رادیو هفت اقلیم و کم‌کاری پایگاه جهانی شوش / قلعه‌ی شوش فرصتی برای سرمایه گذاری

رادیو هفت اقلیم در ویژه برنامه‌ای به وضعیت پایگاه‌های میراث جهانی ازجمله پایگاه میراث جهانی شوش پرداخت.
کد خبر: ۱۳۹۳۶۰۹
رادیو هفت اقلیم و کم‌کاری پایگاه جهانی شوش / قلعه‌ی شوش فرصتی برای سرمایه گذاری
به گزارش جام جم آنلاین؛ در ویژه برنامه‌ی هفت اقلیم از مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان‌های بوشهر و اردبیل و همچنین از یکی از فعالان میراث فرهنگی خوزستان دعوت شده بود.

قاسم آل کثیر، فعال میراث فرهنگی خوزستان در خصوص وظایف پایگاه‌های جهانی خوزستان خصوصا پایگاه میراث جهانی شوش گفت: بطور کلی وظایف پایگاه‌ها حفاظت و نگهداری از محوطه‌های باستانی است اما بسته به معیارهای مختلف نسبت به لوکیشن‌های متفاوت شرح وظایفشان تعریف می‌شود.

آل کثیر توضیح داد: از باب تمثیل، پایگاه جهانی شوش را صحبت کنیم. همانطور که می‌دانید برای اینکه جامعه‌ی هدف ما آشنایی نسبی به پایگاه‌های جهانی داشته باشند‌ در عصر جدید تولید محتوای مستمر و فنی توسط کارشناسان زبده برای معرفی پایگاه را می‌طلبد.

وی افزود: سال ۱۳۹۳ مدیر کل وقت خبر داد که برای پایگاه جهانی شوش سایتی با عنوان www.susachtb.ir طراحی شده که به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی تولید محتوا کند و در آینده‌ی نزدیک راه‌اندازی می‌شود. اگر همین الان در گوگل این سایت را جستجو کنید متوجه می‌شوید چنین سایتی وجود ندارد. این مشکل فقط مختص پایگاه شوش نیست و بسیاری از پایگاه‌ها در داشتنِ یک سایت ساده ناتوانند.

این دوستدار میراث فرهنگی همچنین یاداور شد: اگر یک مخاطب از کشورهای همسایه به زبان عربی بخواهد درمورد پایگاه جهانی شوش جست‌وجو کند، اطلاعات مناسبی عایدش نمی‌شود‌. با توجه به اینکه لوکیشن شوش امتداد تمدن بین النهرین است لازم بود که در تولید محتوا به زبان‌های دیگر نیز غنی باشیم. اکنون کشورهای همسایه برای مراکز باستانی و گردشگریشان بصورت بسیار حرفه‌ای و تخصصی درحال تولید محتوا، معرفی و پرزنت خودشان هستند.  در جست‌وجوهای زبان انگلیسی نیز وضعیتمان به همین شکل است.

آل کثیر گفت: ۷۰۰ هکتار مساحت عرصه جهانی شوش است که تقریبا ۱/۴ شهر شوش را در بر گرفته است. نیاز است که مدیریت پایگاه و مسئولان ناظر بتوانند تعامل دوسویه که منجر به نتایج مطلوب شود بین پایگاه و مدیریت شهری و بین پایگاه و مردم را ایجاد کنند که در این مسئله نیز این تعامل بصورت سازنده و پویا وجود ندارد. عملا در شهر کمترین نشانه‌ها را از میراث جهانی شوش می‌بینید.

این دوستدار میراث فرهنگی در ویژه برنامه‌ی رادیویی هفت اقلیم افزود: بخاطر مدیریت ضعیفی که در سنوات مختلف در پایگاه جهانی خصوصا در چند سال اخیر وجود داشته، این پایگاه نتوانسته نگاه جامعه‌ی محلی را به سمت خودش معطوف کند. این یک آسیب جدی است که مردم شهر از میراث زده شوند و آن را مانع توسعه بدانند. این درحالی است که در جهان، میراث فرهنگی و گردشگری را محور توسعه‌ی پایدار می‌دانند. البته با روی کار آمدن مدیر کلِ جدید که شناخت خوبی به حوزه‌ی میراث فرهنگی و پایگاه‌ها دارد امیدواریم وضعیت به مرور بهبود یابد.

آل کثیر در پاسخ به اینکه نقش دوستداران میراث فرهنگی در آگاهی بخشی مردم چیست؟ توضیح داد: ابتدا باید شرح ماوقع کنم تا مخاطب متوجه فضای کنونی پایگاه جهانی شود. متولیانِ میراث جهانی بهترین لوکیشن‌های گردشگری که یکی از آنها قلعه فرانسوی است را در اختیار کارکنانش قرار داده است. این درحالی است که بهترین مکان‌ها باید و لزوما در اختیار مردم باشد نه متولیان. 
 
وی افزود: قلعه‌ی شوش یکی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری است که محوطه‌های مختلفی دارد و می‌توان بخشی از آنها را در اختیار سرمایه گذار قرار داد. با این حال مسئولان پایگاه می‌گویند قلعه ایمن نیست. اما بنظر می‌رسد قلعه فقط برای مردم ایمن نیست و برای کارکنان ایمن است.
 
وی گفت: در شرایط کنونی که همه‌ی درهای پایگاه به روی فعالان بسته است جز تولید محتوای متنی برای افزایش آگاهی کار دیگری نمی‌توان کرد.

آل کثیر با بیان اینکه مهمترین سرمایه‌ی هر سیستم نیروی انسانی است افزود: نیروی انسانی در جذب و تعامل با سازمان‌های مردم نهاد ضعیف بوده و هیچ گاه با قاطعیت می‌گویم که مدیریت پایگاه برای فعالان میراث فرهنگی نقش جاذبه ندارد و تنها نقش دافعه داشته است.

گفتنی است، در این برنامه همچنین به قطع شدن زنجیره‌ی فعالیت کاوش‌ها نیز اشاره شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها