برکناری‌های سوال برانگیز در وزارت ورزش و جوانان

حمید سجادی به استیضاح نزدیک شد

حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان این روزها بیشتر از هر زمان دیگری در خطر استیضاح است. از روزی که دونده اسبق ایران روی صندلی این وزارتخانه نشسته، زمانی نبوده که بحث کنار گذاشتن او از کابینه به میان نیاید. به خصوص این که به دلیل اقناع نشدن نمایندگان مجلس از پاسخ‌هایش، کارت زرد هم گرفت. پیش از شروع جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر بود که گفته شد نمایندگان به دنبال جمع‌آوری امضا برای استیضاح سجادی هستند.
کد خبر: ۱۳۹۱۶۵۰
نویسنده سارا گودرزی - گروه ورزش

این موضوع اما حالا خیلی جدی در دستور کار مجلسی‌ها قرار گرفته است. طوری که روز گذشته خبر رسید، طرح استیضاح او به بیش از ۵۰ امضا رسیده و این امضاها همچنین در حال افزایش است. اهالی ورزش و البته سیاسیون به خوبی می‌دانند که حمید سجادی به رغم ورزشی‌بودنش، نتوانسته پس از یک سال و اندی حضور در وزارت ورزش و جوانان قدمی سازنده برای این حوزه بردارد. سوء مدیریت و نقاط ضعف این وزارتخانه هم در این مدت به قدری زیاد بوده که هر روز بیشتر از قبل به چالش‌های ورزش کشور اضافه شود. پس طبیعی است که در چنین شرایطی حمید سجادی دیگر شانسی برای نشستن روی صندلی وزارت نداشته باشد.

برکناری ها با رمز ابقا

ماجرای استیضاح مرد رکوردهای دهه شصت وقتی جالب‌تر می‌شود که او طی چند روز گذشته دست به انتصاب‌هایی زده که خیلی سوال برانگیز شده است. انتصاب‌هایی که شنیده می‌شود کورسوی امید سجادی برای بقا در این وزارتخانه است. معاونت پارلمانی و حقوقی وزارت ورزش و جوانان تا پیش از این بر عهده بنیامین شکوه‌فر بود. فردی که از همان ابتدا مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت. انتقاد کارشناسان به رزومه ضعیف سیاسی شکوه‌فر و مهم‌تر از همه عدم شناخت او در حوزه ورزش بود. با این حال حمید سجادی، چهار روز پیش‌، در اقدامی ناگهانی میرهادی قره‌سیدرومیانی را به عنوان سرپرست معاونت پارلمانی، حقوقی و امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان منصوب کرد. نماینده تبریز در مجلس نهم و معاونت پارلمانی، حقوقی و امور استان‌های وزارتخانه‌های دادگستری، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از جمله سوابق قره سیدرومیانی است. این که وزیر ورزش به یکباره دست به چنین تغییری می‌زند و از مدیر جوانی مثل شکوه‌فر به قره سیدرومیانی می رسد، طبیعی به نظر نمی‌رسد. تنها تعبیری که از این جا به جایی در این برهه می‌شود، این است که سجادی به دنبال یک پل ارتباطی محکم با نمایندگان است تا بتواند موانع پیش روی او را از جلوی پایش بردارد. به این امید که از خطر استیضاح رهایی پیدا کند.

خداحافظی تهیه کننده سینما با ورزش

حرکت جنجالی دیگر وزیر ورزش در چند روز گذشته، برکناری علیرضا عاصم یوسفی از شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی است. در مورد انتصاب عاصم یوسفی هم واکنش‌های منفی گسترده‌ای تا به الان وجود داشته است. به گونه‌ای که وقتی خبر انتصاب او منتشر شد، رسانه ها نوشتند: «یک تهیه کننده ناشناخته سینما و تلویزیون رییس شرکت توسعه و نگهداری و اماکن ورزشی شد.» حداقل در مورد این شرکت که یک بخش تاثیرگذار در ورزش کشور است انتظار نمی رفت که وزیر ورزش دست به چنین انتخاب ضعیفی بزند. با این حال انتقادها نسبت به سوءمدیریت عاصم یوسفی در حالی طی یک سال و نیم گذشته ادامه داشت که سجادی مدام در محافل مختلف عملکرد او را می ستود. اما ناگهان شنیده شد که او نیز در روز برکناری شکوه فر جایش را به مهیار عسگریان داده است.در خصوص رزومه عسگریان اطلاعات زیادی در دسترس نیست و تنها سابقه ای که از او در سایت ها دیده می شود، سرپرستی فدراسیون بسکتبال است. برکناری عاصم یوسفی در شرایطی اتفاق افتاد که وی در زمان جام جهانی به قطر رفته بود تا زیرساخت‌ها و امکانات را بررسی کند! حال سؤال این است که چگونه او که به گفته سجادی «اقدامات بی‌سابقه‌ای انجام داده» و به قطر هم سفر کرده و به یکباره برکنار می‌شود. اینجاست که باید پذیرفت وزیر ورزش در بحبوحه بحث استیضاحش دست به تغییرات زده تا شاید راه چاره ای برایش باشد. شاید سجادی این گمان را کرده که با برکناری این دو نفر، می‌تواند کمی از فشار مجلس و اصرار نمایندگان بر استیضاح خود بکاهد؛ استیضاحی که امضاهای آن جمع‌آوری هم شده است.

دلایل استیضاح سجادی

نابه سامانی‌ها در فدراسیون‌های ورزشی،بی‌توجهی به توسعه زیر ساخت‌ها و اماکن ورزشی، مشکل معیشتی و اشتغال قهرمانان و درست اجرا نکردن قانون جوانی جمعیت از جمله دلایلی است که نمایندگان مجلس را واداشته تا نسبت به استیضاح وزیر ورزش و جوانان اقدام کنند. اما این همه ناکارآمدی‌های حمید سجادی نیست. حذف تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس از جام باشگاه‌های آسیا، برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال با کاندیداتوری جنجالی مهدی تاج، حضور بدون پوشش برخی از بانوان ورزشکار در رقابت‌های داخلی و خارجی و به تازگی ماجرای پناهنده شدن رئیس فدراسیون بوکس در اسپانیا، ثبت ورزش ایرانی چوگان به‌نام جمهوری آذربایجان، انتصاب های غیر ورزشی و.... سایر مواردی است که اگر نمایندگان بخواهند دقیق روی آن تمرکز کنند، باید گفت حمید سجادی دیگر نمی‌تواند به ماندن در وزارت ورزش دلخوش باشد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها