کمبود‌های دارویی، مکمل موج ترکیبی کرونا و آنفلوآنزا شده است

خیز کرونا و آنفلوآنزا در آستانه جام‌جهانی

انگار قرار نیست کرونا دست از سر ما بردارد و این بار در یارکشی جدیدش، با آنفلوآنزا همدست شده تا موج جدیدی از بیماری‌های تنفسی را در کشور ایجاد کند. حالا آن طور که مسئولان وزارت بهداشت پیش‌بینی کرده، از اواخر آبان موج بیماری کرونا افزایش می‌یابد و موج تازه‌ای از بیماری‌های تنفسی کشور را درگیر می‌کند.
کد خبر: ۱۳۸۶۰۷۴
نویسنده زهرا چیذری - دبیر گروه جامعه
این همه‌گیری تازه با برگزاری بازی‌های جام‌جهانی قطر و افزایش رفت و آمد‌ها به کشور می‌تواند جدی‌تر هم بشود. انگار در آستانه بازی‌های جام‌جهانی قطر، کرونا و آنفلوآنزا هم برای خودشان تیمی درست کرده‌اند تا سلامت مردم را مورد تاخت و تاز خود قرار دهند. موج توامان ویروس‌های کرونا و آنفلوآنزا در حالی کشور را درگیر خود کرده که با چالش جدی در تامین دارو و کمبود اقلام مهمی همچون سرم یا آنتی‌بیوتیک‌ها هم مواجه هستیم.

هنوز کرونا دست از سرمان بر نداشته بود که آنفلوآنزا هم به آن اضافه شد! اگر گذرتان به درمانگاه‌ها و مراکز بهداشتی افتاده باشد، با صف طویلی از بیمارانی مواجه می‌شوید که با علائمی همچون سرفه، تب و آبریزش بینی و گلودرد به این مراکز مراجعه کرده‌اند و طبق تشخیص پزشک آنفلوآنزا دارند. طی هفته‌های اخیر آنفلوآنزا از کرونا پیشی گرفت و تعداد مبتلایان به این بیماری نسبت به مبتلایان کرونا افزایش داشت حتی امسال آنفلوآنزا زودتر از همیشه طغیان کرد، به گونه‌ای که همه‌ساله فصل شروع آنفلوآنزا از آبان ماه بود، اما امسال همزمان شد با آغاز فصل درس و مدرسه. از همه بدتر این‌که کرونا هم همچنان ادامه دارد و طبق آمار وزارت بهداشت، هر روز تست پی‌سی‌آر تعدادی از بیماران مثبت می‌شود و هنوز هم بستری و حتی مرگ بیماران کرونایی را داریم، حتی اگر شدت این بیماری نسبت به موج‌های قبلی خیلی کمتر شده باشد. حالا، اما پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که تا اواخر آبان با موج تازه‌ای از کرونا مواجه خواهیم شد، آن هم در شرایطی که آنفلوآنزا یکه‌تازی می‌کند.

ماهیت موج تازه بیماری‌های تنفسی

به گفته متخصصان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، موج جدید بیماری تنفسی اخیر که در کشور شکل گرفته، ترکیبی از بیماری‌های کرونا و آنفلوآنزاست. این موج از اواسط مهر ماه رو به افزایش گذاشته است. نتایج ۳۰ نمونه آزمایشگاهی نشان از بیماری آنفلوآنزا بوده‌است. البته بیماری آنفلوآنزا به دو گونه است. یکی H ۱ N ۱ یعنی نمونه عادی آنفلوآنزاست و یک نوع نیز H ۱ N ۲ که البته این نوع بیماری کمتر دیده شده‌است. حدود ۷۰ درصد بیماران نیز ترکیبی از بیماران کرونایی و سایر ویروس‌ها هستند.

آمادگی برای مقابله با موج تازه

براساس دستورالعمل‌های ارائه شده از سوی وزارت‌بهداشت، دانش‌آموزان و معلمانی که علائم بیماری آنفلوآنزا دارند، به هیچ وجه نباید وارد مدرسه شوند. این دستورالعمل برای دانشگاه‌ها نیز لازم‌الاجراست. دوره این بیماری نیز پنج روز است. کمیته مرکب از رئیس دانشگاه، استاندار و فرماندار در هر استان می‌تواند درباره تعطیلی احتمالی دانشگاه‌های استان‌ها به دلیل شیوع بیماری آنفلوآنزا تصمیم بگیرد. براساس پیش‌بینی مسئولان وزارت بهداشت، احتمالا از اواخر آبان موج بیماری کرونا افزایش می‌یابد. گروه‌های پرخطر شامل کادر خدمات درمانی، مادران باردار، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، سالمندان، مجتمع‌های نگهداری معلولان، زندان‌ها، پادگان‌ها در اولویت دریافت و تزریق واکسن آنفلوآنزا هستند. گفتنی است به تازگی ۵۰۰ هزار دز واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های مذکور توزیع شده‌است.

آنفلوآنزا فعلا هست

یکی از دلایل رشد بیماری آنفلوآنزا کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم است. در دو سال گذشته به واسطه شیوع بیماری کرونا، مردم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون شست‌وشوی دست و استفاده از ماسک را جدی می‌گرفتند. اما هم اکنون با فروکش کرونا، رعایت مسائل بهداشتی هم به کمترین میزان خود رسیده‌است. همین مسأله موجب شده برخلاف دو سال گذشته که آنفلوآنزا مجال چندانی برای خودنمایی پیدا نکرده بود، امسال با طغیان این بیماری مواجه باشیم.
 
به گفته شهنام عرشی، سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، انتظار می‌رود موج آنفلوآنزا، حدود سه تا چهار ماه طول بکشد. وی تاکید می‌کند: «اگر کسی قبلا واکسن آنفلوآنزا نزده یا قبلا این بیماری را نگرفته‌است می‌تواند مبتلا شود. البته شدت و درگیری بیماری آنفلوآنزا در مقایسه با کرونا کمتر است.»

تاکید بر ضرورت تزریق دز یادآور

احتمال وقوع موج تازه کرونا از اواخر آبان در حالی است که میزان مراجعه مردم برای تزریق واکسن کرونا به شکلی قابل‌توجه کاهش یافته و مسئولان وزارت‌بهداشت بر ضرورت تزریق دز چهارم این واکسن تاکید می‌کنند. واکسن کرونا و مراکز تزریق آن به تعداد کافی در کشور موجود است.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در دیگر کشور‌ها و با تاکید بر این‌که موج کرونا در ژاپن و کره در حال افزایش است، به مردم توصیه کرد، واکسیناسیون را جدی بگیرند و امسال دز یادآور زده شود. همچنین با توجه به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها زدن ماسک همچنان ضرورت دارد.

عین‌اللهی به موضوع جام‌جهانی و سفر‌ها به قطر اشاره و تصریح کرد: «جام‌جهانی را در پیش داریم و قطعا مردم زیادی از سراسر دنیا به قطر سفر خواهندکرد و به همین دلیل خطر افزایش کرونا در جام‌جهانی وجود دارد.»
وی به مسافران قطر توصیه کرد، حتما دز یادآور واکسن کرونا را بزنند، در کنار این مسأله باید تست پی‌سی‌آر را هم به همراه داشته باشند.

کمبود‌های دارویی ضلع سوم مثلث کرونا و آنفلوآنزا

در میانه همدستی ویروس‌های تنفسی همچون کرونا و آنفلوآنزا کمبود‌های دارویی را فقط کم داریم! به گفته متخصصان حوزه پزشکی مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان بیماری ویروسی تنفسی شامل آنفلوآنزا یا کرونا هیچ نتیجه‌ای ندارد، اما کمبود‌های دارویی فقط شامل آنتی‌بیوتیک‌ها نیست. برخی کارشناسان از کمبود دارو به ویژه دارو‌های مرتبط با بیماری آنفلوآنزا در تهران و شهرستان‌ها خبر می‌دهند. انواع آنتی‌بیوتیک‌ها، استامینوفن‌ها و بروفن‌ها، سرم‌ها و اسپری‌های تنفسی و عجیب‌تر از همه حتی قطره و اسپری بینی سدیم کلراید و در مجموع دارو‌های عمومی که بیشتر برای سرماخوردگی استفاده می‌شود، در بازار به زحمت پیدا می‌شود. چالشی در طغیان توامان کرونا و آنفلوآنزا می‌تواند سلامت مردم را به خطر بیندازد.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها