از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور به دفعات خواستار دریافت سلاح‌های سنگین برای عقب زدن قوای مهاجم شده است.
کد خبر: ۱۳۹۰۹۲۲
نویسنده سعید سبحانی - گروه بین‌الملل

کشور‌های غربی تحت هدایت آمریکا و اتحادیه اروپا تاکنون هزاران قبضه سلاح سبک و سنگین به همراه میلیون‌ها گلوله و فشنگ به این کشور فرستاده‌اند و این کمک‌ها همچنان ادامه دارد. آمریکا یکی از فعال‌ترین کشور‌ها در ارسال اسلحه به اوکراین بوده و از آغاز جنگ تاکنون حدود ۲۰میلیارد دلار سلاح به اوکراین ارسال کرده است.

در همین راستا به‌رغم هشدار‌های مکرر روسیه به کشور‌های غربی درباره تداوم ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی به اوکراین، واشنگتن قصد ارسال سامانه‌های پدافند موشکی به کی‌یف را دارد. دو مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفتند که کاخ سفید احتمالا تصمیم فروش سامانه‌های پدافندی «پاتریوت» به اوکراین را امروز اعلام خواهد کرد.

وزارت دفاع آمریکا و مقام‌های اوکراینی هنوز به گزارش‌ها درباره ارسال این سامانه به کی‌یف اظهارنظر نکرده‌اند.
این در حالی است که دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت ملی روسیه درباره تجهیز اوکراین به سامانه‌های پاتریوت هشدار داده و کرملین نیز این اقدام را تنش‌زایی آشکار آمریکا با مسکو قلمداد می‌کند.
چند روز قبل هم خبرگزاری رویترز اعلام کرد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در حال بررسی پیشنهاد شرکت بوئینگ برای تامین بمب‌های دقیق و مقرون به‌صرفه به اوکراین است.

سامانه موشکی هیمارس (HIMARS) از دیگر سلاح‌های ارسالی آمریکا برای اوکراین است. هیمارس می‌تواند طیف متنوعی از موشک‌های میان‌برد با برد صد‌ها کیلومتر را شلیک کند. با این حال دولت آمریکا تصمیم گرفته است که موشک‌هایی با این کالیبر‌ها را به اوکراین نفرستد و ارسال مهمات را به راکت‌هایی با برد حداکثر ۸۰ کیلومتر محدود کند. آمریکا می‌گوید این راکت‌ها برای دفع حملات روسیه کافی هستند مضاف بر این‌که رادار‌های ضد‌توپخانه‌ای را نیز برای اوکراین تامین خواهد کرد.

آمریکا چندی قبل نیز یک بسته نظامی ۸۰۰ میلیون دلاری برای کمک به اوکراین در مقابل حمله روسیه اختصاص داد که به گفته مقامات آمریکایی برای اولین بار این کمک‌ها شامل یکی از پیشرفته‌ترین محصولات این کشور به نام پهپاد‌های انتحاری «سوئیچ‌بلید» (Switchblade) هستند.

اگرچه هزاران فروند از این پهپاد‌ها از سال۲۰۱۱ بدین‌سو توسط نیرو‌های آمریکایی در عراق و افغانستان مورد استفاده قرار گرفته‌اند با این حال بهره‌گیری از آن‌ها در سکوت خبری بوده و هیچ ویدئویی از عملکردشان در میدان نبرد منتشر نشده است. آمریکا پیشتر این سلاح را تنها در اختیار قابل‌اعتمادترین متحد خود یعنی بریتانیا، قرار داده بود.

این پهپاد‌های انتحاری یک‌بار مصرف هستند و سایزی تقریبا به اندازه یک نان باگت دارند به نحوی که داخل یک کوله‌پشتی جا می‌شوند. این پهپاد‌ها مجهز به دوربین، سیستم هدایت و مواد منفجره هستند و با ملخ کوچکی که دارند، می‌توانند با سرعت ۱۰۰کیلومتر در ساعت حرکت کنند. همچنین یک مقام وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که واشنگتن تاکنون بیش از ۱۰هزار موشک ضدتانک جاولین و ضدهوایی استینگر در اختیار اوکراین قرار داده است. در همین راستا مدیر شرکت آمریکایی لاکهید مارتین اعلام کرد که این شرکت قصد دارد تولید سالانه موشک‌های جاولین را از ۲۱۰۰ فروند به ۴۰۰۰ فروند افزایش دهد. موضوع افزایش تولید موشک‌های جاولین توسط شرکت تسلیحاتی آمریکایی لاکهید مارتین از آن جهت حائز اهمیت است که واشنگتن هزاران فروند از این نوع موشک را به اوکراین ارسال کرده تا ارتش این کشور از آن‌ها در مقابله با ارتش روسیه استفاده کند.

آموزش اوکراینی‌ها برای استفاده از سلاح‌های غربی

یکی از مشکلات بر سر تحویل سلاح‌های پیشرفته غربی به اوکراین این است که سربازان این کشور با اکثر این سلاح‌ها آشنا نیستند. به گفته کارشناسان در حالی که سلاح‌های ساده‌تر فقط به یک دوره آموزش کوتاه نیاز دارند، یادگیری استقرار سیستم‌های پیچیده‌ای مانند تانک‌های ضدهوایی، ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد. یکی از مقامات نظامی آمریکا می‌گوید گروهی از نظامیان اوکراینی در حال آموزش دیدن برای استفاده از سامانه‌های پاتریوت در پایگاه نظامی «گرافنور» واقع در آلمان هستند و تا پایان سال جاری میلادی این دوره تکمیل می‌شود.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها