تغییر رویه و البته گاهی پرخوری در مصرف خوراکی‌های متنوع و رنگارنگ سفره‌های رمضان ممکن است مشکلاتی را از نظر تغذیه و گوارش ایجاد کند.
تغییر رویه و البته گاهی پرخوری در مصرف خوراکی‌های متنوع و رنگارنگ سفره‌های رمضان ممکن است مشکلاتی را از نظر تغذیه و گوارش ایجاد کند.
کد خبر: ۱۴۰۲۶۰۵
نویسنده ندا اظهری - گروه دانش و سلامت

مصرف حجم بالایی از مواد غذایی که بعد از افطار مصرف می‌شود، ناراحتی‌ها و دردهای گوارشی و سوءهاضمه ایجاد می‌کند اما با مدیریت زمان و حجم غذایی که در وعده‌های افطار و سحر مصرف می‌کنید می‌توانید از نظر گوارشی دچار مشکل نشوید و با خیالی آسوده از خوراکی‌ها و غذاها لذت ببرید. در این راستا با دکتر آزیتا حکمت‌دوست، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت‌وگو کرده‌ایم و نکاتی را درباره نوع تغذیه در روزهای ماه رمضان جویا شده‌ایم.

دکتر آزیتا حکمت‌دوست، متخصص تغذیه به جام‌جم می‌گوید: «مطالعاتی که انجام شده، نشان می‌دهد افرادی که در ماه رمضان با کاهش وزن مواجه شده‌اند، توانسته‌اند از اثرات مثبت این ماه بر سلامتی بهره‌مند شوند. افرادی که قند یا چربی خون بالا داشته‌اند و در این ماه قند خون و چربی خون‌شان کنترل شده یا اگر دور شکم بزرگ داشته و کوچک‌تر شده به‌خوبی توانسته‌اند از این ماه استفاده مفید کنند. درواقع، فواید روزه‌داری در صورتی برای سلامتی حاصل می‌شود که فرد در انتهای ماه رمضان دچار کاهش وزن شده باشد اما متأسفانه بسیاری از افراد در ماه رمضان به‌دلیل مصرف بالای غذاهای شیرین و چرب دچار اضافه وزن می‌شوند.

روزی یک وعده غذای پختنی میل کنید
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توصیه می‌کند: «می‌توانید افطار خود را در صورت تحمل، با یک لیوان شیر یا نوشیدنی گرم مانند آب جوش یا چای کمرنگ و یک یا دو عدد خرما باز کنید. اگر هم قصد رفتن به مهمانی دارید به همین مقدار افطار بسنده کنید و موقع دید و بازدید یک عدد میوه یا حجم کمی آجیل مصرف کنید. وعده شام را هم بهتر است مختصر صرف کنید به طوری که شام حالتی مانند صبحانه داشته و حجیم نباشد. البته می‌توانید یکی از وعده‌های سحری یا شام را وعده اصلی قرار دهید و دیگری را مانند وعده صبحانه میل کنید. به عبارتی فقط یک وعده غذای پختنی در طول روز برای افراد روزه‌دارکافی است.»

پرهیز از پرخوری
این متخصص تغذیه توصیه می‌کند افراد تا جایی که می‌توانند از پرخوری پرهیز کنند. همان‌طور که پیشتر‌ هم گفتیم، زمانی روزه‌داری می‌تواند مفید واقع شود که بعد از اتمام این ماه، وزن کم کرده باشند. اگر هم روزهای ماه رمضان را قصد در خانه ماندن دارند، بهتر است افطار را سبک بخورند و چند ساعت بعد از آن هم وعده شام را میل کنند. دکتر حکمت‌دوست می‌افزاید: «توصیه‌ام این است که حتما در وعده سحری از میوه و سبزیجات استفاده کنید. آب موجود در این موادغذایی به‌تدریج آزاد شده و می‌تواند مانع تشنگی و کم‌آبی بدن در طول روز شود. کم ‌آبی خود باعث بروز مشکلاتی چون سردرد می‌شود که رعایت این نکات می‌تواند به افراد کمک کند راحت‌تر روزه بگیرند.»

بعد از سحر نخوابید
دکتر حکمت‌دوست اشاره می‌کند مصرف میوه و سبزیجات در وعده سحری در صورتی می‌تواند مفید و مؤثر باشد که افراد بعد از صرف سحری نخوابند. افرادی که بعد از مصرف سحری می‌خوابند باید این وعده را بسیار سبک مصرف کنند، چراکه خوردن حجم بالای موادغذایی در این وعده و خوابیدن پس از آن باعث ایجاد رفلاکس معده می‌شود و مشکلاتی را در سیستم گوارشی ایجاد می‌کند اما ترجیحا توصیه می‌کنیم در وعده سحری غذای آبدار مصرف کنند و سبزیجات هم داخل غذا وجود داشته باشد که آب را در خود نگه داشته و به مرور در طول روز آزاد می‌کنند.
به گفته او، غذاهایی مانند آش و سوپ به‌دلیل حجم بالا و آب زیادی که در خود دارند، بهتر است در وعده افطار مصرف شود که زمان زیادی باشد و غذا هضم شده و مشکل گوارشی ایجاد نکند. بنابراین بهتر است غذاهایی مانند حلیم که خشک‌تر است در وعده سحر مصرف شود اما افرادی که بعد از صرف سحری نمی‌خوابند، می‌توانند آش را نیز در وعده سحر استفاده کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها