یک ماه از حادثه ریلی در اوهایوی آمریکا می‌گذرد، حادثه‌ای که طی آن یک قطار حامل مواد شیمیایی از ریل خارج شد و نگرانی‌هایی را نسبت به خطر نشت مواد سمی و خطرناک ایجاد کرد.
کد خبر: ۱۳۹۹۶۴۰
نویسنده آیسا اسدی | روزنامه‌نگار

مواجهه ابتدایی مقامات آمریکا سرکوب انتشار رسانه‌ای این حادثه بود، با این حساب در ۱۰روز اول این خبر درز نکرد و تنها برخی نشریات محلی به آن پرداختند، اما پس از ۱۰روز وقتی ابعاد فاجعه مشخص شد رسانه‌های مهم‌تری به آن پرداختند. دومین گام آمریکایی‌ها تحریف و کوچک‌نمایی این حادثه بود، آنقدر که از سوی آنها گفته شد طی این اتفاق زندگی مردم آن منطقه طبق روال خود پیش می‌رود اما حالا و پس از گذشت فقط یک ماه از این حادثه پیامدهای مرگبار این حادثه کم‌کم مشخص می‌شود. یکی از آنها مراجعه بسیاری از افراد این منطقه به مراکز درمانی برای ابتلا به برونشیت حاد است! متخصصان بهداشتی احتمال می‌دهند که این موارد گزارش‌شده بیماری ممکن است با قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی نشت‌کرده از محموله این قطار مرتبط باشد. فقط دو روز پس از خروج قطار از ریل، «ملیسا بلیک» که در نزدیکی محل حادثه سکونت دارد، شروع به سرفه کرد و سوابق پزشکی بررسی‌شده وی نشان داد که بلیک به دلیل بخارات شیمیایی، به برونشیت حاد مبتلا شده است.

دبورا ویس، یک پرستار نیز در این باره گفت که روزانه بین پنج تا ۱۰نفر را می‌بیند که علائمی مطابق با قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی و مسمومیت ناشی از آن دارند.

به گزارش بی‌بی‌سی، ساکنان از وضعیت پیش‌آمده هراس دارند و حتی آن را به «چرنوبیل» تشبیه کرده‌اند. یکی از مواد آزادشده «وینیل‌کلراید» بوده که به عنوان ماده سرطان‌زا معروف است. مقامات آمریکا همچنان ادعا می‌کنند که منطقه امن است اما در رود و نهرهای اطراف، هزاران ماهی مرده پیدا شده و بعضی از ساکنان دچار سردرد و مشکلات چشمی هم شده‌اند.

سازمان حفاظت محیط‌زیست آمریکا می‌گوید حداقل پنج ماده خطرناک شیمیایی بر زمین ریخته و آزاد شده است که شامل بنزین، اتیلن‌گلیکول مونوبوتیل اتر، اتیل‌هگزیل اکریلات، ایزوبوتیلن و بوتیل‌اکریلات بوده است. اما ماده شیمیایی‌ای که بیش از همه باعث نگرانی مردم منطقه شده وینیل‌کلراید است. وینیل‌کلراید بیشتر برای تهیه پلی‌وینیل‌کلراید که به آن پی‌وی‌سی می‌گویند، استفاده می‌شود که در تولید محصولات پلاستیکی مانند لوله، بطری، کابل‌های الکتریکی و بسته‌بندی‌ها کاربرد دارد. پس از آن که نیروهای امدادی به دلیل خطر انفجار، وینیل‌کلراید موجود در پنج واگن را آتش زدند ساکنان منطقه از سردرد، سوزش چشم و گلودرد و احساس «بوی ماده شیمیایی» شکایت می‌کنند. توده‌های عظیم و سیاه دود بر فراز شهر کوچکی که کمتر از ۵۰۰۰ نفر جمعیت دارد باعث ایجاد هراس و نگرانی شدیدی شده است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها