برخورد غیر بهداشتی با یک استیضاح ‌| 59 امضا برای استیضاح وزیر بهداشت  
آیا هیات رئیسه مجلس در خصوص استیضاح وزیر بهداشت دچار تخلف شده است؟

 برخورد غیر بهداشتی با یک استیضاح ‌| 59 امضا برای استیضاح وزیر بهداشت  

نمایندگان مجلس خواستار عذرخواهی وزیر بهداشت شدند

وعده دوباره برای رفع کمبودهای دارویی

بازار بی‌سروسامان دارو، بالاخره وزیر بهداشت را به مجلس کشید تا پاسخگوی سوءمدیریت صورت گرفته در حوزه دارو و درمان باشد؛ سوءمدیریتی که موجب شده مردم برای تهیه یک شربت سرماخوردگی هم سرگردان شوند و به تعبیر رئیس کمیسیون بهداشت مجلس برای اولین بار بعد از 43 سال بسیاری از داروهای معمولی و پیش پا افتاده هم با کمبود مواجه شود.
بازار بی‌سروسامان دارو، بالاخره وزیر بهداشت را به مجلس کشید تا پاسخگوی سوءمدیریت صورت گرفته در حوزه دارو و درمان باشد؛ سوءمدیریتی که موجب شده مردم برای تهیه یک شربت سرماخوردگی هم سرگردان شوند و به تعبیر رئیس کمیسیون بهداشت مجلس برای اولین بار بعد از 43 سال بسیاری از داروهای معمولی و پیش پا افتاده هم با کمبود مواجه شود.
کد خبر: ۱۳۸۶۹۶۲
نویسنده زهرا چیذری - دبیر گروه جامعه

حالا طبق آمارها چیزی نزدیک به 400 تا 500 قلم دارو کمیاب است. آن هم نه داروهای پیچیده و ‌های‌تک بلکه داروهایی همچون شربت استامینوفن و سرماخوردگی! وزیربهداشت اما در برابر انتقادات نمایندگان از مدیریتش و درخواست صریح آنها برای عذرخواهی از مردم، باز هم وعده داد تا پایان هفته ‌آینده کمبودهای دارویی رفع خواهد شد.

چند وقتی می‌شود بازار دارویی کشور با مشکل مواجه شده است. زنگ خطر دارویی را کمبود سرم در ماه پایانی تابستان به صدا درآورد اما ماجرای این کمبودها به سرم محدود نماند و پس از آن به آنتی‌بیوتیک‌ها رسید. این چالش در نهایت موجب استعفای رئیس سازمان غذا و دارو و جابه‌جایی مدیرکل داروی این سازمان شد. حتی رئیس جمهور هم به مسأله ورود و در جلسه هیأت دولت برای رفع کمبودهای دارویی و برخورد با مقصران تاکید کرد.

در نهایت هم سخنگوی دولت بابت این موضوع از مردم عذرخواهی کرد و از برکناری و برخورد با مسئولان این کمبودها خبر داد.

با تمام اینها اما هنوز رفع کمبودهای دارویی برای مردم محسوس نیست و همچنان اگر به داروخانه‌های شهر سری بزنید، نمی‌توانید به‌راحتی داروهای ساده‌ای همچون شربت سرماخوردگی و آنتی بیوتیک را پیدا کنید. این مسأله نگرانی را برای تداوم کمبودها بیشتر می‌کند. به همین علت هم روز گذشته بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت مهمان خانه ملت بود و به سوالات نمایندگان درباره سوءمدیریت صورت گرفته در حوزه بازار دارویی کشور و وضعیت تامین دارو در روزهای پیش‌رو به سوالات نمایندگان پاسخ داد.

قالیباف: وزیر بهداشت مسئول هماهنگی بین دستگاه‌هاست

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی مجلس در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد بررسی نحوه مدیریت زنجیره تأمین و توزیع دارو و علل کمبودهای اخیر در کشور، اشکال حوزه دارو را در هماهنگی بین دستگاه‌ها دانست و افزود: سال‌هاست که داده‌ها در سامانه تیتک وجود دارد و نیازهای ماه به ماه و نوع مریضی‌های موجود در کشور مشخص است و واقعا غافلگیر شدن در این موضوع قابل پذیرش نیست.

رئیس مجلس با تاکید بر اهمیت موضوع سلامت، تاکید کرد: ما وزیر بهداشت را مسئول این هماهنگی‌ها می‌دانیم و دولت و مجلس نیز در خدمت این وزارتخانه هستند تا دیگر در اول زمستان اتفاقاتی نظیر آن‌که حدود ۹۰ قلم داروهای کمیاب و بیش از ۳۰۰ قلم داروها با زحمت تهیه شود، رخ ندهد.

شهریاری: بعد از 43 سال در تامین داروهای معمولی مشکل پیداکردیم

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم با اشاره به نامه هشدار درباره کمبودهای دارویی به رئیس جمهور گفت: 13 مورد مکاتبه با مسئولان مختلف از جمله سران قوا صورتی گرفت. در جلسات ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز به‌طور مستمر درباره کمبود دارو نکاتی مطرح شد اما متاسفانه بعد از 43 سال برای اولین بار خیلی از داروهای معمولی و پیش پا افتاده با کمبود مواجه شد.

وی از تغییر چهار مدیر در سازمان غذا و دارو در مدت اخیر انتقاد کرد ‌و افزود:باید یک میلیارد دلار به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص پیدا می‌کرد. این کار در شهریور انجام شد و قرار بود 500 میلیون دلار دیگر تخصیص یابد که متاسفانه سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی این کار را نکردند.

شهریاری با اشاره به فعالیت اسنپ در حوزه دارو ‌زیر نظر وزارت صمت تصریح کرد: در کنار اینها دارویی که در بازار وجود ندارد با چند برابر قیمت در ناصر خسرو فروخته می‌شود، حال این‌که در اصل بودن آن داروها نیز بحث است.
به گفته رئیس کمیسیون بهداشت، همچنین برخی شرکت‌ها محصولات را با هدف افزایش قیمت دپو کردند. آنها تولیدات را کاهش داده تا قیمت‌ها گران شود.

وی تاکید کرد: باید قوه قضاییه با این شرکت‌ها برخورد جدی کند چون این اقدام باعث شد ارز زیادی برای واردات صرف شد . از سوی دیگر طبق مصوبه مجلس قرار بود قیمت دارو برای مردم افزایش پیدا نکند اما اجرایی نشد.

هشدار کمبودهای دارویی از تیرماه

عبدالحسین روح‌الامینی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این جلسه با تاکید بر عدم مدیریت درون و برون سازمانی در حوزه دارو، افزود: از سال گذشته در تمام سطوح طی جلساتی که برگزار شد، ما مطالب را به عالی‌ترین مقام‌ها منتقل کردیم. امروز صنعت داروسازی مظلوم واقع شده و باید از آن دفاع شود، چراکه تیرماه امسال با ۱۰۰ امضا به ریاست جمهوری هشدار دادند اگر به این مطالب رسیدگی نشود دچار مشکل اساسی خواهیم شد اما به این هشدارها توجهی نشد.

این عضو کمیسیون بهداشت تصریح کرد: همه ما باید از مردم عذرخواهی کنیم که امروز حتی یک شربت ساده سرماخوردگی و آنتی هیستامین در دسترس نیست و مردم با مشکل مواجه شده‌اند.

مجتبی یوسفی، نماینده اهواز در مجلس هم با تاکید به لزوم عذرخواهی وزیر بهداشت از مردم به‌دلیل کمبود آنتی‌بیوتیک، سرم و برخی اقلام سرماخوردگی گفت: در طول سه ماه گذشته نمایندگان نسبت به افزایش حدود ۱۵۰ درصدی قیمت داروهای تولید داخل، شیرخشک و تجهیزات پزشکی هشدار دادند اما شما به جای عذرخواهی از مردم، گرانی را به ارز ترجیحی ربط دادید. مگر نه این‌که ۶۰ درصد کارخانه‌های تولید دارو دولتی است پس چرا این وضعیت رخ داده است؟ باید از قبل تدبیر می‌کردید نه این‌که بگویید به علت آنفلوآنزا غافلگیر شدید.

سید البرز حسینی، عوض کمیسیون عمران مجلس نیز با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت با اشاره به آمار کمبود داروها، تصریح کرد: طبق آمار از ۳۱۰۰ جریب داروی فعال در بازار ۵۰۰ تا کمبود داریم. ۹۰ مورد از اقلام پرمصرف در شرایط حاد هستند، با این شرایط آیا زندگی مردم در حوزه سلامت تامین می‌شود؟

از نگاه وی، نتیجه طرح «دارویاری» فقط از حیث نسخه الکترونیکی اتفاق افتاده است اما داروهای نسخه الکترونیکی پیدا نمی‌شود.

در این جلسه وزیر بهداشت با اشاره به نقش تحریم‌ها کمبود نقدینگی با اجرای طرح دارویار و تاثیر مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی بر عدم اقبال داروساز‌ها به تولید آنتی بیوتیک وعده داد: در صورتی که تولیدات داخلی نیاز کشور را برطرف نکند، مجبور به واردات هستیم که تا هفته پیش ۵۰ تن دارو و شش میلیون دز نیز در هفته جاری به کشور وارد می‌شود تا مشکلات تأمین سرم و آنتی بیوتیک برطرف شود.

پروسه رفع کمبودها زمان می‌برد

اما ایا این بار می‌توان روی وعده وزیر حساب کرد؟ دکتر مجتبی بور بور، نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در گفت‌وگو با جام‌جم وعده‌های وزیر بهداشت و رئیس تازه سازمان غذا و دارو را درباره رفع کمبودهای دارویی تایید می‌کند و می‌گوید: با اقداماتی که اخیرا سازمان غذا و دارو انجام داده، اطمینان دارم کمبودهایی دارو بسیار کم خواهد شد. به‌خصوص در مورد داروهای معمولی همچون آنتی بیوتیک‌ها و شربت‌های کودکان. اقدامات خوبی پشت سر هم انجام شده است اما معمولا وقتی می‌خواهیم کمبودی را رفع کنیم تا پروسه‌ها بچرخد و کار انجام شود، مقداری زمان می‌برد اما به‌تدریج رفع این کمبودها را خواهیم دید.

وی در عین حال بابت فهرست زرد کمبودهای دارویی یعنی داروهایی که هم اکنون موجود است اما تا 4-3ماه اخیر ممکن است به کمبود بخورد ،ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: برای مدیریت و پیشگیری از کمبود داروهای فهرست زرد فرصت داریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها