بیش از ۹۰ درصد منابع آبی که وارد جلگه خوزستان می‌شود صرف کشاورزی می‌شود بنابراین مشکل، تنها قصه انتقال آب نیست.
کد خبر: ۱۴۰۱۰۷۱

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا؛ رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: سیلاب سال ۹۸ خوزستان، یک سیلاب مصنوعی بود؛ همانطور که خشکسالی آن مصنوعی بود و این مساله به دلیل بالا آمدن کف رودخانه‌ها بود.

دکتر علی‌محمد آخوندعلی در جمع خبرنگاران با اشاره به سیل سال ۹۸ استان خوزستان، اظهار کرد: در آن زمان برخی از جمله وزیر نیرو عنوان کردند که دوره ترسالی آغاز شده است در حالی که همان موقع گفتم چنین چیزی وجود ندارد و دوره ترسالی و خشکسالی پدیده‌های تصادفی هستند که ممکن است اتفاق بیفتند یا نیفتند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: اگر چه انتقال آب مشکلاتی را برای جلگه خوزستان ایجاد کرده و از ۱۵-۲۰ سال قبل تاکنون جزو منتقدان دولت در این زمینه بوده‌ام اما دیگر این اتفاق افتاده و سرشاخه قطع شده است بنابراین باید با همین شرایط فعلی، استان خوزستان مدیریت شود.

آخوندعلی گفت: بیش از ۹۰ درصد منابع آبی که وارد جلگه خوزستان می‌شود صرف کشاورزی می‌شود بنابراین مشکل، تنها قصه انتقال آب نیست.

استاد گروه هیدرولوژی و منابع آب دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: باید توجه شود که ده‌ها بند و سد روی رودخانه کرخه احداث شده است و ده‌ها سد و بند نیز بر روی رودخانه‌های کارون و دز ایجاد شده است.

وی بیان کرد: تا قبل از ۵۰ - ۶۰ سال پیش، آبخیزداری برای جلوگیری از فرسایش بندی ایجاد می‌کرد اما اکنون بند آبخیزداری بند بهره‌برداری از آب شده است. توسعه کشاورزی در بلندی‌ها رسوب تولید می‌کند و گل و لای زیادی که در کارون مشاهده می‌شود به دلیل توسعه بیش از حد کشاورزی در مناطق بلند، سراسر کشور و روی دامنه‌ها است.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: سیلاب سال ۹۸ خوزستان، یک سیلاب مصنوعی بود؛ همانطور که خشکسالی آن مصنوعی بود و این مساله به دلیل بالا آمدن کف رودخانه‌ها بود که از سال ۸۲ - ۸۳ این موضوع را گفتم. به دلیل بالا آمدن کف رودخانه‌ها سیلاب با دوره برگشت دو تا سه ساله عبور داده نمی‌شود، حالا که بند و سد زده‌اند مازاد آن پایین آمد؛ در سیلاب خوزستان کل جریانی که از اهواز عبور کرد سه هزار و ۲۰۰ مترمکعب بوده است در حالی که این رقم در اهواز در دوره برگشت یک و نیم سال هم نمی‌شود چه برسد به ۱۰ یا ۱۰۰ سال.

وی تصریح کرد: به دلیل اینکه رودخانه کارون پر از رسوبات و آب کم پهن شده است، آب همه جا را گرفت و خود را این گونه مانند سیلاب نشان داد؛ سه هزار و ۲۰۰ مترمکعب مرز جاری شدن آب در خیابان‌های شهر اهواز بوده است در حالی که این میزان باید دوره بازگشت پنج ساله را به راحتی عبور دهد.

آخوندعلی بیان کرد: با توجه به این همه مشکل و معضل، راه‌هایی رفتیم که به راحتی قابل بازگشت نیستند اما باید نحوه بهره‌برداری از آب در کشاورزی اصلاح شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها