یک سارق در جیب

بسیاری از شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهایی که امروزه بهانه‌ای برای پرکردن اوقات فراغت و سرگرمی و حتی برطرف‌کردن برخی نیازها است به مکانی برای جمع‌آوری و جاسوسی از کاربران تبدیل شده است.
بسیاری از شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهایی که امروزه بهانه‌ای برای پرکردن اوقات فراغت و سرگرمی و حتی برطرف‌کردن برخی نیازها است به مکانی برای جمع‌آوری و جاسوسی از کاربران تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۴۰۳۰۴۶

داده‌های کاربران برای شرکت‌های فناوری در حقیقت گنج بی پایانی است که هرچقدر از آن برداشت کنند باز هم تجدید می‌شود و قابل دسترسی است از همین رو بسیاری از شرکت‌ها در سراسر دنیا انبوهی از داده‌ها را جابه‌جا می‌کند و با کمک آنها به درآمدهای کلان و البته رانت‌های مختلفی دست می‌یابد. روند جمع‌آوری اطلاعات کاربران در توییتر، اینستاگرام و مایکروسافت نشان از این دارد که داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط این شرکت‌ها در جایی غیر از پروفایل اشخاص استفاده می‌شود. این در حالی است که اینستاگرام و توییتر با وجود این که کاربران زیادی دارد درباره حفاظت از داده‌های آنها و همکاری با دولت‌ها چندان خوشنام نیست. از سوی دیگر محصولات مایکروسافت به طور نامحسوسی تمام فعالیت‌های کاربران را رصد می‌کند و از این نظر همواره با انتقادهایی روبه‌رو است. به عبارت دیگر این سه شرکت هر کدام به روشی داده‌های‌های کاربران را پس از جمع‌آوری به سرمایه و رانت تبدیل می‌کند!


توییتر 
این شبکه اجتماعی به غیر از اطلاعات پایه حساب کاربری خود، اطلاعات موقعیت مکانی و تنظیمات حریم خصوصی، پیام‌های مستقیم و ارتباطات خصوصی کاربران، کوکی‌ها و محتوایی که فرد از طریق اپ در وب‌سایت‌های طرف سوم مشاهده می‌کند را نیز جمع‌آوری می‌کند. با این وجود توییتر مدعی است که تاریخچه مرورگر کاربر در وب را با هیچ یک از اطلاعاتی که به شناسایی کاربر منجر شود، همراه نمی‌کند. همچنین داده‌ها حداکثر تا ۳۰ روز پس از جمع‌آوری حذف می‌شود. این در حالی است که به طور دقیق‌تر نام، نام کاربری، پسورد، شماره تماس و همچنین ایمیل‌هایی که وی می‌نویسد و دریافت می‌کند را جمع‌آوری می‌کند.علاوه بر آنچه گفته شد، آی‌پی آدرس، نوع مرورگر، نوع دستگاه، نام شرکت مخابراتی ارائه‌کننده سرویس و سیستم عامل فرد نیز قابل دسترس و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اینستاگرام 
این روزها همه می‌خواهند در اینستاگرام مشهور باشند اما شاید تابه حال کمتر کسی به داده‌هایی که این پلتفرم از وی جمع‌آوری می‌کند، فکر کرده باشد. در هر حال اینستاگرام در بخش سیاست‌های خود به موارد استفاده از داده کاربران اشاره کرده که به این شرح است: نام و پسورد حساب‌های کاربری، محتواهایی مانند تصاویر و ویدئوهایی که در این پلتفرم ثبت می‌شود، داده‌هایی که کاربران را به عکس‌های ثبت‌شده، تگ‌شده یا مورد پسند مرتبط می‌کند، تاریخچه پیام‌های متنی، فهرست شماره تماس یا دیگر اطلاعات شخصی مشابه، متاداده درباره شیوه استفاده از اپ موبایل اینستاگرام، داده‌های مربوط به تراکنش از محصولات و سرویس‌های فیسبوک، داده‌های شناسایی چهره، داده‌های مربوط به دستگاه‌های مرتبط با حساب‌های کاربری مختلف و داده‌های موقعیت مکانی.

مایکروسافت
مایکروسافت یکی دیگر از غول‌های فناوری است که داده‌های کاربران را جمع‌آوری می‌کند. این شرکت مدعی است روش آن در خصوص حریم خصوصی براساس شش اصل قابلیت کنترل مشتری، شفافیت، امنیت، حمایت‌های قانونی قدرتمند برای حریم خصوصی، عدم هدف‌گیری محتوا و مزایای مشتریان از داده‌های جمع‌آوری شده بنا شده است اما طبق اطلاعات موجود، این شرکت داده‌های مربوط به مصرف اینترنت را جمع‌آوری می‌کند. همچنین این شرکت داده‌های نمایشگر آبی روی رایانه را جمع‌آوری می‌کند. سال ۲۰۱۲ فوربس در گزارشی نوشت هرچند مایکروسافت در مقایسه با گوگل میزان کمتری از اطلاعات کاربران را به دولت آمریکا می‌دهد اما پاسخ این شرکت به درخواست اطلاعات دولت‌های خارجی تقریبا دو برابر گوگل بوده است.

آمازون 
آمازون شرکتی است که خیلی ساده و با گاراژ خانگی جف بزوس پا گرفت و اکنون به یکی از غول‌های فناوری تبدیل شده که نه‌تنها سیاست‌های آن در حوزه حقوق کارگری بلکه در انحصار بازار و جمع‌آوری اطلاعات کاربران نیز جنجالی است. آمازون اطلاعاتی مانند محصولی که کاربر در اینترنت آن را جست‌وجو می‌کند و سفارش می‌دهد، ویدئوهایی که تماشا می‌کند، فهرست کالاهایی که تمایل دارد بخرد، نقد محصولات، شماره موبایل، آدرس و ... را جمع‌آوری می‌کند. این خرده‌فروش آنلاین همچنین آی.پی آدرس کاربران، نوع مرورگر مورد استفاده و دیگر اطلاعات خودکار را نیز ردیابی می‌کند. اگر کاربر از موبایلش استفاده کند، آمازون به راحتی می‌تواند موقعیت مکانی وی را ردیابی و همچنین داده‌های مربوط به اپراتور موبایل وی و طرف‌های ثالث را نیز ثبت کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
روایت اول، شرط پیروزی

در گفت‌وگو با دکتر سیدمرتضی موسویان، ضرورت و اهمیت داشتن دکترین در رسانه و دلایل قوت و ضعف رسانه‌های داخلی و معاند را بررسی کرده‌ایم

روایت اول، شرط پیروزی

مجرمان در قاب شوک

در گفت‌وگو با تهیه‌کننده مستند معروف شبکه سه اولویت‌های موضوعی فصل جدید بررسی شد

مجرمان در قاب شوک

نیازمندی ها