در همه این روزها اما بسیاری از ریشهیابی برای به دستآوردن راهکارهایی حرف میزدند. از برخورد با آنها که قرار بود قانون هوای پاک را اجرایی کنند و نکردند، بگیرید تا بازنگری در رابطه با ناوگان فروپاشیده حمل و نقل عمومی در پایتخت. اما در این میانه طرحی هم در بهارستان روی کار آمد که نهتنها کمک به وضعیت کنونی نمیکرد که به نوعی دمیدن بر آتش آلودگی هوای تهران بود.
بنا بود که خودروسازان به ازای تولید هر ۴ خودرو، یک خودروی فرسوده را از رده خارج کنند؛ اما این طرح دچار تغییراتی شد و نهایتا به اینجا رسید که به جای اسقاط خودروهای فرسوده، خودروساز ۱.۵درصد قیمت خودرو را به وزارت صمت بدهد. در این رابطه به برخی معایب این طرح در رسانهها از جمله روزنامه جامجم هشدارهایی داده شد. اما همین مهر گذشته بالاخره لایحه دولت با عنوان «الحاق یک تبصره به ماده۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو» با ۱۹۹رای نمایندگان مجلس تصویب شد.
حالا که پیامدهای آلودگی هوا ریه شهروندان را به خسخس انداخته باید گفت که این اصلاحیه در قانون ساماندهی خودرو، عملا اسقاط خودرو را تعطیل خواهد کرد و «امضای طلایی» را اجرایی میکند. اگر اسقاط خودرو تعطیل شود، یعنی ۸۰درصد آلایندگی هوا و خسارت ۱۱میلیارد دلاری به سلامت مردم را نادیده میگیریم. یکی از انتقادات جدی به لایحه اخیر، پولیکردن اسقاط خودرو است. رئیس فراکسیون محیطزیست مجلس در انتقاد از این اقدام گفته بود: در عجبم که اصلا چرا سازمان محیطزیست در دولت اجازه داد لایحه پولیکردن اسقاط خودرو که اساس آن به محیطزیست صدمه وارد میکند و آسیبهای آن به مردم مرتبط میشود، به مجلس ارائه شود؟ زمانی که ۸۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی کشور و ۴۵درصد ناوگان سواری کشور فرسوده است، صحبت از نادیدهگرفتن اسقاط و پولیکردن آن چه معنایی دارد؟ پیامدهای اجرایی این قانون فقط در آلودگی هوا نیست، تبعات تصویب این لایحه فقط از منظر اقتصادی، به صفررسیدن تقاضا برای اسقاط خودروهای فرسوده، تعطیلی مراکز اسقاط و بیکاری ۳۰هزار نفر کارگر این صنعت و تهدید معیشت ۱۲۰هزار نفر خانواده این افراد، تحمیل هزینه یارانه سوخت به ارزش ۷۵ همت به دولت و ایجاد کسری بودجه هم است. همچنین از منظر فعالان محیطزیست، با اجرای این لایحه، افزایش شدید مصرف سوخت ناشی از ادامه تردد ۱۰ میلیون وسیله نقلیه فرسوده، دستاندازی به ذخایر استراتژیک سوخت کشور به دلیل مصرف بیشتر از تولید، تشدید آلودگی هوای کلانشهرها، تهدید بیماران تنفسی، خسارت سالانه ۲.۶میلیارد دلار، افزایش تلفات انسانی و تصادفات جادهای ناشی از تردد خودروهای فرسوده و خسارت سالانه یک میلیارد دلاری میشود.
روزنامه جام جم
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
ابراهیم قاسمپور در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛
ضرورت اصلاح سهمیههای کنکور در گفتوگوی «جامجم»با دبیر کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت