واکنش مسئولان و کارشناسان به گزارش «جام‌جم» درباره نقاط حادثه‌خیز

فرار کارشناسان، انتقاد پلیس، همت‌دولت

۵۲۰۰نقطه خطرناک جاده‌ها دو دهه بدون تغییر مانده‌است

«نقاط حادثه‌خیز» در دست‌انداز دولت‌ها

رفت و آمد چهار رئیس‌جمهور هم نتوانست مشکل نقاط حادثه‌خیز کشور را حل کند و هر روزه هموطنان در این نقاط قربانی می‌شوند. تنها رئیس پلیس راهور فراجاست که سال‌هاست در این باره هشدار می‌دهد، اما گوش شنوایی برای شنیدن هشدار‌های او نیست و حالا تنها امید به وزیر جدید راه و شهرسازی است تا گوش شنوایی برای این هشدار‌ها باشد و یک بار برای همیشه برای حل این مشکل گامی جدی بردارد.
کد خبر: ۱۳۹۰۸۸۸
نویسنده محمد غمخوار - گروه حوادث

سال۸۳ برای اولین بار آمار نقاط حادثه‌خیز در کشور اعلام شد. بر اساس اعلام پلیس راهور، در این سال ۵۲۰۰نقطه حادثه‌خیز در کشور شناسایی شده بود.

نقاطی که اغلب تصادفات مرگبار در آن محل‌ها رخ می‌داد و رفع آن می‌توانست نقش موثری در کاهش تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن داشته باشد. در ماده ۱۰۸ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران هم به رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها تاکید شده است.
با گذشت حدود شش سال از اجرای این قانون، دولت‌ها گام موثری برای اجرای آن بر نداشته‌اند و به نظر می‌رسد این بخش از برنامه توسعه، فراموش‌شده باقی مانده است. حالا بعد از حدود دو دهه از اعلام تعداد نقاط حادثه‌خیز رئیس پلیس راهور کشور همان عدد ۵۲۰۰ را برای تعداد نقاط مرگبار جاده‌ها اعلام کرد. او همچنین پیش از این از بی‌توجهی به این موضوع گلایه کرده و گفته بود، تاکی ما تعارف کنیم و حرف نزنیم. افراد در این نقاط هر روز کشته می‌شوند. تاکی باید ببینیم جاده اصلی جداکننده ندارد و خودروها رخ به رخ شده و خودرو منفجر می‌شود و هیچ کس قادر نیست این ماشین را خاموش کند.هر روز در این محورها و نقاط حادثه‌خیز حادثه رخ می‌دهد. چطور ویروس کرونا می‌آید همه دنیا بسیج می‌شوند که این بیماری رفع شود .کرونا کشته می‌دهد تصادف هم کشته می‌دهد کرونا تمام می‌شود اما تصادفات همچنان وجود دارد.
همه دولت‌ها به استناد ماده ۱۰۸ باید اقدام می‌کردند. همه دولت‌ها باید پاسخگو باشند. ۱۶ هزار و ۷۷۸ کشته تصادفات در سال آماری تکان‌دهنده است که باید برای کاهش آن همه دستگاه‌های مسئول بسیج شوند . با رفتارهای انفعالی نه‌تنها این آمار کاهش پیدا نمی‌کند، بلکه با افزایش سفرها، ناایمنی خودروها و جاده‌ها شاهد افزایش قربانیان تصادفات خواهیم بود. حال همه نگاه‌ها به وزیر جوان راه است تا او بعد از ۱۹سال این هشدارها را بشنود و در مصاحبه بعدی رئیس پلیس راهور شاهد کاهش آمار نقاط حادثه‌خیز باشیم، نه این که سال‌ها بعد و در دولت بعد دوباره رئیس پلیسی از این موضوع گلایه کند و دولت سیزدهم را در ردیف دولت‌هایی قرار دهیم که به مرگ هموطنان در نقاط حادثه‌خیز بی‌توجه بود.

۱۳۸۳
نقاط حادثه خیز ۵۲۰۰ تلفات رانندگی ۲۶۰۸۹

۱۳۸۵
نقاط حادثه خیز ۵۲۰۰ تلفات رانندگی ۲۷۵۶۷

۱۳۹۰
نقاط حادثه خیز ۵۲۰۰ تلفات رانندگی ۲۰۰۶۸

۱۳۹۵
نقاط حادثه خیز ۵۲۰۰ تلفات رانندگی ۱۵۹۳۲

۱۳۹۹
نقاط حادثه خیز ۵۲۰۰ تلفات رانندگی ۱۶۹۴۶

۱۴۰۰
نقاط حادثه خیز ۵۲۰۰ تلفات رانندگی ۱۶۷۷۸

سه ماهه اول ۱۴۰۱
نقاط حادثه خیز ۵۲۰۰ تلفات رانندگی ۳۹۵۳

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها