دادههای کاربران برای شرکتهای فناوری در حقیقت گنج بی پایانی است که هرچقدر از آن برداشت کنند باز هم تجدید میشود و قابل دسترسی است از همین رو بسیاری از شرکتها در سراسر دنیا انبوهی از دادهها را جابهجا میکند و با کمک آنها به درآمدهای کلان و البته رانتهای مختلفی دست مییابد. روند جمعآوری اطلاعات کاربران در توییتر، اینستاگرام و مایکروسافت نشان از این دارد که دادههای جمعآوریشده توسط این شرکتها در جایی غیر از پروفایل اشخاص استفاده میشود. این در حالی است که اینستاگرام و توییتر با وجود این که کاربران زیادی دارد درباره حفاظت از دادههای آنها و همکاری با دولتها چندان خوشنام نیست. از سوی دیگر محصولات مایکروسافت به طور نامحسوسی تمام فعالیتهای کاربران را رصد میکند و از این نظر همواره با انتقادهایی روبهرو است. به عبارت دیگر این سه شرکت هر کدام به روشی دادههایهای کاربران را پس از جمعآوری به سرمایه و رانت تبدیل میکند!
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتوگو با دکتر سیدمرتضی موسویان، ضرورت و اهمیت داشتن دکترین در رسانه و دلایل قوت و ضعف رسانههای داخلی و معاند را بررسی کردهایم
ابراهیم تهامی، مهاجم سابق تیمملی در گفتوگو با جامجم:
گفتوگو با محمود پاکنیت بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون
در گفتوگو با تهیهکننده مستند معروف شبکه سه اولویتهای موضوعی فصل جدید بررسی شد