دکتر تغذیه ، رژیم غذایی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت:

رژیم تغذیه دیابتی ها و هر آنچه لازم است بدانند

دکتر تغذیه ، رژیم غذایی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: آمار ابتلاء به ديابت روز به روز در حال افزایش است اما با ايجاد تغييراتی در سبک زندگی می توان از عوارض یا تشدید اين بيماری پيشگيری کرد
دکتر تغذیه ، رژیم غذایی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: آمار ابتلاء به ديابت روز به روز در حال افزایش است اما با ايجاد تغييراتی در سبک زندگی می توان از عوارض یا تشدید اين بيماری پيشگيری کرد
کد خبر: ۱۳۸۶۲۵۹

دکتر تغذیه ، رژیم غذایی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: آمار ابتلاء به ديابت روز به روز در حال افزایش است اما با ايجاد تغييراتی در سبک زندگی می توان از عوارض یا تشدید اين بيماری پيشگيری کرد.

به گزارش جام جم آنلاین البرز؛ الناز دانشزاد در خصوص تغذیه در دیابت گفت : رعایت رژیم غذایی در بیماران دیابتی به معنای محدودیت نیست بلکه يک رژيم غذايي متعادل می تواند انرژي مورد نیاز بدن را تأمين کند و موجب بهبود روحيه بیماران شود.

او افزود: اضافه وزن یکی از مهم ترین عوامل خطر ایجاد بیماری دیابت است، به خصوص اگر اضافه وزن در ناحیه اطراف شکم متمرکز باشد. تنها با کم کردن 7% از وزن بدن مي توان خطر ابتلا به ديابت را به نصف کاهش داد.

دانشزاد می گوید : رژیم دیابتی یعنی برنامه غذایی سالم که غنی از عناصر مغذی، کم چرب، بدون قتد افزوده و حاوی میزان متوسط کالری باشد،اگرچه افراد مبتلا به دیابت باید به برخی از غذاهای انتخابی خود (به ویژه کربوهیدرات‌های مصرفی) توجه بیشتری داشته باشند.

او به بیماران دیابتی توصیه کرد: در بهترین برنامه غذایی باید از کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند نان سفید، پاستا و برنج و موادی مانند نوشابه‌های قنددار، آبنبات، غذاهای بسته بندی شده و آماده کمتر استفاده شود.

دانشزاد افزود: افراد دیابتی باید کربوهیدرات‌های فيبردار که به کندی آزاد می‌شوند  مانند : برنج قهوه ای (سبوس دار) به جای برنج سفید ، نان های سبوس دار به جای نان های تهیه شده از آرد سفید ،مصرف غلات فیبردار و کم شکر یا بدون شکر به جای غلات شیرین شده در صبحانه ، سیب زمینی به جای چیپس و پوره ی سیب زمینی ، نخودفرنگی و سبزیجات برگی به جای سیب زمینی و ذرت را انتخاب کنند.

او گفت: افراد دیابتی باید در مصرف شیرینی ها دقت کنند، داشتن يک رژيم غذايي سازگار با ديابت به معني آن نيست که قند کاملا از برنامه غذايي حذف شود، با کم کردن تدريجي مقدار قند در رژيم غذايي، به جوانه‌هاي چشايي فرصت داده می شود تا با طعم‌هاي جديد تطبيق پيدا کنند، از این رو بتدريج از عادت خوردن شيريني و اشتياق به طعم‌هاي شيرين کاسته می شود.

دانشزاد افزود: علاوه بر این قند به صورت پنهان در بسياري از غذاهاي بسته بندي شده، فست فودها و مواد غذايي عرضه شده در فروشگاه‌ها مانند نان‌هاي بسته بندي، غلات، نوشابه‌هاي قنددار، سبزيجات و سوپ‌هاي آماده، سس ماکاروني، کره، پوره سيب زميني، غذاهاي منجمد، غذاهاي کم چرب و سس گوجه فرنگي کچاپ وجود دارد، بنابراین توصیه به کاهش مصرف این خوراکی ها به یک فرد دیابتی ضروری است.

اودر مورد راهکارهای کاهش مصرف شیرینی در افراد دیابتی می گوید: هر مقدار از نوشابه‌هاي قنددار، ليموناد و آب ميوه که مي‌خوريد، باز هم آن را کم کنيد.نوشته‌هاي روي بسته مواد غذايي را با دقت چک کنيد.

دانشزاد افزود: اگر مي‌خواهيد طی روز دسر ميل کنيد، سهم نان سفيد، برنج يا پاستای آن روز را کنار بگذاريد.از خوردن غذاهاي آماده و بسته بندي شده خودداري ،مقدار قند یا شکري که هنگام درست کردن غذا اضافه مي‌کنيد را کم کنيدوبراي شروع، مقدار دسري که معمولاً مي‌خوريد را نصف کنيد و در نوبت های بعد هر بار کمتر بخورید.

 دانشزاد در خصوص مصرف چربی ها در افراد دیابتی توصیه کرد: افراد ديابتي‌ باید چربي‌های مصرفی را هوشمندانه انتخاب کنند چرا که افراد مبتلا به ديابت، خطر بروز بيماري‌هاي قلبي بيشتر است.

او می گوید: از مصرف غذاهاي توليد شده در سطح تجاري، غذاهاي آماده و بسته بندي شده، غذاهاي سرخ شده و هر چيزي که در ترکيب آن روغن هيدروژنه وجود داشته باشد، اکيداً خودداري شود، چربي‌هاي اشباع نشده‌ از منابع گياهي یا ماهي، از قبيل روغن زيتون، روغن مغزها و روغن آووکادو در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود.

دانشزاد افزود: ماهي سالمون، ماهي تون و دانه‌ ها از منابع اسيدهاي چرب امگا 3 هستند که به رفع التهاب و سلامت مغز و قلب کمک می کنند.

به جاي مصرف چيپس و پفک، تنقلاتي از قبيل مغزها و دانه‌ها را بخوريد،به جاي سرخ کردن مواد غذايي، آن را کباب کنيد، بپزيد يا در کمي روغن داغ تفت بدهيد، براي روي سالاد، سبزي‌هاي طبخ شده و ظرف پاستاي خود، از روغن زيتون استفاده کنيد،شير کم چرب بخوريد و تا جايي که ممکن است سعي کنيد پنير، کره و ماست تهيه شده از شير کم چرب تهيه کنيد.

او افزود: افراد دیابتی بهترست زمان وعده‌هاي غذايي خود را تنظيم کنند و يک برنامه غذايي روزانه داشته باشند، طبق يک برنامه زماني منظم غذا بخوريد، صبحانه را از وعده‌هاي غذايي خود حذف نکنيد،هدف شما بايد تنظيم غذاي خود در حد متوسط و باثبات از نظر اندازه، براي هر وعده و هر ميان وعده باشد،وعده‌هاي غذايي کوچک و منظم (تا 6 وعده در روز) داشته باشيد.

این عضو هیات علمی تاکید کرد : تحقيقات نشان می دهد ورزش منظم حتي اگر به قصد کم کردن وزن نباشد، مي‌تواند حساسيت بدن در مقابل هورمون انسولين را بهبود ببخشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها