دنیای وسیعی که در آن دانشآموز با دانش رباتیک، زیستفناوری، نانو و هوش مصنوعی آشناست دنیایی است که میشود به آن امید داشت، زیرا که مسیر انتخاب رشته و تحصیلات دانشآموزان در دانشگاه، هدفمندتر خواهد بود و در نتیجه آنها در مسیر توانمندی واقعیشان فعالیت خواهند کرد. همانطور که رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در دیدار امسال با نخبگان به آن تاکید داشتند باید اردوها و برنامههای متنوعی برای آشنایی دانشآموزان و دانشجویان برگزار شود تا آنها با امکانات و ظرفیتها و توانمندیهای مراکز علمی و تحقیقاتی کشور آشنا شوند؛ بنابراین ارتباط آموزشوپرورش با نهادها و مراکز علمی میتواند در کمک به شناخت استعداد و علاقهمندی دانشآموزان و حتی دانشجویان بسیار موثر باشد. برای تحقق این موضوع مهم قرار است آموزشوپرورش همکاریهای متنوعی را با مراکز علمی داشته باشد و در همین راستا بهتازگی تفاهمنامهای میان این وزارتخانه و پژوهشگاه رویان منعقد شده است که اهداف و برنامههای آن را در گفتگو با مسئولان این دو نهاد بررسی کردهایم.
این تفاهمنامه که ایده اولیه آن در بازدید دکتر یوسف نوری وزیر آموزشوپرورش در اردیبهشت ۱۴۰۱ از پژوهشگاه رویان شکل گرفته و بهتازگی به امضا رسیده است، برنامههای متنوعی را برای توانمندسازی دانشآموزان، مربیان و معلمهای آموزشوپرورش شامل شده است.
به گفته دکتر روحا... فتحی، معاون آموزشی پژوهشگاه رویان با توجه به اینکه امسال سال جهانی علوم پایه نام دارد و آموزشوپرورش هم اهتمام ویژهای برای تقویت تفکر پژوهشی دارد، پژوهشگاه رویان هم در نظر دارد تا در این همکاری، علم را در مدارس توسعه دهد.
خودباوری و آشنایی با زیستفناوری مهمترین اهداف تفاهمنامه
معاون آموزشی پژوهشگاه رویان مهمترین اهدافی که پژوهشگاه را به عقد این تفاهمنامه رسانده است، اینطور توصیف میکند: «چند هدف مهم برای این تفاهمنامه مطرح شده است؛ اول از همه آشنا کردن دانشآموزان با توانمندیها و ظرفیتهای کشور است و تلاش برای اینکه آنها دانشمندان و افراد شاخص علمی معاصر ایران را بشناسند. رهبر معظم انقلاب در بیاناتشان اشاره کرده بودند که دانشآموزان ما چقدر دانشمندان ایرانی را میشناسند و نام دکتر کاظمآشتیانی را مثال زده بودند؛ بنابراین ما این ضرورت را احساس کردیم که باید برای علاقهمندی دانشآموزان به زیستفناوری و سلولهای بنیادی اقدامی جدی انجام دهیم.»
او در ادامه با تاکید بر اهمیت امیدآفرینی در بین دانشآموزان میگوید: «تقویت روحیه خودباوری هدف دیگر ما بود، متاسفانه در سالهای اخیر این تصور بین دانشآموزان ایرانی به وجود آمده که در ایران نمیشود کار علمی انجام داد و باید به کشورهای خارجی رفت؛ در حالیکه این تصور باید اصلاح شود. دانشآموزان ایرانی باید مراکز علمی و تحقیقاتی داخلی را ببینند تا به آینده امیدوار شوند.»
معاون آموزشی پژوهشگاه رویان با اشاره به اینکه تا پیش از این تفاهمنامه هم دانشآموزان و دانشجویان برای بازدید به رویان میآمدند و این ارتباط بین آموزشوپرورش منحصر به این تفاهمنامه نیست، به جامجم میگوید: «روزهای یکشنبه هر هفته «روز باز رویان» را داریم که در آن مراکز آموزشی و دانشگاهی در قالب اردوی علمی از رویان بازدید میکنند.»
آموزش روش علمی و تفکر انتقادی از مسیر جشنواره و باشگاه
از برنامههای مهم این تفاهمنامه برگزاری جشنواره علمی با همکاری آموزشوپرورش است. دکتر فتحی در این باره میگوید: «این جشنواره با نام رویانا برگزار خواهد شد و اگر توافقهای لازم برای تاریخ برگزاری آن از سوی آموزشوپرورش رخ بدهد، بنا داریم جشنواره در سالگرد پژوهشگاه رویان (هشتم خرداد) برگزار شود. جشنواره رویانا در حوزه علومزیستی، بهصورت چند مرحلهای و برای مدارس سراسر کشور اجرا خواهد شد. رویکرد آن مسأله محور و حل مشکل است و قرار نیست این جشنواره فقط رقابت باشد؛ بلکه در تعریف بخشهای آن، مراحل آموزشی هم وجود دارد و میخواهیم که دانشآموزان را با تفکر انتقادی و روش علمی آشنا کنیم.»
با توجه به اینکه در مدارس ایران روش علمی همیشه در قالب درسهایی مثل علوم و بیشتر به شکل نظری آموزش داده میشود، به نظر میرسد وجود چنین جشنوارههای آموزشمحوری بتواند دانشآموزان را با شکلهای دقیق روش علمی آشنا کند.
دکتر فتحی همچنین از برگزاری باشگاههای دانشآموزی برای بچههای مستعد و نخبه خبر میدهد و میگوید: «این باشگاهها قرار است در کنار جشنوارهها دانشآموزان مستعد را شناسایی کند تا سطح علمی آنها را ارتقا دهد.»
اقدامات آموزشوپرورش در مسیر توانمندسازی
برای اینکه از برنامههای آموزشوپرورش درخصوص این همکاری باخبر شویم با علی باقرزاده، مشاور وزیر آموزشوپرورش گفتگو کردیم. او در شرح برنامههایی که تاکنون اجرایی شده است، به جامجم میگوید: «برگزاری المپیادهای دانشآموزی که خوشبختانه به افزایش تعداد مدالهای دانشآموزان در سطح جهانی منجر شده است، برگزاری جشنوارههایی مثل جابربنحیان و مسابقات فناوری و کار و دانش از برنامههای آموزشوپرورش برای توسعه علم در بین دانشآموزان کشور بوده است. همچنین پرسش مهر که از سوی رئیسجمهور در ابتدای سال تحصیلی مطرح میشود و دانشآموزان سراسر ایران میتوانند برای شرکت در آن با هم رقابت کنند یکی از مصادیقی است که اهمیت پرسشگری را نشان میدهد.» گفتنی است طرح پرسش مهر حدود ۲۳سال است که در مدارس سراسر کشور اجرا میشود.
او از تجهیز آزمایشگاهها و کارگاهها در جریان این تفاهمنامه خبر میدهد و میگوید: «باید برای رشتههای علوم نوین مثل نانو و زیستفناوری در این زمینه کارهای جدی انجام شود.» بهگفته باقرزاده انجمن دبیران و آموزشهای ضمن خدمت، مسیرهای است برای اینکه معلمها و مربیها خود را بهروز کنند و مهارتافزایی داشته باشند. انجمنهای دبیران در شاخههای دبیران فیزیک، شیمی، ریاضی، زیستشناسی و... در قالب دورهها و گروههایی که ایجاد میکنند، معمولا اقدامات بسیار قابلتوجهی دارند. معلمها مسائلی که در جریان تدریس و آموزش دارند را با روشهای مختلفی با هم به اشتراک میگذارند و با تجارب اندوخته خود این مسائل را حل میکنند و آن روشها را در قالب اقدام پژوهشی ارائه میکنند.
برنامههای ویژه برای توانمندسازی دبیران
علاقه مند کردن دانشآموزان به علوم نوینی مثل زیستفناوری و سلولهای بنیادی در حالی که مربیان و دبیران آموزشوپرورش اطلاعات کاملی در این حوزهها نداشته باشند یا با مقدمات این علوم آشنا نباشند، تقریبا غیرممکن است. حتی اگر این علاقهمندسازی از مسیرهای دیگری اتفاق بیفتد، اما معلمها بهقدر لازم در این زمینه آموزش ندیده باشند، ممکن است مسیر کشف استعدادهای دانشآموزان و ایجاد آگاهی برایشان آنطور که باید، اتفاق نیفتد. به همین دلیل است که هر اجرای برنامهای برای دانشآموزان باید همگام با ارتقای دبیران و مربیان اجرا شود.
دکتر فتحی در پاسخ به این سؤال که چه ایدههایی برای توانمندسازی دبیران در زمینه زیستفناوری در همکاری با آموزش پرورش وجود دارد، میگوید: «توانمندسازی و ترویج کنشگری معلمها قرار است با بازآموزی و آموزش مهارتی انجام شود. دبیران دورههای آموزشی را میگذرانند و بعد گواهینامه آموزش مهارتی را از پژوهشگاه رویان دریافت میکنند. این دورهها حضوری خواهد بود، ولی حتما از امکانات آموزش مجازی هم بهره میگیریم تا دبیران و معلمهای استانهای مختلف هم بتوانند از آن بهره ببرند.»
وی از برگزاری کارگروههای تخصصی برای اجرای اهداف این همکاری خبر میدهد و میافزاید: «نمایندگانی از آموزشوپرورش و نمایندگانی از پژوهشگاه رویان قرار است در کمیته برنامهریزی حضور داشته باشند تا بتواند نیازسنجی لازم صورت بگیرد. سپس با تشکیل کارگروههای مختلف برای اجرای ایدهها و اهداف تعریفشده اقدام خواهد شد. این کارگروهها شامل آموزشهای استعدادیابی دانشآموزی، کارگروه جشنواره رویانا، کارگروه توانمندسازی معلمها و کارگروه آموزشهای بینالمللی دانشآموزی است.»
روزنامه جام جم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم