«ریشی سوناک» رسما نخست‌وزیر انگلیس شد

پنجمین قربانی در مسلخ برگزیت

به دنبال کناره‌گیری بوریس جانسون و پنی موردانت از رقابت رهبری حزب محافظه‌کار، ریشی سوناک به عنوان تنها نامزد باقیمانده توانست حمایت اکثریت نمایندگان این حزب را کسب کرده و به رهبری حزب محافظه‌کار برگزیده شود. براین اساس او جانشین لیز تراس در مسئولیت نخست‌وزیری انگلیس شد.
کد خبر: ۱۳۸۴۴۸۵
نویسنده سعید سبحانی - گروه بین‌الملل
جانسون که از گزینه‌های نخست‌وزیری بود، یکشنبه‌شب با اشاره به شکاف داخل حزب، انصراف خود را از شرکت در انتخابات اعلام کرد و پنی موردانت هم که معاون پارلمانی جانسون بود، عصر دیروز از حضور در انتخابات انصراف داد.

این تحولات پس از آن انجام شد که لیز تراس پس از یک حضور کوتاه ۴۵ روزه در مسئولیت نخست‌وزیری، به دلیل مجموعه‌ای از سیاست‌های ناموفق سیاسی و اقتصادی در پنجشنبه گذشته مجبور به استعفا شد. پیش از لیز تراس نیز بوریس جانسون، قربانی وضعیت نابسامان اقتصادی انگلیس شده بود و اکنون ریشی سوناک، در این مسئولیت قرار گرفته است، اما با توجه به این‌که او در دولت جانسون، مسئولیت وزارت دارایی را بر عهده داشت، بسیاری از تحلیلگران معتقدند اگر نسخه‌های او می‌توانست اقتصاد انگلیس را نجات دهد در همان مقطع کارایی خود را ثابت کرده بود. ریشی سوناک از افرادی است که نامش در فهرست ثروتمندان انگلیسی به چشم می‌خورد و بسیاری از تحلیلگران معتقدند سیاست‌های او بیش از آن‌که به نفع مردم انگلیس باشد به سود ابرثروتمندان این کشور است. او تقریبا سه سال در قلب سیستم دولتی بوریس جانسون قرار داشت و تایید‌کننده تمام مواردی بود که در نهایت به استعفای بوریس جانسون منجر شد. بر همین اساس به نظر می‌رسد حضور سوناک در مقام نخست‌وزیری به معنای تجدید آرام‌تر همان سیستم حکومتی جانسون است.
 
روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها