نگاهی به فیلم سرهنگ ثریا اولین اثر لیلی عاج:

وقتی در برزخ ناآگاهی، عقلانیت ربوده شود!!!

از عیاری، آبیار و پوراحمد تا شهبازی، لطیفی، شعیبی و...

دورخیز فیلمسازان برای جشنواره‌فجر

سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با وجود تحریم و مخالف‌خوانی عده‌ای از سینماگران و اهالی فیلم کوتاه، اقبال خوب مخاطبان را به همراه داشت و به ویژه آن بحث تاکیدی درباره تنوع ژانر، به برگ برنده این رویداد تبدیل شد. رویداد مهم سینمایی دیگر در ادامه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» است که می‌توان از حالا انتظار برگزاری جشنواره‌ای پرشور و حال را داشت.
کد خبر: ۱۳۸۴۷۲۶
نویسنده علی رستگار - گروه فرهنگ و هنر
اما آن چیزی برای اهالی و علاقه‌مندان سینما شیرین می‌شود وضعیت برگزاری جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه است. نگاهی اجمالی به فهرست پروانه ساخت‌های سینمایی و مرور اخبار تولید و پیش تولید فیلم‌های سینمایی در این چند وقت اخیر، بیانگر خبر‌های خوبی در این زمینه است که می‌تواند تا حدود زیادی دغدغه‌های مخاطبان سینما را برطرف کند. تعداد چهره‌ای که این روز‌ها مشغول ساخت فیلم‌های تازه خود هستند، حضور نام‌های سرشناسی در جشنواره فیلم فجر پیش‌رو را نوید می‌دهد. همین نفس فیلمسازی در این وضعیت هم نشان از علاقه آن‌ها به ذات سینما فارغ از حاشیه‌ها و ناآرامی‌هاست.

برگ برنده جشنواره

کیانوش عیاری یکی از مهمترین فیلمسازان سینمای بعد از انقلاب و تاریخ سینمای ایران است. فیلمساز مولف، شریف و دغدغه‌مندی که با تسلطی خیره‌کننده بر سینمای رئال و واقعگرایانه و دست گذاشتن روی برخی زخم‌ها و مسائل جامعه، به روایت‌های تاثیرگذار و تکان‌دهنده‌ای می‌رسد که مخاطبان را میخکوب می‌کند و درعین حال آلارم و هشدار هنرمندانه‌ای هم به گوش‌های مسئولان می‌دهد. عیاری از گنجینه‌هایی است که باید قدر او را دانست، قدم اول درباره این قدردانی و سپاسگزاری، نمایش آثار اوست. اما عیاری که سرد و گرم روزگار را چشیده برخورد‌های سلیقه‌ای و اتفاقاتی که برای فیلمش «خانه پدری» افتاد و آخرین ساخته سینمایی‌اش کاناپه همچنان توقیف است، اما سریال ۸۷ متر او در تلویزیون در نوبت پخش قرار دارد، به جای قهر با مردم و سینما، ناامید نشده و به رسالتش ادامه می‌دهد. برای همین قدمی که عیاری به سمت سینما و مردم برداشته و احتمالا فیلم تازه‌اش را برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده می‌کند، مدیران سینمایی کشور به ویژه مسئولان جشنواره فیلم فجر هم باید قدمی به سمت این فیلمساز بردارند و از حضور عیاری به خوبی استقبال کنند. چرا که حضور عیاری، عیار و اعتباری برای جشنواره فیلم فجر خواهد بود و علاقه دیگر فیلمسازان جوان و پیشکسوت و مخاطبان را هم برای مشارکت بالاتر می‌برد. فیلم جدید عیاری تا پیش از این «رکر» نام داشت و این روز‌ها هم که مراحل فیلمبرداری را در شمال کشور و در مازندران می‌گذراند، نام موقتی «ویلای ساحلی» را دارد. نکته مهم درباره این فیلم، کمدی بودن آن است. معمولا عیاری را با آثاری گزنده و جدی مثل خانه پدری، بیدار شو آرزو، بودن یا نبودن، آنسوی آتش، شبح کژدم و تنوره دیو می‌شناسیم، بنابراین ساخت کمدی می‌تواند باعث شود که تنها فیلم کمدی کارنامه عیاری را در سال‌های دور به خاطر بیاوریم، «روز باشکوه» با بازی جمعی از بهترین چهره‌های بازیگری ایران، از علیرضا خمسه و علی نصیریان و جمشید هاشم‌پور تا ایرج طهماسب و سعید امیرسلیمانی و گوهر خیراندیش. یک کمدی متفاوت و سرخوشانه که شبیه کمدی‌های کنایه‌آمیز ایتالیایی دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی بود. دو بازیگر اصلی فیلم رضا عطاران و پژمان جمشیدی هستند. دیگر بازیگر نام آشنای فیلم ریما رامین‌فر است که بیش از هر نقشی با هما در مجموعه «پایتخت» شناخته می‌شود. همه این‌ها باعث می‌شود بی‌صبرانه منتظر فیلم تازه عیاری و احتمال رونمایی آن در جشنواره فیلم فجر باشیم.

پرونده پوراحمد باز است

یکی دیگر از نام‌های آشنایی که می‌توانیم تازه‌ترین فیلم او را در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر ببینیم، کیومرث پوراحمد است. اگر خاطرتان باشد این فیلمساز سال گذشته هم در جشنواره فیلم فجر حاضر بود، منتهی به عنوان یکی از بازیگران فیلم نگهبان شب به کارگردانی رضا میرکریمی. حضور پوراحمد هم باتوجه به کارنامه موفقش در سال‌های دور، وزنه‌ای برای جشنواره فیلم فجر است. روی سال‌های دور تاکید می‌کنیم، چون متاسفانه در سال‌های اخیر تقریبا و چه بسا کاملا هیچ فیلم خوبی از این فیلمساز ندیده ایم و آثاری، چون تیغ و ترمه، کفشهایم کو؟ و ۵۰ قدم آخر ناامیدکننده بودند و فرسنگ‌ها با قصه‌های مجید و فیلم‌هایی مثل خواهران غریب، شب یلدا و اتوبوس شب فاصله داشتند. اما باوجود فیلم‌های دور از انتظار پوراحمد در سال‌های اخیر که از قضا همه هم در جشنواره فیلم فجر و در سینمای رسانه با واکنش‌های تند و تیز برخی خبرنگاران و منتقدان موقع تماشای آثار همراه بود، علاقه‌مندان سینما کماکان منتظر بازگشت پوراحمد به دوران خوبش هستند. فیلم «پرونده باز است» که این روز‌ها مراحل فنی پس از تولید را سپری می‌کند، شاید آن کورسوی امید در این زمینه باشد. اگر این طور نبود و با هم در جشنواره فیلم فجر چشم در چشم شدیم، این تیزر نویدبخش را نادیده بگیرید و اجازه بدهید خوشبینی‌مان درباره پوراحمد عزیز را برای سال‌ها و فیلم‌های بعد حفظ کنیم. عجالتا نکته امیدوارکننده ساخت فیلم در ژانر جنایی است، همان گونه‌ای که پوراحمد سال‌ها پیش در تلویزیون به بهترین شکل سراغ آن رفت و با ساخت سریال «سرنخ» به خوبی آن را با فضای ایرانی ترکیب کرد. پژمان بازغی، سام قریبیان، محمدرضا غفاری، نسیم ادبی، حسین پاکدل، شادی مختاری، علی باقری و مه‌لقا باقری بازیگران تازه‌ترین فیلم پوراحمد هستند.

دفاع از عنوان قهرمانی

بهروز شعیبی، سال گذشته حضور موفقی در جشنواره فیلم فجر داشت و با فیلم «بدون قرار قبلی» از سوی برخی مخاطبان و منتقدان تحسین شد و جز این، به دلیل تاکید بر هویت ملی مذهبی، سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی را به دست آورد. او اخیرا هم با همین فیلم، جایزه بهترین فیلم جشنواره مسکو را دریافت کرد که نشان از نگاه جهانشمول فضای اثر داشت. انتشار خبر ساخت فیلم تازه شعیبی با نام «هم آهنگ» با تهیه‌کنندگی علی سرتیپی نشان داد که این فیلمساز جوان مهیای حضور در جشنواره فیلم فجر است و به نوعی قصد دفاع از عنوان قهرمانی اش را دارد.

سووشونِ آبیار

نرگس آبیار یکی از موفق‌ترین فیلمسازان سینمای ایران در سال‌های اخیر است که از قضا حضور‌های همواره موفقی در جشنواره فیلم فجر داشته؛ شیار۱۴۳ او در سی و دومین جشنواره فیلم فجر برنده جوایزی، چون بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و بهترین بازیگر نقش اول زن (مریلا زارعی) شد، نفس در سی و چهارمین دوره جشنواره ملی فیلم فجر برنده بهترین بازیگر نقش مکمل زن (شبنم مقدمی) و در جشنواره جهانی فیلم فجر برنده بهترین بازیگر نقش اول زن (پانته‌آ پناهی‌ها) شد، شبی که ماه کامل شد در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر برنده جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد (هوتن شکیبا)، بهترین بازیگر نقش اول زن (الناز شاکردوست)، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (فرشته صدرعرفایی) و بهترین چهره‌پردازی (ایمان امیدواری) شد و ابلق هم در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر برنده جوایزی، چون بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (گلاره عباسی)، بهترین چهره پردازی (ایمان امیدواری) و بهترین جلوه‌های ویژه بصری (فرید ناظرفصیحی) شد. با این عقبه درخشان، می‌توانیم منتظر تماشای تازه‌ترین اثر آبیار در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر باشیم. «سووشون» که اقتباسی از رمان مشهور و محبوب سیمین دانشور است، می‌تواند یکی از کنجکاوی‌های جذاب جشنواره فیلم فجر باشد. آبیار درحالی که سریال سووشون را برای شبکه نمایش خانگی می‌سازد، به تازگی پروانه ساخت سینمایی این اثر را هم دریافت کرد تا نسخه‌ای سینمایی از سووشون را راهی جشنواره فیلم فجر کند. بهنوش طباطبایی نقش اصلی این فیلم را بازی می‌کند.

مسافر جشنواره

پرویز شهبازی باوجود گزیده کاری و تعداد کم آثار سینمایی‌اش به عنوان کارگردان، از مهمترین فیلمسازان سینمای ایران است و حضورش در جشنواره فیلم فجر قدر و قیمت دارد. شهبازی را با ساخت فیلم‌هایی، چون مسافرجنوب، نجوا، نفس عمیق، عیار۱۴، دربند، مالاریا و طلا می‌شناسیم که بیشتر آن‌ها در دوره‌های مختلف جشنواره فیلم فجر حاضر بوده‌اند و موفق به دریافت جایزه هم شده‌اند، مثل فیلم دربند که در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر برنده بهترین کارگردانی شد یا عیار ۱۴ که در بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر برنده جایزه ویژه هیات داوران شد. فیلم تازه شهبازی به نام «رکسانا» که فیلمبرداری‌اش اخیرا به پایان رسیده و در مراحل فنی پس از تولید به سر می‌برد، در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر حاضر خواهد بود. مسعود ردایی، تهیه کننده فیلم اواسط شهریورماه در اظهارنظری کوتاه، اعلام کرده بود تلاش گروه سازنده این است فیلم را به جشنواره فیلم فجر برسانند، چرا که «در کشور خودمان که بیش از یک جشنواره ملی فیلم نداریم. تلاش خواهیم کرد تا بتوانیم فیلم را برای جشنواره فیلم فجر آماده کنیم.»

فرش قرمز فجر برای شهدا

یکی از امیدواری‌های امسال جشنواره فیلم فجر، حضور فیلم‌هایی مرتبط با عرصه دفاع مقدس، مقاومت و انقلاب است و باتوجه به اخبار منتشر شده در این چند ماه و اگر مشکل خاصی در روند تولید آثار مطرح شده پیش نیاید، حتی می‌توانیم به لحاظ کمی شاهد حضور فیلم‌هایی بیشتر از دوره‌های قبل در این زمینه باشیم. مهمترین فیلمی که در این زمینه در مراحل فیلمبرداری قرار دارد، «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و بازی بابک حمیدیان در نقش شهید محمد بروجردی و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است. به جز این خبر‌هایی هم از پیش تولید فیلم «اسفند» به کارگردانی دانش اقباشاوی با موضوع زندگی شهید علی هاشمی به گوش می‌رسد. فیلم «پالایشگاه» به کارگردانی مهرداد خوشبخت هم که این روز‌ها در آبادان فیلمبرداری می‌شود و قصه مرتبط با حصر آبادان و حفظ و نجات صنعت نفت در دفاع مقدس را به تصویر می‌کشد، از جمله آثاری است که مهیای حضور در جشنواره فیلم فجر می‌شود. تهیه‌کنندگی فیلم را سعید سعدی و بنیاد سینمایی فارابی به عهده دارند. مهرداد خوشبخت قبلا هم با ساخت فیلم جنگی و دفاع مقدسی حضور موفقی در جشنواره فیلم فجر داشت و در سی و هشتمین دوره این رویداد به خاطر ساخت فیلم آبادان یازده ۶۰ جایزه ویژه قاسم سلیمانی را به دست آورد.

کارگردانان دیگر هم مشغول کارند

به جز فیلمسازانی که ذکر آن‌ها در گزارش رفت، کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان نام آشنا دیگری این روز‌ها پشت دوربین فیلمسازی هستند و مشغول کارگردانی و تهیه‌کنندگی و احتمالا اگر به موقع ساخت آثار و مراحل فنی بعد از تولید را به پایان برسانند و به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند، می‌توانیم تماشاگر آثارشان باشیم. انسیه شاه‌حسینی (دست پیدا)، پدرام پورامیری و حسین امیری‌دوماری (یادگار جنوب)، احمد بهرامی (دشت خاموش)، لیلی عاج (سرهنگ ثریا)، خیرا... تقیانی‌پور (قلب رقه)، حسین میرزامحمدی (کت چرمی) با بازی جواد عزتی، محمد ابراهیم عزیزی (توتو) با تهیه‌کنندگی مصطفی کیایی، عماد حسینی (استاد) به تهیه‌کنندگی بهروز افخمی و ... از جمله این فیلمسازان و آثارشان‌هستند.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها