راهکارها و گام‌ها برای دلارزدایی از تجارت
«جام‌جم» در گفت‌وگو با کارشناسان چگونگی کاهش وابستگی اقتصاد به دلار را بررسی کرد

راهکارها و گام‌ها برای دلارزدایی از تجارت

به دنبال تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید بیش از رقمی که قبلا اعلام کرده بود، روند افزایشی قیمت نفت همچنان ادامه دارد.
به دنبال تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید بیش از رقمی که قبلا اعلام کرده بود، روند افزایشی قیمت نفت همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۱۴۰۲۷۸۹

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از رویترز، پس از اینکه اوپک پلاس رو گذشته اعلام کرد تولید خود را بیشتر کاهش می‌دهد و این امر بازارهای را تکان داد، قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه افزایش یافت.

به نوشته این گزارش، از اینرو توجه سرمایه‌گذاران به روند تقاضا در بازار و تاثیر افزایش قیمت‌ها بر اقتصاد جهان معطوف شد.

در لحظه انتشار این خبر، هر بشکه نفت برنت با 76 سنت افزایش 85.69 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 82 سنت افزایش 81.24 دلار معامله شد.

پس از اینکه سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک و هم پیمانانش نظیر روسیه موسوم به اوپک پلاس اعلام کردند که در نظر دارند تا تولید خود را 1.6 میلیون بشکه در روز بیشتر کاهش دهند، هر دو شاخص نفتی در معاملات روز گذشته بیش از 6 درصد رشد قیمتی را ثبت کردند.

این برنامه جدید، مجموع کاهش تولید اوپک پلاس را به روزانه 3.66 میلیون بشکه در روز می‌رساند که شامل تصمیم این گروه برای کاهش تولید 2 میلیون بشکه در روز در ماه اکتبر هم است. این رقم تقریبا معادل 3.7 درصد تقاضا در جهان است.

اوپک پلاس 5 اکتبر 2022 در سی و سومین نشست وزیران این گروه تصمیم گرفتند، میزان تولید خود را 2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند و این روند را پایان سال 2023 حفظ کنند که اکنون این رقم را افزایش دادند.

این گروه اعلام کردند که قرار است از ماه می امسال این کاهش جدید اجرایی شود.

هیرویوکی کیکوکاوا، تحلیلگر بازار نفت گفت: «تاثیر کاهش تولید اوپک پلاس (بر بازار) آرام و توجه بازار به سوی چشم‌انداز تقاضا معطوف شده است.»

«انتظار می‌رود تقاضا در کوتاه مدت برای فصل مسافرت‌های تابستانی افزایش یابد اما افزایش قیمت نفت، احتمالا فشارهای تورمی را تشدید می‌کند و افزایش نرخ بهره در بسیاری از کشورها را به دنبال خواهد داشت که این امر می‌تواند تقاضا را کاهش دهد.»

این تحلیلگر همچنین خاطرنشان کرد، این تأثیرات می‌تواند نگرانی‌ها را در مورد صنعت مالی جهانی دوباره تشدید کند.

کاهش تولید جدید اوپک پلاس، سبب شد تا بیشتر تحلیلگران پیش‌بینی خود از قیمت نفت برنت را به حدود 100 دلار در هر بشکه افزایش دهند. بانک گلدمن ساکس، پیش‌بینی خود برای نفت برنت را به 95 دلار تا پایان امسال و 100 دلار تا سال 2024 افزایش داده است.

این اخبار بر نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد هزینه‌های بالاتر برای کسب‌و کارها و مصرف‌کننده‌ها افزوده است؛ همچنین موجب نگرانی و ترس از یک تکان تورمی در اقتصاد جهان ناشی از افزایش قیمت نفت شده است که می‌تواند به افزایش بیشتر نرخ بهره منجر شود.

ناظران بازار تلاش می‌کنند تا زمان بیشتری که ممکن است فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره به منظور کاهش تورم نیاز دارد را بسنجند و بفهمند که آیا اقتصاد آمریکا ممکن است به سمت رکود پیش برود یا نه.

فعالیت‌های کارخانه‌ها در آمریکا در ماه مارس به کمترین سطح در نزدیک به 3 سال گذشته کاهش یافته است و می‌تواند با کاهش اعتبار بیشتر و افزایش هزینه‌های استقراض، بیش از این کاهش یابد.

تونی سایکمور، تحلیلگر بازار در IG مستقر در سیدنی در این رابطه گفت: « اگر قیمت نفت خام بتواند به بالای سطح مقاومتی 82 دلار یا 83 دلار برسد، می‌تواند به قیمت به 90 تا 95 دلار بازگردد.»/فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها