آلودگی هوای تهران به گواه قانون متولیان بسیاری دارد، به گونه‌ای که قانون برای حدود ۱۵ نهاد در این زمینه مسئولیت تعیین کرده است.
کد خبر: ۱۳۹۷۶۷۲
نویسنده میثم اسماعیلی - روزنامه‌نگار

در زمینه آسیب‌ های اجتماعی شهری هم وضع به همین گونه است، به عنوان مثال متولی اصلی ساماندهی معتادان متجاهر یا کودکان خیابان اساسا نهادهایی همچون سازمان بهزیستی و پلیس تعیین شده‌اند و نقش شهرداری در این وادی حداقل به عنوان یک نهاد متولی نیست، همه این موارد است که شهرداری تهران در زمینه آلودگی هوا و آسیب‌های اجتماعی در سه‌ماهه اخیر شانه خالی کرده است اما بر هیچ شهروند منصفی دیگر پوشیده نیست که موضوع برف‌روبی معابر و شن‌پاشی خیابان‌ها به هنگامه برف(آن هم وقتی که چند روز پیش از این بارش‌ها از سوی سازمان هواشناسی اعلام شده بود) نه وظیفه شهرداری که به نوعی رسالت وجودی این نهاد شهری است، آنها هم وقتی پیش از هر بارشی وعده داده‌اند که در «آماده‌باش» کامل قرار دارند اما آنچه دیده می‌شود این است که این آمادگی صرفا برای غافلگیرشدن است و بس! انتقاد به نحوه عملکرد شهرداری تهران در بارش برف سنگین دیماه امسال آنقدر بود که حتی خود این نهاد به نقل از معاون امور مناطق سازمان بازرسی شهرداری تهران از برکناری تعدادی از مدیران شهرداری تهران به‌دلیل «سهل‌انگاری در برف‌روبی» خبر داد. هر چند احتمالا کسی پیگیر سرانجام این خبر نشد اما همین رویه می‌توانست به نوعی قوت قلبی برای پایتخت‌نشین‌ها باشد، این که راه اصلاح یک رویه اشتباه در گام اول پذیرش اشتباه‌بودن آن است و این خبر حداقل نشان می‌داد شهرداری پذیرفته که در میانه بارش برف دیماه سهل‌انگاری‌هایی صورت گرفته است. اما تکرار این موضوع آن هم درست یک ماه پس از انتشار این خبر فقط یک نتیجه تلخ به همراه دارد که خبر پیشین هیچ تاثیری در این رویه نداشته است. در غافلگیری شهرداری در رابطه با برف چند روز پیش رویه پاسخگویی هم تغییر کرد، این بار به جای شن‌پاشی معابر و خیابان‌های یخ‍زده آنها سعی کردند در فضای مجازی به جای پاسخگویی، این انتقادها را به نوعی سیاه‌نمایی بخوانند و از اساس منکر این غافلگیری شوند.

حتی شهردار تهران هم در میانه این اوضاع ترجیح داد به جای پاسخگویی به جشنواره فیلم فجر برود و فیلم ببیند! هر چند او همچنان معتقد است برف او را غافلگیر نکرده و روبه‌روی دوربین رسانه ملی ادعا می‌کند: «در برف تهران مطلقا غافلگیر نشدیم و ۱۰ هزار نیروی کمکی و هزاران تن نمک و شن در اختیار داشتیم». این موضوع اما حداقل در عکس‌های منتشرشده از سوی خبرگزاری‌های رسمی دیده نمی‌شود، آش آنقدر شور شده که حتی اعضای پارلمان شهری هم ترجیح داده‌اند به جای شهردار از مردم مانده در برف عذرخواهی کنند.

نمونه‌اش ناصر امانی، عضو شورای شهر که در توییتی نوشته است: «کارنامه شهرداری در برف‌روبی خیابان‌ها و اتوبان‌های تهران باعث شرمساری بنده به عنوان عضو شورای شهر شد. از مردم تهران عذر می‌خواهم که میلیاردها تومان از خزانه شهر به عنوان ستاد برف‌روبی این گونه هدر می‌رود.» رسانه ملی نیز به فراخور رسالت خود به بازتاب این ماجرا پرداخت و حتی در بیرون از فضای رسمی خبری هم ویدئوی یکی از مجریان تلویزیون در انتقاد از عملکرد شهرداری حسابی در فضای مجازی فراگیر شد اما آنچه بیش از خود این غافلگیری برفی مورد انتقاد شهروندان قرار گرفت نه ناکارآمدی این نهاد شهری بلکه نوع پاسخگویی آنها بود، به نظر می‌رسد این موضوع حتی در خود این نهاد هم موافقانی داشته باشد چرا که بعد از گذشت یک روز از این اتفاقات این بار علیرضا جعفری، مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران با پرداختن به مشکلات ایجاد شده برای شهروندان در پی بارش برف روز گذشته در پایتخت، گفت: «از مردم به دلیل مشکلات پیش آمده عذرخواهی می‌کنیم.» حتی این بار موج عذرخواهی به فضای مجازی هم کشید و سخنگوی شهرداری این بار در پاسخ به توئیت المیرا شریفی، مجری تلویزیونی در عدم پاسخگویی سامانه ۱۳۷ هم از او عذرخواهی کرد. حالا چه دلخوش باشیم به پذیرش اشتباه از سوی شهردار و چه نه یک حقیقت پیش روی ما قرار گرفته است که اساسا پس از بارش برف در تهران باید در انتظار تکرار این وقایع باشیم؛ با ذکر این نکته نهایی که بدانیم هواشناسی پیش‌بینی کرده است امروز برف خواهد بارید!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها