نزدیک شدن به روزهای پیروزی انقلاب اسلامی همواره، همراه با رویدادهای فرهنگی و هنری است که چهار دهه قدمت دارند و خیلی از هنردوستان در انتظار رسیدن به بهمن‌ماه هستند تا به تماشای آثار هنری جشنواره‌های فجر بنشینند.
کد خبر: ۱۳۹۴۸۹۹

یکی از رویدادهای هنری با قدمت فجر، جشنواره تئاتر است که حالا پس از ۴۰سال سابقه تا چند روز دیگر چهل‌ویکمین دوره خود را آغاز می‌کند. روزگذشته نشست رسانه‌ای چهل و یکمین جشنواره تئاتر برگزار شد تا پس از مدت‌ها سکوت خبری، رویکردهای این دوره از جشنواره تئاتر فجر به اطلاع عموم برسد، همان‌گونه که کوروش زارعی در این نشست گفت: اصحاب رسانه یار دوازدهم و همیشه یاریگر تئاتری‌ها هستند.

گام نخست جشنواره چهل و یکم

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۵ دی‌ با بخش رادیو تئاتر گام اول خود را برداشته و این رویداد در حال حاضر در حوزه هنری میزبان علاقه‌مندان است اما قرار است از روز شنبه اول بهمن این رویداد بین‌المللی به شکل رسمی بخش‌های صحنه‌ای، بین‌الملل و خیابانی خود را آغاز کند. در این دوره از جشنواره ۶۲ اثر شامل ۳۷ نمایش در بخش مسابقه تئاتر ایران، ۲۳ نمایش در بخش بین‌الملل و دو اثر ویژه در بخش مسابقه تئاتر ایران و بخش بین‌الملل روی صحنه می‌روند. همچنین ۳۱نمایش خیابانی، ۱۳رادیو تئاتر و هفت نمایش از برگزیدگان بخش تئاتر صاحبد‌لان جمیع ۱۰۴اثری هستند که در چهل‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر میزبان علاقه‌مندان به تئاتر خواهند بود.

سهم بیشتر برای استان‌ها

نگاهی به آثار این دوره از جشنواره تئاتر فجر، گویای این موضوع است که سهم نمایش‌های استانی بسیار بیشتر از تهران است و عدالت فرهنگی که یکی از شعارهای اصلی جشنواره‌های هنری فجر است در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر لحاظ شده است.

همان‌گونه که زارعی دبیر جشنواره اعلام کرد: «۸۰ درصد آثار حاضر در جشنواره سهم استان‌هاست و ۲۰درصد آن فقط به هنرمندان ساکن پایتخت اختصاص دارد و این نشان‌دهنده آن است که جشنواره امسال محملی برای درخشش هنرمندان استان‌ها و شهرستان‌های کشورمان در حوزه هنرهای نمایشی است و این آغاز راهی برای عملیاتی کردن حمایت تمام‌قد از هنرمندان تئاتر به وسعت ایران است.» اما چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر در بخش جنبی نیز دارای برنامه‌های متنوعی است تا به‌دستاوردهای تئاتر ایران وسعت ببخشد. بخش نمایشنامه‌نویسی، بخش پژوهش و تجلیل از دو هنرمند فقید علی سلیمانی، بازیگر و کارگردان و سعید تشکری، درام‌نویس از بخش‌هایی است که در این دوره از جشنواره شاهد آن هستیم اما تشکیل اتحادیه تئاتر جهان اسلام به‌طور قطع مهم‌ترین بخشی است که در حاشیه جشنواره تئاتر فجر شاهد آن بخواهیم بود. قرار است امسال در روزهای هفتم و هشتم بهمن، جشنواره تئاتر فجر میزبان ۳۰ مدیر تئاتر کشورهای اسلامی در استان خوزستان باشد تا به بررسی همکاری تئاتر در منطقه منجر شود. همچنین در حاشیه این اجلاس چند نمایش نیز به زبان عربی اجرا خواهد شد.

۱۰نمایش بخش بین‌الملل

بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این رویداد نمایشی است که همواره علاقه‌مندان خود را دارد. امسال ۱۰ اثر نمایشی در این بخش حضور دارد و قرار است علاوه بر معرفی تئاتر کشورهای مختلف به جامعه ایرانی، رویکردهای آموزشی نیز برای دانشجویان تئاتری داشته باشد. در این بخش آثاری از کشور‌های برزیل، روسیه، اسپانیا، عراق، ارمنستان، تونس و اردن به نمایش در خواهد آمد. ضمن آن‌که این بخش از جشنواره چهل و یکم، میزبان ۳۴ هنرمند است که ۲۰نفرشان رئیس تئاترند و هفت نفرشان مدیران کشورهای مختلف‌‌ هستند. ضمن آن‌که چهار ورک‌شاپ هم از سوی هنرمندان کشورهای روسیه، الجزایر، صربستان و ایرلند جنوبی در جشنواره برگزار خواهد شد.

چاپ سه کتاب در حوزه مطالعات نظری تئاتر در کنار انتشار چند مجموعه نمایشنامه نیز در بخش جنبی چهل و یکمین جشنواره فجر صورت خواهد گرفت.

رصد جاسوسان عرصه فرهنگ و هنر

اما نشست چهل ‌و یکمین جشنواره،حاشیه پررنگی نیز داشت. این جشنواره که به‌دلیل ناآرامی‌های اخیر در کشور تاکنون در سکوت خبری به کار خود ادامه داده در حاشیه نشست خبری، مهمان هوشنگ توکلی، هنرمند پیشکسوت بود. توکلی در این مراسم با اشاره به جهاد تبیین مد نظر رهبری گفت: ما گزارشی پیش از کرونا خدمت رهبری ارائه و اعلام کردیم یک میلیون فارغ التحصیل رشته هنر داریم که طی سال‌های گذشته آماری شگفت‌انگیز در سراسر کشور است. به‌رغم این‌که رهبری در آن جلسه فرمودند این گزارش اعلام شود و با هنرمندان همکاری بیشتر صورت گیرد اما هنوز اتفاقی رخ نداده است. توکلی با اشاره به اعدام علیرضا اکبری به‌عنوان جاسوس گفت: این اقدام گشایشی در حوزه دیدگاه‌های نظام ایجاد کرد. تا دل‌تان بخواهد از این جاسوس‌ها در۴۰سال گذشته داشته‌ایم. در عرصه فرهنگ و هنر هم از این جاسوس‌ها داریم که مورد رصد نیروهای امنیتی هستند. توکلی یادآور شد: در این ۴۰سال در عرصه تئاتر خیلی کارها انجام شده. قدیمی‌ها معتقد بودند چراغ تئاتر به هرشکلی باید روشن نگه داشته شود. وی به تحریم برخی چهره‌ها در مواجهه با جشنواره‌ها اشاره کرد و یادآور شد: در مواجهه با این تحریم‌های بچگانه و عقب افتاده آرزو می‌کنم هرچه زودتر اهل قلم به آن بپردازند تا ما به عقلانیت نزدیک شویم و از این مسائل دور شویم. خوشحالم در این سن شاهد چهل و یکمین جشنواره تئاتر هستم، چون می‌دانم پربار است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها