جشنواره‌ها و رویداد‌های سینمایی معمولا نخبگانی هستند و مخاطبان خاص و فیلم‌بین، آن‌ها را در زمان برگزاری دنبال می‌کنند. شاید تنها استثناء در رویداد‌های سینمایی ایران، جشنواره فیلم‌فجر به عنوان مهم‌ترین و مشهورترین جشنواره سینمایی کشور باشد که عده و طیف گسترده‌تری از مخاطبان را درگیر می‌کند و علاوه بر آن جمعیت سینمارو در بهمن‌ماه، مخاطبان دیگری هم کنجکاو تماشای تازه‌ترین محصولات سینمایی ایران می‌شوند.
کد خبر: ۱۳۸۶۰۶۵
اما حکایت جشنواره فیلم عمار، جدا از همه رویداد‌های فرهنگی، هنری و سینمایی است و آن عبارت «مردمی» در عنوان آن، اشاره به میزان اهمیت و اولویت همه طیف‌های مردم دارد. برگزاری ۱۲دوره جشنواره مردمی فیلم عمار به‌خوبی بر مردم بودن این رویداد تاکید دارد و به‌ویژه بحث اکران‌های مردمی در اقصی نقاط کشور و فضاهایی، چون مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و فرهنگسراها، دایره و گستردگی و همگانی بودن این جشنواره را پررنگ می‌کند.
 
از مردمی بودن و اثرگذاری این جشنواره که با نیت خالص و تلاش‌های صادقانه و ارزشمند زنده‌یاد نادر طالب‌زاده راه‌اندازی شد، همین بس که اولین نشست رسانه‌ای سیزدهمین دوره این رویداد، روز گذشته در محل شهادت طلبه بسیجی آرمان علی‌وردی و با حضور خانواده و فرزندان شهدای امنیت در شهرک اکباتان برگزار شد. این تصمیم به‌جز تاکید بر وجهه مردمی بودن جشنواره فیلم عمار و تمییز مردم از افرادی که ادعای مردمی بودن دارند، از جنبه‌ای دیگر هم ریشه در خاستگاه جشنواره عمار دارد. همان‌طور که اساسا تاسیس این جشنواره در سالروز حماسه ۹دی و در پاسخ به هجمه‌های جریان فتنه بود، همزمانی سیزدهمین دوره این رویداد هم در بزنگاه دیگری رخ داده و پاسخی قاطع به فتنه‌ای دیگر است.

حمید صالحی، دبیر اجرایی سیزدهمین جشنواره فیلم عمار با اشاره به انتشار فراخوان جشنواره سیزدهم در مهرماه ۱۴۰۱ گفت: تاکنون آثار فراوانی به دبیرخانه جشنواره رسیده است. مهلت ارسال آثار تا ۳۰آبان خواهد بود و آثار جشنواره دی ماه به نمایش عموم درمی‌آید. فراخوان سیزدهمین دوره این رویداد سینمایی در پنج بخش رقابت اصلی جشنواره، جوایز مردمی، فیلم ما، اکران مردمی و قصه ما منتشر شده است و در بخش رقابت اصلی جشنواره آثار دریافتی با قالب‌های داستانی، مستند، پویانمایی، نماآهنگ، تولیدات تلویزیونی، فیلم ما و فیلمنامه و در موضوعات رویای ایرانی، نقد درون گفتمانی، حافظه ملی، جنگ اقتصادی، جنگ نرم، ملت قهرمان، نهضت جهانی مستضعفین و فتنه ۸۸ با هم به رقابت می‌پردازند.

او افزود: شبکه اکران مردمی جشنواره عمار، سال گذشته با رشد قابل‌توجهی روبه‌رو و برخی فیلم‌های سینمایی نیز در ظرفیت اکران مردمی جشنواره عمار اکران شد که به فروش سه و نیم میلیاردی این فیلم‌ها انجامید. اکران مردمی جشنواره سیزدهم نیز مانند سال‌های گذشته خواهد بود و فعالان فرهنگی می‌توانند با مراجعه به سایت اکران مردمی جشنواره عمار، درخواست خود را ثبت کنند. اکران مردمی جشنواره عمار در ۳۰شهر توانست سینما‌های تعطیل شده را به عرصه پخش فیلم برگرداند که قابل توجه بوده است.

صالحی ضمن اشاره به برگزاری هفته فرهنگی بین‌المللی در کشور‌های مختلف از جمله عراق هم گفت: در ایام اربعین امسال نیز جشنواره عمار با برپایی موکب به پخش فیلم‌های برگزیده این جشنواره پرداخت که با استقبال مواجه شد.

موضوع محوری، روایت زن ایرانی است

سعید خورشیدی، مسئول سیاستگذاری سیزدهمین جشنواره عمار هم در نشست خبری این رویداد، شهدا و خانواده‌های آنان را پشتوانه معنوی جشنواره مردمی فیلم عمار دانست و گفت: ارتباط با شهیدان و آرمان‌های آنان، صیانت‌کننده جشنواره عمار از لغزش‌ها و انحرافات است.

خورشیدی با گرامیداشت یاد و خاطره نادر طالب‌زاده گفت: استاد طالب‌زاده با جمع میان اندیشه، هنر و رسانه، گسل موجود بین این سه عرصه را شناخت و با جشنواره عمار سعی داشت این گسل را کمتر کند.
مسئول سیاستگذاری جشنواره عمار افزود: با فقدان استاد طالب‌زاده، شورای سیاستگذاری جشنواره، آقای سهیل اسعد را به عنوان دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم عمار برگزید که چهره‌ای شناخته شده و دارای سوابق درخشان در حوزه‌های اندیشه، هنر و رسانه است و می‌تواند راه استاد طالب‌زاده را دنبال کند.

او ادامه داد: یکی از زمینه‌های پیدایش جشنواره فیلم عمار توجه به عرصه‌های کمتر توجه شده در رسانه‌ها بوده است و جشنواره عمار کوشیده سبک زندگی آن بخش از جامعه که کمتر مورد توجه قرار گرفته را به نمایش درآورد.

خورشیدی گفت: با توجه به رسالت جشنواره عمار، امسال «روایت زن ایرانی» به عنوان شعار محوری انتخاب شده است تا به بازنمایی فعالیت‌های گسترده زنان در انقلاب اسلامی بپردازد.

مسئول سیاستگذاری جشنواره فیلم عمار گفت: انقلاب اسلامی توانست با میدان دادن به زن مسلمان ایرانی، هم مقابل تفکرات متحجرانه درباره زنان بایستد و هم نشان دهد حضور فعال زن در عرصه اجتماع، مساوی با برهنگی و بی‌حجابی که غربگرایان تبلیغ می‌کنند، نیست. بلکه زن ایرانی می‌تواند با رعایت موازین الهی و اسلامی، نقش‌آفرینی گسترده‌ای در جامعه داشته باشد.

باید به قطب سینمای اسلامی تبدیل شویم

سهیل اسعد، دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار نیز در این نشست، کلامش را با ذکر نام و یاد مرحوم حاج نادر طالب‌زاده، دبیر سابق جشنواره عمار و قدردانی از زحمات و تلاش‌های او آغاز کرد و افزود: جشنواره فیلم مردمی عمار ویژگی‌های خاصی دارد که ما را برای خدمت، به این عرصه کشانده است. یک اصلی در روح این جشنواره حاکم است که این پدیده را از سایر پدیده‌های موجود در عرصه هنر متمایز می‌کند و آن اصل پیوند هنر، اندیشه و رسانه است. این‌که رسانه و هنر بتوانند عمق فکری هم داشته باشند کمتر اتفاق می‌افتد. به قول یکی از مسئولان سابق صداوسیمای جمهوری اسلامی، متفکران هنری ندارند و هنرمندان خیلی فکر ندارند. به این معنا که آن‌قدر متفکر مشغول کار فکری می‌شود که به مسائل مربوط به جذابیت و زیبایی‌شناسی نمی‌رسد و آن‌قدر هنرمند، مشغول مسائل مربوط به زیبایی‌شناسی می‌شود که دیگر وقتی برای تفکر برایش باقی نمی‌ماند. این‌که اتفاقی بیفتد که هم اندیشه و هم رسانه و هنر کنار هم بتوانند به یک نتیجه مشترک برسند، اتفاقی بسیار مبارک است که بنده را به این دلیل به جشنواره کشانده است. انسان احساس می‌کند در جشنواره فیلم عمار متفکر، شخصیت‌های رسانه‌ای و هنرمندان می‌توانند از تماشای آثار عرضه شده در این جشنواره لذت ببرند.

او با اشاره به سوابق هنری خود در ادامه این نشست بیان کرد: سوابق هنری من به دوران زندگی‌ام در شهر بوئنوس آیرس آرژانتین برمی‌گردد که ابتدا بازیگر تئاتر بودم و برای من هنر یک اصل اساسی بود که بتوانم در هر زمینه‌ای فعالیت کنم و پس از هنر به سمت حوزه علمیه آمده و در حوزه علمیه جامعه‌المصطفی‌العالمیه شهر قم به عنوان طلبه مشغول کسب علوم دینی شدم. در سیر این مسیر، برایم مهم بود تا در کنار هنر، اندیشه دینی نیز کسب کنم.

دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم عمار ادامه داد: مسأله‌ای که به عنوان یک دغدغه جدی برای پا گذاشتن به عرصه خدمتگذاری در جشنواره مردمی عمار برایم مهم بود، بعد بین‌المللی جشنواره است که به عنوان یک ویژگی من را به این سو کشاند. به نظر من نباید فضای هنری و رسانه‌ای انقلاب اسلامی بعد از ۴۴سال تنها در کشور محصور شود و یک نیاز اصلی است که این دغدغه‌ها و ایده‌ها، طرز تفکر و سبک زندگی و فرهنگ در عرصه‌های بین‌المللی به صورت جدی به عنوان الگو و مدل مطرح شود، زیرا بشریت به چنین الگو‌هایی نیازمند است. در این نشست که دور هم گرد آمده‌ایم، خانواده شهدا نیز حضوردارند و همه می‌دانیم مردم جهان از فرهنگ جهاد و حرکت بی‌توقف ایثار و ازخودگذشتگی و عناصر ارزشمند زیبای اینچنینی محروم هستند. ما موظفیم ارزش‌ها و آرمان‌های شهدا را بین‌المللی کنیم. این وظیفه هر انقلاب، هنرمند و شخصیت رسانه‌ای و متفکر است.

سهیل اسعد، مردمی‌بودن جشنواره فیلم عمار را یکی دیگر از ویژگی‌های خاص آن دانست و متذکر شد: وقتی شما ملتی را درگیر مسائل هنری، اندیشه‌ای و رسانه‌ای می‌کنید، قدرت توزیع بالا می‌رود. یکی از اشکالاتی که بنده در فضا‌های مختلف از جمله حوزه علمیه و صداوسیما عرض کرده‌ام این است که گویی ما در عرصه تولید خلق شده‌ایم و تمام مسئولیت و تکلیف سازمان‌ها و ساختار فرهنگی و ساختار تبلیغاتی و ارگان‌ها در فضای تبلیغ اسلام تنها به تولید ختم شده است. مصداقی‌تر بگویم برای تالیف کتاب، صد‌ها هزار نفر فقط می‌نویسند و برای چاپ کتاب صد‌ها موسسه فرهنگی و انتشارات فعالیت می‌کنند، اما برای توزیع برنامه خاصی نداریم. نتیجه آن می‌شود که تولیدات در انبار‌ها بلا استفاده خاک می‌خورند. پس در این زمینه نیز استراتژی توزیع مناسبی نداریم، اما ویژگی خاص دیگری که در جشنواره فیلم انبار وجود دارد، استراتژی داشتن در باب توزیع و اکران فیلم‌هاست که در اقصی نقاط ایران با مدیریت و برنامه‌ریزی منسجم، فیلم‌های بسیاری در نقاط مختلف پخش می‌شود و دیگر محدود به زمان و مکان خاصی نیز نیست. به این معنی که در سراسر سال یک عملیات مستمری تلقی می‌شود که از ابتدا تا انتهای سال دائم در حال اکران هستند و فیلم‌ها دیده می‌شوند که به نظر من این یک نعمت الهی است که باید قدردان آن باشیم.

او به دیداری که مسئولان برگزاری جشنواره فیلم عمار در سال ۱۳۹۱ با رهبر معظم انقلاب داشتند، اشاره کرد و ادامه داد: یکی از تاکیدات رهبر معظم انقلاب، موضوع ارتباط فضای هنری و رسانه‌ای با اسلام و در راس آن‌ها علمای اسلام و حوزه‌های علمیه بود. رهبر معظم فرمودند یکی از مشکلاتی که علوم انسانی در غرب دارد مباحث معرفتی آن است و، چون مباحث معرفتی غرب از اساس غلط است، هر علمی که به عنوان تولید علم از آن بیرون بیاید به درد نمی‌خورد. ایشان تاکید داشتند کسی که بخواهد در علوم انسانی ورود پیدا کند باید ابتدا از مبانی معرفتی شروع کند که پرداختن به این مسأله در جشنواره فیلم عمار من را بسیار خوشحال کرده است. اگر مبانی معرفتی ما اسلامی باشد آن‌وقت می‌توان توقع داشت در علوم انسانی رو به رشد حرکت کرده‌ایم.

در پایان این نشست، شهادتگاه شهید آرمان علی‌وردی با حضور خانواده‌های شهدای امنیت عباس نامجو، قربان محمد دروگرنیت، علی خرسندی‌نیا، محسن طلوعی، پوریا احمدی و جواد رضایی گلباران شد.

آرزوی دیرینه «آرمان»

عزت‌ا... علی‌وردی، پدر شهید آرمان علی‌وردی ابتدای نشست رسانه‌ای سیزدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار درباره خصوصیات اخلاقی این شهید گفت: آرمان پسری مهربان و بسیار دوست داشتنی بود. هر خصوصیت خوبی که سایر شهدا داشتند در شخصیت و رفتار او وجود داشت. در واقع ایشان مصداق سخنان سردار شهید مقاومت حاج قاسم سلیمانی بود که تا کسی شهید نبود، شهید نمی‌شود. پسرم بسیار آرام بودند و من و مادرش هیچگونه پرخاشگری و بی‌احترامی از او ندیدیم. رفتار او با مردم نیز مانند خانواده‌اش بود.
 
گویی مردم جزئی از خانواده‌اش هستند. آرمان یک فرد دینی، متدین، مذهبی و انقلابی و در یک کلمه امام حسینی بود. در بسیاری از مراسم مذهبی که با او شرکت می‌کردم بار‌ها دیدم هنگام شنیدن نام اربابش امام حسین (ع) و سایر ائمه اطهار دچار دگرگونی خاصی می‌شد و از خود بیخود شده و عاشقانه سینه می‌زد و عزاداری می‌کرد. او درباره دیگر خصوصیات آرمان نیز توضیح داد: آرمان همانند سایر جوانان انقلابی، یک جوان جهادی بود و برای کمک به مردم و همنوعانش پا به میدان عمل می‌گذاشت. در دوران همه‌گیری کرونا هم آرمان تمام تلاش خودش را برای کمک به همه مردم کرد و در همه عرصه‌ها به‌خصوص در موضوعاتی، چون سیل و زلزله نیز داوطلبانه و جهادی شبانه‌روز کار می‌کرد تا قدری از غم و اندوه مردم مناطق زلزله‌زده و سیل‌زده کاسته و مرهمی بر درد‌های دل عزیزان داغدیده باشد. آرمان همیشه از ما می‌خواست برای شهید شدنش دعاکنیم. تا این‌که در اغتشاشات اخیر به ما اطلاع دادند آرمان سخت مجروح شده است و خودمان را به بیمارستان رساندیم و متوجه شدیم گروه‌های امدادی و اورژانس نیز تمام تلاش خود را برای احیای آرمان کرده‌اند، اما گویا تقدیر چیز دیگری برایش رقم زده بود و آرمان به آرزوی دیرینه خود رسید.
 
روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها