بشر در طول تاریخ چند هزار ساله حیاتش بر کره زمین، همواره سعی در یافتن بهترین مکان برای سکونت و یکجانشینی داشته است.
بشر در طول تاریخ چند هزار ساله حیاتش بر کره زمین، همواره سعی در یافتن بهترین مکان برای سکونت و یکجانشینی داشته است.
کد خبر: ۱۴۰۳۴۱۴

عوامل مختلفی در انتخاب یک مکان برای سکونت و استقرار نقش دارد که بسته به نیازهای زمانی، فرهنگ، تهدیدات مختلف پیرامونی و بسیاری دلایل دیگر از مکانی به مکان دیگر متفاوت بوده‌اند. برخی زندگی در دامنه کوه‌ها را برگزیدند و برخی دیگر به کنار رودخانه‌ها رفتند و از مزایای دلتاها بهره بردند. اما عده‌ای زندگی روی آب را برای خود و خانواده‌شان مناسب دیدند و خانه‌هایی شناور ساختند. هنگامی که سخن از خانه‌های شناور به میان میآید، بیشتر افراد شهر ونیز ایتالیا را به خاطر می‌آورند. اما جالب است بدانید در سراسر جهان بیش از ۱۰مرکز مسکونی روستایی و شهری وجود دارد که به صورت شناور در میان آبراه‌ها، دریاها و دریاچه‌ها قرار گرفته‌اند و بسیار پرجمعیت نیز هستند.سکونتگاه‌های شناور همچون سایر نقاط مسکونی، مزایا و معایب خاص خود را دارد. اما یکی از مزایای مهم آنها که در دوران معاصر به رونق و پا برجاماندن‌شان کمک شایانی کرده‌ است، ارزش توریستی این سکونتگاه‌هاست که با جذب گردشگران از نقاط مختلف جهان به بهبود اقتصادی و رونق کسب و کارهای محلی و در نتیجه مهاجرت نکردن ساکنان کمک شایانی کرده است. در اینجا به چهار مرکز مسکونی شناور در جهان پرداخته می‌شود:

گانویه - جمهوری بنین
بزرگ‌ترین روستای دریاچه‌ای آفریقا را می‌توان در دریاچه نوکویه در میان طبیعت بی‌نظیر بنین یافت. این روستای شناور که به ونیز آفریقا شهرت دارد در حدود قرن ۱۶یا۱۷میلادی ساخته شده است. در آغاز قرن هفدهم کشور بنین(داهومی سابق) در تصرف فون‌ها، بزرگ‌ترین قوم این کشور بوده است. افراد این قبیله با پرتغالی‌ها معامله کرده و طی آن افراد اقوام کوچک‌تر را شکار کرده و به عنوان برده به پرتغالی‌ها می‌فروختند. شهر گانویه در واقع شهری است دفاعی که در برابر شکارچیان انسان ساخته شده است. هم‌‌اکنون در این شهر دریاچه‌ای، بیش از ۲۰۰هزار نفر زندگی می‌کنند. تردد در میان خانه‌ها از طریق قایق امکان‌پذیر بوده و شغل اصلی مردم ماهیگیری است.

کوپانی - تایلند
دهکده‌ ماهیگیری کوپانی در ایالت فَنگ‌آنگا یکی از زیباترین مناطق کشور تایلند واقع شده است. این دهکده توسط اعضای دو خانواده قدیمی ماهیگیر در این منطقه ساخته شده است. در حال حاضر ۲۰۰۰نفر در این دهکده شناور زندگی می‌کنند که بیشترشان متعلق به دو خانواده‌ موسس دهکده هستند. پیشه اصلی مردم کوپانی در گذشته فقط ماهیگیری بود؛ اما با شناخته‌‌شدن این دهکده در سطح جهانی، امروزه کوپانی به مکانی جذاب برای گردشگران خارجی تبدیل شده است و مشاغل مرتبط با گردشگری در آن رونق فراوان دارد. یکی از جاذبه‌های این دهکده، زمین فوتبال شناور آن است که توسط کودکان محلی با استفاده از تکه‌های قدیمی چوب و قایق‌های ماهیگیری ساخته شده است.

کی‌لار ییوا - میانمار
دریاچه اینله در کشور میانمار جمعیتی ۷۰هزار نفری را در قالب چهار شهر با عنوان کی‌لار ییوا سکنی داده است. بیشتر ساکنان این دریاچه در خانه‌های چوبی ساده از جنس بامبو زندگی می‌کنند و غذای مورد نیاز خود را با کشاورزی بر روی باغ‌های شناور تهیه می‌کنند. برخی افراد جهت کار به این شهر شناور وارد می‌شوند و جمعیت آن را طی روز به صد هزار نفر افزایش می‌دهند. یکی از بازی‌های محلی کی‌لار ییوا مسابقه‌ قایقرانی با پا است. طی این مسابقه افراد باید مسیری طولانی را با بستن پای خود به قایق طی کنند. هدف از این بازی آماده‌سازی جوانان برای طی مسافت طولانی خانه تا باغ‌های شناور با قایق است.

مکزکالتایتن - مکزیک
مکزکالتایتن جزیره کوچک انسان‌ساختی است که در سواحل ایالت نایاریت قرار گرفته است. این منطقه به عنوان زادگاه آزتک‌ها شناخته می‌شود و به سبب آثار باستانی به جای‌مانده از این قوم، دارای گردشگران بسیاری از نقاط مختلف دنیا است. در طول فصل خشک این جزیره به مثابه یک جزیره معمولی است؛ اما در طول فصول بارانی تمامی سطح آن در آب شناور و با سطح دریا برابر می‌شود و تردد در آن به وسیله قایق صورت می‌گیرد. وجود جاذبه‌های تاریخی فراوان در این منطقه و شناورشدن آن، مکزکالتایتن را به یکی از مناطق گردشگری مهم در مکزیک تبدیل کرده است. این جزیره دارای جمعیتی ۸۰۰نفری بوده و عمده فعالیت اقتصادی‌شان در حوزه گردشگری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها