اتحادیه اروپا درحالی در هفته‌های اخیر گام‌هایی پی در پی در تخریب رابطه با ایران برداشته که براساس برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام، موظف به تامین منافع کشورمان و جلوگیری از رویارویی مستقیم بود.
اتحادیه اروپا درحالی در هفته‌های اخیر گام‌هایی پی در پی در تخریب رابطه با ایران برداشته که براساس برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام، موظف به تامین منافع کشورمان و جلوگیری از رویارویی مستقیم بود.
کد خبر: ۱۳۹۵۱۳۷

به گزارش جام جم آنلاین، اتحادیه اروپا که پس از خروج دونالد ترامپ از توافق، هیچ گام عملی برای جبران این بدعهدی برنداشت، حالا یک نیروی نظامی رسمی ایران را تروریستی می‌نامد و در مداخله‌ای آشکار در قوانین داخلی کشورمان، بر تغییر قانون مجازات قصاص اعدام تاکید می‌کند.

این رفتار به‌خوبی نشان می‌دهد که آمریکا و اروپا وارد پلن B در مواجهه با ایران شده و درحالیکه از دستیابی به توافق، به دلیل زیاده‌خواهی خود ناامید شده‌اند، گام‌هایی جهت تضعیف کشورمان برمی‌دارند تا به زعم خود، تهران را وادار به احیای برجام کنند.

در چنین شرایطی، اگر ایران رسما خروج خود از توافق هسته‌ ای را اعلام کرده و به طرف مقابل نشان دهد که حاضر به ماندن در توافقی نیست که هیچ نشانی از کارآیی آن وجود ندارد، آنگاه انگیزه دولت‌های غربی برای فتنه‌انگیزی خیابانی و هیاهوی تبلیغاتی علیه کشورمان نیز از بین می‌رود.

اروپا در ماه‌های اخیر نشان داده که برای توجیه شکست اوکراین در برابر حمله روسیه، به‌دنبال شریک جرمی برای مسکو است و بنابراین از هیچ تلاشی برای واردکردن متوهمانه ایران به این جنگ فروگذار نمی‌کند.

روشن است که وقتی سیاستمداران اروپایی بدون هرگونه سند، کشورمان را متهم به مداخله در جنگ اوکراین می‌کنند، بنای قانع شدن و تغییر رویکرد ندارند و بنابراین تهران باید سیگنالی روشن و پیامی واضح برای آنها ارسال کند.

گام‌هایی که تاکنون ایران در تحریم مثامات اروپایی یا پایان دادن به محدودیت‌ های برجامی در برنامه هسته‌ای خود برداشته، به‌اندازه کافی بازدارنده نبوده است که اگر بود، نوبت به تروریستی نامیدن سپاه نمی‌رسید.

بنابراین ایران باید با خروج از برجام یک گام به پیش رفته و ابتکارعمل را از دست اروپا خارج کند تا به این ترتیب انگیزه سلسله فشارهای اروپا بر ایران کاهش یابد.

اروپا نشان داده است که بازیگر مستقلی در عرصه بین‌المللی نیست و دیپلماسی اتحادیه اروپا تابعی از تصمیمات کاخ سفید است. بنابراین حالا که آمریکا در برجام نیست، بهتر است که نوچه‌های اروپایی واشنگتن نیز در بازی نباشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها