یک جمله معروف در بین رسانهایها وجود دارد که میگوید: «خبر بد، خبر خوب است!» بدین معنا که برای رسانهها، اخباری که عناصر خبری از قبیل تازگی، برخورد، حجم گسترده، شهرت، استثنا و شگفتی، مجاورت و آثار و تبعات بیشتر را داشته باشد، جذابتر است و بیشتر میتوانند روی آنها مانور داده و آنها را برجستهسازی کنند.
پس اگر اخبار منفی در رسانهها بازتاب بیشتری مییابد این خاصیت دنیای رسانهها و حرفه خبرنگاری است. به همین خاطر است که رویدادهای منفی در رسانهها بازتاب گستردهتری مییابد، اما برای اخبار مثبت معمولا یکی دو خبر اکتفا میکند و این اخبار هم در میان گستره اخبار منفی گم خواهد شد. رویدادهای منفی همچون زلزله، جنگ، سقوط هواپیما یا رانش زمین و اخبار از این دست تا مدتها خوراک رسانهها را برای تولید اخباری و گزارش تامین میکنند. همین مساله موجب شده تا رسانهها بیشتر جذب اخبار منفی شوند تا اخبار مثبت. این اخبار منفی، اما برای مخاطبان به اندازه رسانهها جذاب نیست یا حتی اگر جذاب هم باشد در طولانیمدت میتواند آسیبهای روحی و روانی برای آنها در پی داشته باشد. بسیاری از اضطرابها و پریشانیهایی که خیلی از ما در طول زندگی تجربه میکنیم، در مقاطعی که حادثهای رخ میدهد به واسطه قرارگرفتن در تندباد اخبار منفی رسانهها تشدید میشود. همین مساله نشاندهنده اثرگذاری منفی اخبار بر روی ذهن و روان ماست. بدیهی است در دنیای امروز که دنیای آگاهیهاست، بیخبر ماندن از اطراف هم ضررهای خودش را دارد و به هیچ وجه توصیه نمیشود، اما قرارگرفتن در معرض افکار منفی هم آدابی دارد! نباید بیش از اندازه خودمان را در معرض اخباری قرار دهیم که روح و روان ما را دچار تنش و فرسودگی میکند.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد