سفارت روسیه در واشنگتن اعلام کرد کاخ سفید علاقه‌ای به افشای حقیقت در مورد انفجارهای در خط لوله گاز نورد استریم ندارد.
کد خبر: ۱۴۰۲۸۴۹

به گزارش جام جم آنلاین، در بیانیه سفارت روسیه در آمریکا آمده است: رویدادهای هفته‌های اخیر، از جمله تلاش‌های متعدد ناشناس برای انتشار اطلاعات نادرست در رسانه‌های محلی، بار دیگر تأیید می‌کند که کاخ سفید علاقه‌ای به علنی کردن حقیقت تلخ درباره آغازگران و عاملان این اقدام خرابکارانه ندارد.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به تازگی گزارش داده است که مقامات غربی اعتراف کرده اند دولت لهستان یا اوکراین احتمالا عاملان خرابکاری در خط لوله نورد استریم هستند، اما نه اروپا و نه ناتو حاضر به کشف حقیقت این حادثه نیستند.

سیمور هرش روزنامه نگار آمریکایی ۱۹ بهمن سال ۱۴۰۱ گزارشی منتشر و اعلام کرد که غواصان نیروی دریایی ایالات متحده مواد منفجره را برای از بین بردن خطوط لوله نورد استریم در جریان تمرین‌های ناتو در تابستان ۲۰۲۲ کار گذاشته بودند. طبق گفته نروژ ۳ ماه بعد این بمب‌ها فعال شدند.

در شهریور سال گذشته (سپتامبر ۲۰۲۲) انفجارهای زیر آب در ۳ رشته از ۴ رشته خطوط لوله زیر آبی نورد استریم ۱ و ۲ که برای انتقال سالانه ۱۱۰ میلیارد متر مکعب گاز روسیه به اروپا ساخته شده بودند، رخ داد.

آلمان، دانمارک و سوئد تحقیقات جداگانه ای را در مورد این حادثه آغاز کردند.

این روزنامه نگار آمریکایی اعلام کرد: تردید احتمالی آلمان در زمینه تامین سلاح‌های بیشتر برای اوکراین به انگیزه‌ای برای رئیس جمهوری آمریکا و تصمیم او برای دستور خرابکاری در خطوط لوله نورد استریم تبدیل شد.

هرش تصریح کرد: «سابقه دیرینه نخبگان آمریکایی» در «ایجاد آشفتگی در روند فروش گاز و نفت روسیه به اروپای غربی» به این معنی است که تعجب آور نیست اگر بایدن به عمد امنیت انرژی متحد خود در ناتو را به خطر اندازد تا مسکو را تضعیف کند.

وی در عین حال تاکید کرد مطمئن نیست تصمیم بایدن ناشی از خشم بوده یا قصد داشته است آلمان را تنبیه کند اما آنها که در بمب گذاری در این خطوط لوله نقش داشتند یک جور فکر می کردند. صرف‌نظر از انگیزه‌های او (بایدن)، با توجه به اینکه جنگ نیابتی غرب علیه روسیه برای طبقه حاکم آمریکا «به‌خوبی پیش نمی‌رفت»، رئیس‌جمهور آمریکا «در اواخر سپتامبر تصمیم گرفت مین ها را در بستر دریا قرار دهد».

هرش گفت: از آنجا که روسیه از توان تقریباً «پایان ناپذیر» عرضه گاز طبیعی «ارزان و بسیار پاک» برخوردار است، آمریکا سابقه ای طولانی در نگرانی از فروش گاز و نفت روسیه به اروپای غربی دارد. بایدن با این تصمیم یک منبع قدرتمند انرژی را که از اروپای غربی عبور می کرد، قطع کرد. بنابراین اروپا اکنون در بحران است.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها