در اقدامی عجیب و غریب و غیرمنتظره، حرفه‌ای‌های صنعت سینمای رومانی علیه مرکز فیلم رومانی موضعگیری کرده و طی بیانیه‌ای خواهان تعطیلی این مرکز دولتی شده‌اند. بیش از ۹۰هنرمند فعال سینمای این کشور اروپای‌شرقی بعد از اظهارات اخیر آنسا میتران، مدیر مرکز فیلم رومانی، از او خواسته اند از شغل خود استعفا دهد یا دولت این مرکز را تعطیل کند.
کد خبر: ۱۳۸۴۳۳۵
نویسنده ر
این خانم در مصاحبه‌ای با رسانه‌های گروهی گفته بود فیلمسازان و تهیه‌کنندگان رومانیایی طی سال‌های اخیر بیشتر اقدام به تولید فیلم‌های هنری و غیرمتعارف کرده‌اند و از ساخت محصولات عامه‌پسند و تجاری و مورد علاقه گیشه اجتناب می‌ورزند. در همین حال، آنسا میتران علیه فیلم‌های ژانر مستند هم موضعگیری کرد و گفت دلیلی نمی‌بیند این نوع فیلم‌ها در سالن سینما‌های کشور روی پرده برود. اعتراض عمومی نسبت به صحبت‌های این مدیر سینمایی، کمی بعد از واکنش منفی مستندسازان به این اظهارات صورت گرفت.
 
مستندسازان رومانیایی که به‌شدت از حرف‌های میتران متعجب و ناراحت شده بودند، این اظهارات را ارتجاعی و ضدسینمایی ارزیابی کردند. به‌دنبال آن نامه سرگشاده همه دست‌اندرکاران صنعت سینمای کشور در رسانه‌ها منتشر شد و تحلیلگران سینمایی گفتند این یکپارچگی خبر از وحدت کلی هنرمندان صنعت سینمای کشور در تمامی زمینه‌ها و ژانر‌ها می‌دهد. این بخش از صحبت‌های میتران که فیلم‌های غیرمتعارف و هنری این روز‌های هنرمندان او را به یاد محصولات و فیلم‌های تبلیغاتی و دولتی دوران حکومت سابق کمونیستی کشور می‌اندازد که حال‌وهوایی پروپاگاندایی داشتند، از نکاتی بود که باعث عصبانیت هنرمندان شد. به گفته هنرمندان رومانیایی این حرف‌ها توهینی آشکار به آن‌ها و کارهای‌شان بوده است.

مدیری که به سود هالیوود کار می‌کند

هنرمندان رومانیایی به این موضوع هم اشاره کرده‌اند که خانم میتران تلاش دارد فیلم‌های سطحی و کم‌ارزش را در سینما‌های کشور اکران و تولید این‌گونه کار‌های سخیف را تبلیغ کند و در کنار آن، با فراهم کردن امکان نمایش عمومی تولیدات هالیوودی سطح سلیقه تماشاگران را پایین نگه دارد. در همین حال، آن‌ها عقیده دارند میتران در مصاحبه‌اش به دروغگویی پرداخته و در مورد سینمای مستند اطلاعات غلطی ارائه کرده است. به‌گفته هنرمندان رومانیایی، اتفاقا فیلم‌های مستند در بین تماشاگران این کشور طرفداران بسیار زیادی دارد و به همین دلیل، آن‌ها در سالن‌های سینما‌ها و در کنار فیلم‌های داستانی به نمایش درمی‌آیند. رقم فروش بالای این فیلم‌ها در جدول گیشه نمایش هم از نوع استقبال و واکنش عموم مردم نسبت به آن‌ها حکایت دارد. در بیانیه هنرمندان از جمله آمده است: «طی ۱۰سال گذشته ما بیش از ۱۰۰ فیلم مستند تهیه و تولید کرده‌ایم و تنها در سال ۲۰۲۰ تعداد ۹ فیلم از ۲۰ فیلم اکران شده در سینما‌های کشور، آثار مستند بوده‌اند. تنها فیلمی هم که از رومانی در مراسم اسکار نامزد دریافت جایره شد، مستند تحسین‌شده «جمع گرایی» بوده است. برخلاف بسیاری از کشور‌های دنیا که معمولا استقبال بالایی از محصولات مستند نمی‌شود، فیلم‌های مستند در کشور ما بیننده زیادی دارد.» مقامات رسمی رومانی هنوز واکنشی به این اتفاقات نشان نداده‌اند و مشخص نیست دعوای هنری بین سینماگران کشور و مدیر مرکز فیلم رومانی بالاخره به کجا خواهد کشید. / ورایتی

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها