دادههای کاربران برای شرکتهای فناوری در حقیقت گنج بی پایانی است که هرچقدر از آن برداشت کنند باز هم تجدید میشود و قابل دسترسی است از همین رو بسیاری از شرکتها در سراسر دنیا انبوهی از دادهها را جابهجا میکند و با کمک آنها به درآمدهای کلان و البته رانتهای مختلفی دست مییابد. روند جمعآوری اطلاعات کاربران در توییتر، اینستاگرام و مایکروسافت نشان از این دارد که دادههای جمعآوریشده توسط این شرکتها در جایی غیر از پروفایل اشخاص استفاده میشود. این در حالی است که اینستاگرام و توییتر با وجود این که کاربران زیادی دارد درباره حفاظت از دادههای آنها و همکاری با دولتها چندان خوشنام نیست. از سوی دیگر محصولات مایکروسافت به طور نامحسوسی تمام فعالیتهای کاربران را رصد میکند و از این نظر همواره با انتقادهایی روبهرو است. به عبارت دیگر این سه شرکت هر کدام به روشی دادههایهای کاربران را پس از جمعآوری به سرمایه و رانت تبدیل میکند!
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
سید علی بطحایی معتقد است ضرورت تدوین منشور اخلاقی برای هیاتها ضروری است تا فرهنگ «نقد عالمانه» جایگزین رفتارهای تنشزا شود
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد:
خالد قدومی، نماینده جنبش حماس در گفتوگو با «جامجم» آخرین تحولات مربوط به غزه را تشریح کرد
در گفتوگوی جامجم با دکتر علی انتظاری، جامعهشناس مطرح شد