روایت مداحان از بیانات مقام معظم رهبری

مداحی، هویت مذهبی و ملی ماست

مقام معظم رهبری در فرخنده سالروز میلاد مادر هستی حضرت فاطمه(س) در دیدار با مداحان کشور به روشنگری در ابعاد مهم این میراث معنوی پرداختند و با رهنمودهایی فراز، راه پاسداران این میراث و جامعه دینی را بینش‌افروزی کردند.
کد خبر: ۱۳۹۴۳۴۸
نویسنده علی مظاهری - روزنامه‌نگار

هیأت‌ها مرکز انسان‌سازی

دکتر حاج‌علی انسانی، مداح پیشکسوت در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری و روشنگری و تبیین درباره میراث معنوی مداحی با یادکرد فرازهایی از شعر زیبایش به جام‌جم گفت: «حسین، راه تقرب بود توقف نه! و تقرب به خدا را ما از طریق اهل بیت و به‌ویژه میراث عظیم معنوی عاشورای حسینی آموختیم و به همین خاطر دشمنان سعی دارند با دست‌اندازی در این مسیر و نارسا کردن برگزاری‌ مراسم مذهبی اهداف‌‌شان را دنبال کنند.»

این مداح پیشکسوت که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درجه دکترای افتخاری گرفته، افزود: «بی‌گمان دست غیر در کار است تا این مجالس را که در فضای ایمان، محبت و مودت شکل می‌گیرد نه تنها از معنویت دور سازد، بلکه چنان کنند که مداحان و مداحی‌ها سیاسی نباشند و در نتیجه از تحول‌آفرینی مثبت در جامعه اسلامی برکنار باشند تا نقش وحدت‌آفرین این مجالس هرچه کمرنگ‌تر و زمینه آشفتگی و چنددستگی در جامعه بیشتر شود. در حالی که هیأت‌ها مرکز انسان‌سازی و تحولات وحدت‌آفرین، ایمانی و آبادگرانه بوده و خواهند بود.»به گفته حاج‌علی انسانی «با آگاهی از راه حسین و روشنگری در این‌باره است که عزت و شرافت ما بیمه می‌شود و وحدت‌ ایمانی‌مان افزایش می‌یابد. در جنگ رسانه‌ای جاری در میان جبهه حق و باطل است که نقش این مجالس با تبیین مسائل مهم دینی، سیاسی و عقیدتی در برابر جبهه باطل روشن به چشم می‌آید، از این رو می‌کوشند مداح و مداحی را غیرسیاسی کنند.»

مجالس مذهبی و وحدت رویه

از سوی دیگر حاج یدا... بهتاش، مداح پیشکسوت با اشاره به مدارکی که آیت‌ا... سید احمد خاتمی گردآوری و ارائه داده است، یادآور شد: «دشمنان ما باور دارند هر انقلابی پس از مدتی تعدیل می‌شود در حالی‌که ملت انقلابی ما همچنان پر‌جوش‌و‌خروش‌تر به راه‌شان ادامه می‌دهند. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که امام حسین(ع) و عاشورا یکی از مهم‌ترین دلایل این وحدت رویه و شور انسان‌ساز انقلابی است.

وی افزود: آنها نمی‌توانند با این برگزاری‌ها مقابله کنند از این رو نتیجتا واقف شده‌اند که باید این مجالس مذهبی را از معنا تهی کنند و همه برنامه‌ها و کوشش‌های‌شان را بر این کار متمرکز کرده‌اند.
به گفته بهتاش یکی دیگر از دلایل شور انقلابی و تحول‌آفرین ملت ایران، جایگاه مراجع است که تاثیرگذاری بی‌نظیرشان در طول تاریخ از نظر دشمنان دور نمانده به همین خاطر برای ضربه زدن به اسلام و مسلمین تبلیغات سویی در این زمینه پیگیری می‌شود، مانند این‌که مگر ما فلانیم که تقلید کنیم در حالی‌که تقلید در شیعه به معنای رجوع به متخصص در مسائلی است که ما درباره‌شان آگاهی ژرف مذهبی نداریم.وی با اشاره به فرازی از خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) افزود: هیات‌ها بر پایه مودت و محبت شکل می‌گیرد و همین یعنی وحدت جامعه زیرا حضرت فاطمه (س) در خطبه فدکیه امامت و محوریت خاندان پیامبر را سبب وحدت جامعه و دوری‌شان از تفرقه دانستند، از این‌رو مجالس مذهبی همیشه قوام‌بخش اجتماع و وحدت‌بخش بوده است.

به گفته این مداح پیشکسوت، از این‌رو دشمنان با وارد کردن جعل و خرافه می‌کوشند این مجالس را صرفا به گردهمایی‌هایی برای تخلیه احساسات تقلیل دهند و شاهد بودیم که برخی خود را زینب‌اللهی می‌خواندند یا اشعاری بی‌مایه‌ را مانند خدا دختری دارد که نامش زینب است، نشر می‌دادند. از آن‌جا که مداحی بخش مهمی از هویت مذهبی و ملی ماست و همواره روشنگر و راهگشا و بینش‌‌افزا ‌بوده است، این دست‌اندازی‌ها و تلاش‌ها در کار بوده تا هیات‌ها و برگزاری‌ها را از محتوا بیندازند و صدای رسا و کارساز جامعه مداحان را به اشعاری صرفا احساسی تقلیل دهند.

به گفته وی، خلوص و راست‌گفتاری و سخنان مستند و صداقت از بایسته‌های مداحی و موثر در جذب جوانان و پرسشگران است. وی با اشاره به کتاب عبرت‌های عاشورای سید‌احمد خاتمی تاکید کرد: وقتی دشمن می‌کوشد جا بیندازد فقط سینه بزنید، سخنران می‌خواهید چه کنید، می‌کوشد به‌جای معرفت‌افزایی، ‌این مجالس را در حد عواطف نگه‌ دارد زیرا که عاطفه بدون بینش صحیح، تاثیر و ارزشی ندارد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها