بررسی جشنواره فیلم فجر از نگاه سینماگران (۷)

هنر فارغ از سیاست

جشنواره فیلم فجر، رسم متداول سینمادوستان کشور است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت. این جشنواره، ویترین یکساله سینمای ایران است که طی سال‌ها برگزاری‌اش با فراز و فرودهای بی‌شماری همراه بود و امروز دیگر به ثبات لازم رسیده است.
کد خبر: ۱۳۹۵۵۹۳
نویسنده محمود شریفی‌اصل - کارگردان

به عنوان یک سینماگر تا به حال حدودا در شصت‌هفتاد جشنواره فیلم کوتاه حضور داشته‌ام و در ۱۵ جشنواره برنده جایزه شده‌ام. مسلما وقتی فیلمی در مکان مناسب و در جشنواره مناسب نمایش داده می‌شود شانس بالاتری برای بررسی دقیق دارد. جشنواره‌ها اعتماد به نفس فیلمساز را بالا می‌برند و به آنها انگیزه مضاعفی برای کارهای آینده می‌دهند. آنها فرصت‌های زیادی برای دیده شدن فیلم فراهم می‌کنند و مسیر فرهنگی آینده را به فیلمساز نشان می‌دهند. برنده شدن در جشنواره باعث ایجاد اعتبار برای فیلمساز می‌شود.

از جمله کارهای مثبتی که جشنواره فیلم فجر در سال‌های اخیر انجام داده، اهمیت ویژه به کارگردانان فیلم اول است. همان‌طور که در دهه پیش، استعدادهای درخشان چه با کارگردانی اولین فیلم خود چه به عنوان بازیگر هنر خود را به نمایش گذاشتند. در این سال‌ها شاهد حضور مفید، جریان‌ساز و اثرگذار فیلم‌اولی‌هایی بودیم که حرفی برای گفتن داشتند و آثارشان در تاریخ سینمای ایران ماندگار خواهد شد.

من امسال در جشنواره فیلم فجر، فیلمی ندارم که یکی از دلایل آن حمایت نشدن کافی از سوی نهادهای سینمایی است از من و امثال من است. متاسفانه شرایط به گونه‌ای شده که حمایت‌ها را بیشتر سمت نام و چهره‌های معروف می‌برند و آن‌قدر به آنها امکانات و تسهیلات می‌دهند که بعضا همان‌طور که به‌خصوص اخیرا دیدیم از قوانین و قواعد سینمای ایران سرپیچی می‌کنند. در صورتی‌که اگر همه اهالی سینما از حمایت‌های یکسان بهره‌مند شوند حتما استعدادهای جدید و آثار متنوعی خلق می‌شوند. آثاری که حکایت از حضور فیلمسازان خوب در ژانرهای مختلف است. سینمای ایران به تنوع در ژانر و موضوعات و جغرافیای فیلم‌ها و عدم حضور فیلم‌های آپارتمانی نیاز دارد.

فرهنگ و هنر هیچ ارتباطی به سیاست ندارد. هنر باید فارغ از سیاست باشد. البته طی این سال‌ها انگار تمام مباحث و مسائل کشور رنگی از سیاست به خود گرفته، اما تحریم تمام رویدادهای هنری صددرصد علیه کشور و آب و خاک‌مان است. جشنواره متعلق به تمام ایرانیان و رویدادی ملی است. آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر و هر جشنواره دیگری در تاریخ فرهنگ و هنر این کشور به یادگار می‌مانند.

آثاری که نتیجه فکر و اندیشه و توانمندی هنرمندان زمان خودشان بودند. هنرمندان با هوشیاری نباید عرصه فرهنگ و هنر را به محلی برای جولان افکار و اهداف دشمنان تبدیل کنند. آنها نباید ماهیت جشنواره را با عملکردشان تغییر بدهند. جشنواره متعلق به مردم و هنرمندان است. چرا که دولت‌ها و مسئولان برگزاری جشنواره می‌آیند و می‌روند، اما فیلم‌ها و هنرمندان و مردم باقی می‌مانند.

جشنواره فیلم فجر ویترین یکساله سینمای ایران است، اما متاسفانه در دوره‌هایی بعضی از مسئولان برگزاری به چشم یک رویدادی تبلیغاتی به آن نگاه کردند. امیدوارم بنا بر ضرورت‌های حال حاضر شیوه سهل‌تر و متفاوت‌تری برای فروش بلیت در نظر گرفته‌ شود و مسیر فیلم دیدن در جشنواره با سهولت بیشتری همراه باشد. چرا که خیلی از مردم در ورود به سامانه‌های اینترنتی برای اخذ بلیت با مشکل مواجه می‌شوند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها