد موجي از انتقادات در ميان اپوزيسيون و مخالفان جمهورى اسلامى بابت حضور تجزيه طلبان براه افتاد و اين اعتراضات به حدى بالا گرفت كه ياسمين پهلوى مجبور شد در يك استورى اعلام كند رضا پهلوي برنامه حضور در اين نشست را تغيير داده است.

ورطه ای به نام كمپين وكالت

سلطنت طلباني كه همچنان سوداي بازگشت دوران پادشاهي پهلوي‌ها را دارند بعد از ناكامي‌هاي پي در پي شازده اين بار هم از او خواستند كه از خواسته‌هاي خود عقب نشيني نكند و كارزاري را به نام من وكالت مي‌دهم براه بيندازد تا به زعم خودشان رهبري جريان اپوزيسيون را بدست او بسپارند. كمپيني كه از همان ابتداي شكل گيري شكست خورد و صداي ديگر ضدانقلاب را هم در آورد و با وجود حمايت‌هايي كه برخي از سلطنت طلبان و سلبريتي‌هاي مثل احسان كرمي و حميد فرخ نژاد از اين كمپين كردند برابر با آمارها با بي‌اعتنايي ايرانيان داخل و خارج از كشور مواجه شد و از مجموع جمعيت 85 ميليون نفري ايران از اول بهمن 1401 تا 24 فروردين 1402 كمتر از 500 هزار نفر به وكالت رضا پهلوي راي دادند.

در تازه ترين واكنش‌‌ها، علي صدارت كارشناس صداي آمريكا(VOA) در برنامه زنده اين شبكه درباره كمپين «من وكالت مي‌دهم» گفت: اصلاً مشخص نيست چطور اين ايده مشخص شده، مخاطبش كيست و چه كسي به او چنين مشاوره‌اي داده كه اين كارزار را راه بياندازد.وي ادامه داد: گفته شده بود شفافيت و دموكراتيك بودن يكي از پايه‌هاي اصلي است كه به آن معتقدند اين درحالي است كه در كمال عدم شفافيت است و به هيچ وجه علمي نيست و جاي تقلب كردن را در آن باز گذاشته است.

در روزهاي گذشته برخي چهره‌هاي اپوزيسيون حرف‌هايي را عليه برخي عناصر فعال در اين جبهه مطرح كرده اند كه بسيار قابل تامل به نظر ميرسد. از اين موارد ميتوان به صحبت‌هاي عباس فخرآور و افشاگري‌ها پيرامون پشت پرده ماهيت پول پرستي معصومه علينژاد قمي كلا و همچنين صحبت‌هاي محمد حسيني مجري سابق تلويزيون عليه تقابل غرب با حكومت ايران اشاره كرد. حسيني در صحبت‌هاي خود به اين نكته اشاره داشت كه تمامي تلاش‌هاي اروپايي‌ها براي فروپاشي نظام و يا در نهايت عقب نشيني جمهوري اسلامي از منافع ملي خود ناكام مانده و به هيچ وجه نظام سقوط نخواهد كرد و غربي‌ها در پي آنند حتي با پرداخت پول، ايران را به همراهي خود وادار كنند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها