گزارش میدانی«جام جم» از نمایشگاه بانوان تاثیرگذار که چهره واقعی بانوی ایرانی را بازنمایی کرده است

زن اصیل ایرانی از نمای نزدیک

بازخوانی بیانات رهبر انقلاب در حوزه نگاه اسلام و غرب به مسأله زن

زن الگو در برابر زنَ ابزار

طلبکاری و موضع تهاجمی در حوزه زنان از سوی غرب موضوعی است که رهبر معظم انقلاب بارها بر آن تاکید داشته‌اند. ریشه‌های این گفتمان هم به تفاوت نگاه اسلام و غرب به مسأله زن برمی‌گردد.
کد خبر: ۱۳۹۵۴۵۶
نویسنده یگانه شریعت - گروه جامعه

با نگاهی به موضع اسلام در قبال زن به‌خوبی در می‌یابیم که زن در اسلام از جایگاه و ارزش والایی برخوردار است و اسلام تا اندازه‌ای برای زنان ارزش قائل شده که وقتی به جایگاه مادری ارتقا می‌یابد، بالاترین مقام‌ها را برای مادر در نظر می‌گیرد. همچنین اسلام با عنایت به خلقت متفاوت زن و مرد وظایف متفاوتی برای آنها در نظر گرفته و در واقع نقش‌ زن و مرد در خانواده مکمل یکدیگر است. در برابر این در دنیای غرب، نگاه به زن‌ ابزاری است و در غرب زن تا حد وسیله التذاذ مردان تنزل داده شده است. نظام سرمایه‌داری و مرد‌سالار غرب، زن را در حد کالا در‌نظر می‌گیرد و همین مسأله موجب شده در طول تاریخ غرب شاهد ظلم‌های فراوانی به زنان باشیم. با چنین پیش‌فرضی است که مسأله مطالبه‌گری ما در مسأله زن به عنوان نظام اسلامی بهتر روشن می‌شود اما ببینیم در کلام رهبر انقلاب نگاه اسلام به مسأله زن و مصادیق طلبکاری ما در این حوزه چگونه ترسیم شده است.

نگاه اسلام به مسأله زن

در ارزش‌گذاری انسانی و اسلامی «انسان» را مورد نظر دارد، زن و مرد هیچ خصوصیتی ندارند، هیچ تفاوتی ندارند. تساوی زن و مرد در زمینه ارزش‌های انسانی و اسلامی جزو مسلمات اسلام است.

آیا وظایف زن و مرد در اسلام یکسان است: وظایف متقابل زن و مرد نسبت به یکدیگر مختلف است اما تعادل وجود دارد. حقوق وظایف یکسان نیست اما متعادل است.

چرا وظایف زن و مرد متفاوت است: در اسلام، مسئولیت‌های زن و مرد متناسب با تفاوت‌ها و طبیعت‌های زنانه و مردانه است. برهمین اساس تشبه زن به مرد یا مرد به زن اشتباه است.

الگوسازی در اسلام: برخلاف تمدن غرب که مرد را الگو قرار می‌دهد در قرآن، زن را الگو قرار می‌دهد، نه فقط برای زنان بلکه برای همه انسان‌ها چه در زمینه کفر و چه در زمینه ایمان.

نگاه غرب متجدد به زن

نظام سرمایه‌داری غرب یک نظام مردسالار است. هر انسانی که بتواند بیشتر سرمایه‌آوری و سرمایه‌اندوزی کند، ارزشش بیشتر است. مرد گردن کلفت‌تر و قوی‌تر است، بنابراین مرد اولویت دارد بر زن در نظام سرمایه‌داری.

دو ظلم نظام سرمایه‌داری غرب به زن: نظام سرمایه‌داری غرب دوجور از زن سوء‌استفاده کرد؛ یکی به‌عنوان نیروی کار ارزان‌قیمت و یکی هم چون مرد جنس برتر است، زن وسیله التذاذ مرد قرار می‌گیرد.

نتیجه نگاه مردسالارانه در غرب: وقتی مرد در تمدن غربی جنس برتر و تمدن، تمدنی مردسالار است، نتیجه این است که زن سعی می‌کند مرد را الگوی خود قرار دهد و دنبال کارهای مردانه حرکت کند.

وقاحت غرب در موضوع زن: با این همه ضربه که به زن و حیثیت زن و به کرامت زن وارد آورده‌اند، خودشان را پرچمدار حقوق زن وانمود می‌کنند.

غرب و خانواده

غرب خانواده را متلاشی کرد. در بعضی کشورهای غربی سرازیری جوری تند شده که دیگر قابل توقف نیست، رفتنی‌اند، یعنی خانواده‌ اصلاح‌پذیر نیست. در واقع غرب با بحران خانوادهمواجه است و این بحران به جایی رسیده که بسیاری اندیشمندان غربی در پی راه چاره اند. متلاشی‌ شدن‌ بنیان‌ خانواده‌، نابسامانی‌ وضع‌ زندگی‌ اجتماعی‌ به‌‌لحاظ وجود تبعیض‌، بی‌عدالتی‌ و ظلم‌، وضع‌ بد جوانان‌ و کودکان‌ و محرومیت‌ آنان‌ از محیط گرم‌ خانواده‌ و افسردگی‌ و سردرگمی‌ نسل‌ جوان‌، از جمله‌ علائم‌ روشنی‌ است‌ که‌ ناتوانی‌ فرهنگ‌ غرب‌ را در به‌ ارمغان‌ آوردن‌ سعادت‌ و خوشبختی‌ برای‌ انسان‌، نشان‌ می‌دهد

دیدگاه اسلام درباره خانواده

تشکیل خانواده ناشی از یک قانون عام عالَم وجود است. آن قانون عبارت است از قانون زوجیت. در همه ادیان یک قانون وجود دارد که زن و مرد با هم زوجیت پیدا می‌کنند. این ضوابط موجب سلامت خانواده است. خانواده که سالم بشود، اجتماع سالم می‌شود.

جایگاه زن در خانواده: زن در محیط خانواده،هوایی است که فضای خانواده را انباشته و اگر هوا نباشد تنفس ممکن نیست.

دو نقش زن در خانواده: زن در نقش همسری در خانواده، مظهر عشق و آرامش است. زن در نقش مادر در خانواده، نقش حق حیات است. مادرها مایه ادامه نسل و انتقال عناصر هویت ملی هستند. افشاننده بذر ایمان در دل‌ها مادرها هستند.

مهم‌ترین نقش زن از نظر اسلام: مهم‌ترین و اصلی‌‌ترین وظایف زن نقش همسری و نقش مادری است. مهم‌ترین نقش زن از نظر اسلام همین نقش خانه‌داری است اما خانه‌داری به معنای خانه‌نشینی نیست. خانه‌داری یعنی خانه را داشته باشید.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها