در ماه‌های گذشته بارها نسبت به دستیابی تروریست‌ها به سلاح‌های غربی که برای اوکراین ارسال شده، هشدار داده شده اما معمولا با توجه به این‌که اغلب این گزارش‌ها از سوی رسانه‌های جبهه مقابل ناتو منتشر شده‌ بود، تحلیلگران غربی تلاش داشتند این گزارش‌ها را گامی برای تضعیف حمایت‌ها از اوکراین قلمداد کنند.
 در ماه‌های گذشته بارها نسبت به دستیابی تروریست‌ها به سلاح‌های غربی که برای اوکراین ارسال شده، هشدار داده شده اما معمولا با توجه به این‌که اغلب این گزارش‌ها از سوی رسانه‌های جبهه مقابل ناتو منتشر شده‌ بود، تحلیلگران غربی تلاش داشتند این گزارش‌ها را گامی برای تضعیف حمایت‌ها از اوکراین قلمداد کنند.
کد خبر: ۱۳۸۷۵۸۵
نویسنده ​​​​​​​سعید سبحانی - گروه بین‌الملل

اکنون اما مدیرکل آژانس ملی جرم و جنایت انگلیس در خصوص عرضه سلاح‌های غرب به ارتش اوکراین هشدار داده و در گفت‌وگو با هفته‌نامه انگلیسی ساندی‌تایمز با هشدار درباره عواقب کمک‌های نظامی غرب به اوکراین، می‌گوید: «سلاح‌هایی که غرب به عنوان کمک نظامی به اوکراین ارسال می‌کند، ممکن است در نهایت به دست تروریست‌ها و گروه‌های جنایتکار‌بیفتد.»
«گریم بیگار» مدیرکل آژانس ملی جرم و جنایت انگلیس ادامه می‌دهد: «در هر درگیری، زمانی‌که تسلیحات در جریان باشد، خطر انتقام و تلافی وجود دارد. در پایان هرگونه درگیری، خطر انتقال مازاد تسلیحات به دست مجرمان و تروریست‌ها وجود دارد.» این هشدار در حالی گوشزد می‌شود که از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در تاریخ پنجم اسفند ماه، کشورهای غربی به ویژه انگلیس با حمایت‌های نظامی از اوکراین به آتش ناآرامی‌ها در این کشور دامن زده‌اند و بر همین اساس ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس شنبه در سفری اعلام نشده به کی‌یف سفر کرد.
سفر سوناک به کی‌یف در شرایطی انجام شده‌است که از زمان نخست‌وزیری بوریس جانسون و لیز تراس، لندن به رغم مشکلات اقتصادی شدید انگلیسی‌ها، به شدت در حال ارائه انواع حمایت‌های تسلیحاتی، اطلاعاتی و مالی به اوکراین بوده و نخست‌وزیر جدید هم بر تداوم این حمایت‌ها تأکید کرده‌ است. البته این اولین بار نیست که هشدارهایی درباره دستیابی تروریست‌ها به سلاح‌های غربی مطرح شده‌است. در گذشته حتی شاهد تعمد کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا در حمایت از تروریست‌ها بوده‌ایم. 
سال۹۳ در یکی از رسواترین ماجراها، موضوع ارسال سلاح‌های آمریکایی برای داعش در عراق و سوریه فاش شد. پس از آن بارها گزارش‌هایی درباره دست به دست شدن سلاح‌های آمریکایی در بازار سیاه اسلحه منتشر شد. اکنون هم که در جریان جنگ اوکراین کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا سیل کمک‌های نظامی را روانه این کشور اروپایی کرده‌اند، این نگرانی وجود دارد که این سلاح‌ها به دست گروه‌های تروریستی برسد. مدتی پیش بود که یورگن استاک، رئیس اینترپل نسبت به سردرآوردن سلاح‌های پیشرفته غربی از بازارهای سیاه هشدار داد و تاکید کرد: گروه‌های جنایتکار می‌کوشند از این شرایط آشفته و در دسترس بودن سلاح‌ها، استفاده و آنها را نه‌تنها در کشورهای همسایه اوکراین بلکه به سایر قاره‌ها ارسال کنند. 
راشاتودی هم در گزارشی از خرید و فروش تسلیحات سبک و سنگین غربی ارائه‌ شده به اوکراین در بازار سیاه خبر داد که با قیمت‌های پایین و به آسانی به خریداران عرضه می‌شود. براساس این گزارش، اوکراینی‌ها در شبکه‌های غیرقانونی ایجاد شده نه تنها تسلیحات کوچک، بلکه سخت‌افزارهای پیچیده‌ای مانند سامانه‌های ضدتانک جاولین، سامانه‌های ضدتانک سبک نسل بعدی(NLAW)، پهپادهای انفجاری فونیکس گوست و بسیاری دیگر از تسلیحات غربی را عرضه می‌کنند. این رسانه در گزارش خود خاطرنشان کرده‌است که نکته قابل‌توجه فروش این تسلیحات در بازار سیاه، قیمت آنهاست که به طرزی شگفت‌انگیز پایین است. به عنوان مثال، سیستم سامانه ضدتانک سبک نسل بعدی ساخت انگلیس تنها به قیمت ۱۵ هزار دلار فروخته می‌شود، در حالی که به گفته رسانه‌ها، خرید سلاح ضدتانک به صورت قانونی ممکن است از ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار دلار هزینه داشته‌ باشد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها