«به کی‌روش زنگ می‌زنم تا اوضاع را آرام کنم»

کلینزمن حرف‌هایش درباره ایران را پس گرفت

ایرانی‌ها، یورگن کلینزمن را دوست داشتند، از جام جهانی 1990. در زلزله رودبار، یکی از معدود ستاره‌های فوتبال جهان بود که با مردم زیر آوار آن زلزله سهمگین همدردی کرد. ایرانی‌ها، کلینزمن را یک آقای محترم و با شخصیت می‌دانستند و رسانه‌های ایرانی با نام فامیلی آلمانی او، با کلمات انگلیسی فارسی شده بازی  می‌کردند و او را آقای پاک می‌خواندند. وقتی در جام جهانی 1998 به ایران گل زد و به شکل دیوانه‌واری تور دروازه ایران را تکان داد، باز هم  اثر هاله‌ای باعث شد که ایرانی‌ها نخواهند آن تصویر خوبی که از کلینزمن داشتند، خراب شود و به جای تقبیح آن شادی بی دلیل، گفتندکه تحت فشار بوده و می‌توان حرکت او را درک کرد و از او کینه به دل نگرفت.
کد خبر: ۱۳۸۸۵۱۹
نویسنده افشین خماند - گروه ورزش
واقعیت اما این است که یورگن کلینزمن هیچ گاه نتوانست مربی خوبی باشد و موفقیت‌هایی را که در زمان بازی داشت روی نیمکت هم تکرار کند، چرا؟ نمی‌دانم اما می‌دانم این که یورگن کلینزمن مربی خوبی نشد، تقصیر ایرانی‌ها نیست! تعمیم بی‌سند و منطق یک سبک از مربیگری به همخوانی با یک فرهنگ، آن هم فرهنگ کشوری مثل ایران نشان می‌دهد کلینزمن حتی تحلیلگر خوبی هم نمی‌تواند باشد. واکنش اولیه می‌تواند این باشد که کلینزمن نمک گیر فوتبال آمریکاست و می‌خواهد این گونه در آستانه بازی بخشی از دلارها را حلال کند اما بیاییم از بعدی دیگر به ماجرا نگاه کنیم. آیا کلینزمن می‌داند همین حالا بخشی از جامعه ایرانی، کی‌روش را از نظر فنی تحسین می‌کنند اما به دلیل عدم همخوانی رفتارهای او با همان چیزی که او بخشی از فرهنگ ایرانی می‌داند، از سرمربی تیم ملی انتقاد می‌کنند؟ کارلوس کی روش سبک مربیگری و رفتاری خودش را دارد و این سبک او را مربی به مراتب بهتر از یورگن کلینزمن می‌کند.
مربیان زیادی در جهان وجود دارند که در طول مسابقه به‌طور مداوم با داور مسابقه صحبت  و به تصمیمات او اعتراض می‌کنند، لابد مورینیو، یورگن کلوپ،  گواردیولا و... هم یا ایرانی هستند یا با فرهنگ ایرانی همخوانی دارند؟ این که یورگن کلینزمن در این زمینه ضعف دارد و نمی‌تواند کنار زمین اثر گذار باشد، نه تقصیر فرهنگ ایرانی است و نه کارلوس کی‌روش، این به خودش ارتباط دارد، حتی حضور یک ایرانی‌الاصل  بسیار برونگرا هم کنار دستش این موضوع را تغییر نداد؛ کلینزمن با الکساندر نوری هم مربی بهتری نشد.

منبع:‌ ضمیمه جام22 روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها