«جام‌جم» تحولات پرونده مسمومیت دانش آموزان دختر را بررسی کرد

معمای یک سریال سمی

در حالی‌که‌ گره کور مسمومیت‌های سریالی مرموز در مدارس دخترانه و پسرانه در شهرهای مختلف هر روز سفت‌تر می‌شود، به همان نسبت آمار مدارس و دانش‌آموزان مسموم شده هم رو به افزایش است. این اتفاق در حالی می‌افتد که هنوز هیچ مقام مسئولی پاسخ رسمی و صریحی در مورد نحوه مسمومیت‌ها و تکرار آن در مدارس نداده و مجلس خواستار پیگیری این موضوع و روشن شدن ابعاد مختلف آن است.
کد خبر: ۱۳۹۹۷۵۰
نویسنده لیلا حسین‌زاده - گروه حوادث

به گزارش جام جم آنلاین ، اولین مورد مسمومیت ۹آذر ماه در قم و با مسمومیت ۱۸دانش‌آموز دختر اتفاق افتاد. موضوعی‌که ابتدا شاید بسیاری آن را جدی نگرفتند و به چشم یک مسمومیت معمولی به آن نگاه‌ کردند. ۲۳‌آذر، وقتی ۵۱‌دختر دانش‌آموز دیگر در یکی از مدارس دخترانه قم مسموم شدند، نگاه‌های بیشتری به سمت این مسأله‌ کشیده شد. دو هفته از این مسمومیت نگذشته بود که هشتم بهمن ۱۵‌دختر دانش‌آموز و ۱۰‌بهمن، ۱۷‌دانش‌آموز دختر دیگر به فهرست مسموم‌شدگان اضافه شدند. درحالی‌که ذهن برخی از مسئولان و مردم معطوف به قم و کشف علت مسمومیت دختران دانش‌آموز بود، این‌بار خبر مسمومیت ۱۳‌دانش‌آموز دختر یکی از مدارس دخترانه شهرستان باخرز خراسان جنوبی در صدر اخبار قرارگرفت. ۱۶و۱۷ بهمن، دوباره نام قم با مسمومیت ۹۱‌دختر دانش‌آموز دیگر، به صدر خبرهای مسمومیت برگشت. دوم اسفند، علاوه بر قم و خراسان رضوی، مسموم شدن ۱۵ دختر دانش‌آموز در یکی از مدارس دخترانه بروجرد به بحث مهم رسانه‌ها تبدیل شد. پس از آن، مسمومیت‌ها، دومینو‌وار در سوم اسفند با ۶۲ مورد در بروجرد، ششم اسفند با ۴۴ مورد در همین شهر، هفتم اسفند با ۵۰ مورد باز هم در بروجرد، هشتم اسفند در قم با مسمومیت هفت دانش‌آموز دختر و در نهایت دیروز سه‌شنبه، ماجرای مرموز مسمومیت‌ها با مسموم شدن ۳۵‌دانش‌آموز مدرسه دخترانه خیام در شهرستان پردیس تهران، در حالی ادامه پیدا کرد که رئیس آموزش و پرورش پردیس مدعی است دانش‌آموزان به‌دلیل‌ گازگرفتگی مسموم و به بیمارستان منتقل شده‌اند. با افزایش آمار مسمومیت دختران دانش‌آموز، بحث‌های مختلفی در‌خصوص علت مسمومیت مطرح شد. برخی مسئولان می‌گفتند هیستریک جمعی علت این مسمومیت است و برخی دیگر، آن را به گروه‌های خاص منسوب می‌کردند. ماجرا تا جایی پیش رفت‌ که تیم سه‌گانه‌ای از وزارت بهداشت، وزارت اطلاعات و آموزش‌و‌پرورش مسئول رسیدگی به موضوع مسمومیت شدند. با بالاگرفتن حساسیت‌ها در مورد مسمومیت دانش‌آموزان، برخی نمایندگان مجلس و حتی یکی از مسئولان وزارت بهداشت اعلام کردند که «این مسمومیت به صورت عمدی و با استفاده از یک ترکیب شیمیایی قابل دسترس رخ داده است. نماینده سروستان در مجلس هم از درگیری ۱۰ تا ۱۵ شهر کشور در ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان خبر داد که با تذکر رئیس مجلس در‌خصوص این‌که دانش‌آموزان تنها دو شهر قم و بروجرد درگیر مسأله مسمومیت هستند، مواجه شد. نگرانی‌ها در مورد مسمومیت به حدی است که بسیاری از والدین می‌گویند دیگر حاضر نیستند فرزند خود را به مدرسه بفرستند. »

درحالی‌که مسمومیت دانش‌آموزان همچنان بحث داغ فضای مجازی و مردم است، وزیر بهداشت دیروز اعلام کرد: «‌تحقیقات نشان می‌دهد مسمومیت ایجاد شده بسیار خفیف بوده و عارضه‌ای برای کسی ایجاد نکرده و فقط چند ساعتی دچار علائم ضعف عضلانی، بی‌حالی و حالت تهوع بودند. کمیته ویژه‌ای را مامور کردیم که در این رابطه تحقیق کنند و از بهترین اساتید سم‌شناسی کشور کمک ‌گرفتیم. تحقیقات آنها نشان داد سم بسیار خفیفی باعث این عوارض می‌شود. بررسی این‌که سم از کجا آمده، در حوزه وزارت بهداشت نیست.

فرمانده‌کل انتظامی هم از ورود پلیس به ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان خبر داد و گفت: همکاران من در سازمان اطلاعات و هم دستگاه‌های دیگر در حال بررسی موضوع مسمومیت دانش‌آموزان هستند و امیدواریم بتوانیم به جای خوبی برسیم. هنوز فردی را در این پرونده دستگیر نکرده‌ایم و درحال شناسایی مظنونین احتمالی هستیم.

در جلسه دیروز نمایندگان مجلس با وزراچه گذشت؟

دیروز هم مردم در التهاب تکرار مسمومیت‌های دانش‌آموزان بودند و هم مجلس در این باره جلسه‌ای اضطراری با مشارکت دو کمیسیون آموزش و بهداشت تشکیل داد و وزرای بهداشت، آموزش‌و‌پرورش و اطلاعات را نیز فراخواند تا آخرین گزارش‌های خود در مورد مسمومیت‌های دانش‌آموزان را به گوش مجلسی‌ها برسانند. برای بررسی جزئیات این جلسه گفت‌و‌گویی با زهرا شیخی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس انجام دادیم.
زهرا شیخی، نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به برگزاری جلسه در روز دوشنبه در استانداری قم به جام‌جم گفت: «به دستور رئیس مجلس تیمی متشکل از چهار نفر از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای بررسی دقیق موضوع مسمومیت‌ها به قم اعزام و جلسه‌ای پنج ساعته در‌خصوص این مسأله تشکیل شد. در این جلسه ‌که بنده نیز حضور داشتم، گزارشی از سوی رئیس علوم پزشکی قم، استانداری، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و وزارت آموزش‌و‌پرورش ارائه شد که در آن به زمان آغاز مسمومیت‌ها، درگیری تعداد مدارس و مسائل دیگر به‌طور دقیق اشاره شده بود. روز سه‌شنبه نیز در مجلس، جلسه‌ای با مشارکت دو کمیسیون آموزش و بهداشت و حضور وزیر آموزش‌و‌پرورش، وزیر بهداشت و درمان، معاونان آنان و همچنین وزارت اطلاعات تشکیل و صحبت‌های نماینده قم و بروجرد و وضعیت شهرستان‌ها را شنیدیم. بر اساس‌گزارش وزارت بهداشت و درمان و آموزش‌و‌پرورش، مسمومیت مشاهده شده در دانش‌آموزان خفیف بوده و وزارت بهداشت معتقد است این مسمومیت در اثر گاز سمی ایجاد شده که اثرات آن بین ۱۵، ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ماندگاری دارد و پس از بروز برخی علائم برطرف می‌شود. برای رفع آن، بیمار گاهی به درمان سرپایی نیاز دارد و گاهی نیز بدون نیاز درمانی مرخص می‌شود اما در مجموع علائم پایداری مشاهده نشده و مسمومیت در حد خفیف اعلام شده است.»

وی ادامه داد: «براساس‌ گزارش‌های مطرح شده در جلسات روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، علت دقیق مسمومیت‌ها مشخص نیست. گزارش وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی به لحاظ علمی قابل پذیرش‌تر بوده و می‌توان روی آن تامل کرد و البته باید بررسی و همکاری‌های دقیق‌تری بین مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی صورت گیرد، اما گزارش سایر دستگاه‌ها اقناع‌کننده نبود و به نظرم اقدامات دقیق‌تری باید انجام شود. بر همین اساس از سایر وزارتخانه‌ها درخواست ‌کردیم تا همدلانه موضوع را پیگیری و علت‌یابی‌کرده و نگاه ساده‌انگارانه‌ای به موضوع مهم سلامت قشر دانش‌آموزی نداشته باشند.»

شیخی در پاسخ به دغدغه والدین برای حضور فرزندان‌شان در مدارس بیان کرد: «من در زمان شیوع کرونا هم عنوان کردم ‌که هیچ چیزی جایگزین آموزش حضوری نمی‌شود و شرایط باید به‌گونه‌ای فراهم شود که دانش‌آموزان با آسودگی خاطر در مدارس حاضر شوند. ضمن این‌که بر‌اساس گزارش‌های اعلامی، درصد بالایی از دانش‌آموزان مدارس قم و حتی مدارسی‌ که مسمومیت چند بار در آنجا تکرار شده است، علاقه‌مند به حضور فیزیکی در کلاس‌ها هستند. مجلس نیز به طور جد پیگیر این مسأله خواهد بود.»

نماینده مردم اصفهان در واکنش به این سوال ‌که چرا اولتیماتومی برای دستگاه‌های مسئول تعیین نشده تا مسأله مسمومیت دانش‌آموزان و نگرانی والدین رفع رجوع شود، گفت: «یکی از مسائلی‌که باعث ورود مجلس به این موضوع شد، این بود که احساس‌کردیم شاید موضوع در زمان مناسب خود حل و فصل نشده است. ورود مجلس به این علت بود که موضوع مسمومیت به‌سرعت و در زمان مشخص خود تعیین تکلیف شود تا دانش‌آموزان در کمال آرامش در کلاس‌های درس حضور پیدا کنند، چراکه قطعا مهم‌ترین موضوع سلامت و نشاط دانش‌آموزان است.»

گاز «N۲» عامل مسمومیت بوده است

همچنین علیرضا منادی‌سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در مورد نتایج این نشست، گفت: «بر‌اساس پیگیری‌های صورت گرفته از سوی نمایندگان و اعزام گروهی از نمایندگان مجلس به قم و نتیجه آزمایش‌های انجام شده مشخص شد که گاز ان۲(N۲) در سم منتشر شده در مدارس وجود داشته است. سم کشف شده دارای دو ویژگی است. هم بلافاصله در بدن از بین می‌رود و به صورت ترکیبی و تلفیقی بوده و به همین دلیل تشخیص آن دشوار است. این نتایج بر‌اساس بررسی‌های ۳۰ متخصص وزارت بهداشت به دست آمده، البته ممکن است در مواردی اضطراب نیز علائم مبتلایان را تشدید کرده باشد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها