مهدی فضائلی، کارشناس رسانه در گفتگو با «جام‌جم»:

کشته‌سازی سناریوی زنده نگه‌داشتن آشوب است

مهدی فضائلی، کارشناس رسانه و سیاست در گفتگو با «جام‌جم» درباره سناریوی کشته‌سازی که از سوی رسانه‌های غربی و معاند علیه جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه در حوادث و اغتشاشات اخیر دنبال می‌شود، خاطرنشان کرد: دشمنان برای اجرایی کردن پروژه‌ها و طرح‌های خود علیه کشورمان حتما برنامه دارند و این‌طور نیست که رویکرد‌های رسانه‌ای آن‌ها بدون هیچ برنامه‌ریزی باشد.
کد خبر: ۱۳۸۲۹۸۶
آن‌ها تلاش می‌کنند که از همه امکانات و ظرفیت‌هایی که در اختیار دارند برای بهره‌برداری حداکثری و تحمیل هزینه به ایران استفاده کنند.

وی با بیان این‌که رخدادی مثل اغتشاشات از‌جمله زمینه‌هایی است که دستگاه تبلیغاتی غرب درصدد بهره‌برداری حداکثری از آن است، گفت: رسانه‌های معاند بسیار علاقه‌مندند که اغتشاشات استمرار بیشتری پیدا کند و روز‌های بیشتری کشور درگیر آثار و تبعات آن شود و بر این نکته باور دارند که هرچقدر آشوب‌ها طولانی‌تر شود میزان موفقیت طرح‌ها و دستاورد‌هایی که برای آن متصور هستند بیشتر خواهد شد.

تحریک عواطف با کشته‌سازی

فضائلی زنده نگه‌داشتن عواطف و هیجانات در فضای اجتماعی کشور را یکی از عوامل طولانی شدن پروژه اغتشاش در جمهوری اسلامی دانست و تاکید کرد: یکی از گزینه‌های جدی که در تحریک عواطف و احساسات در جوامعی مثل ایران با دارا بودن همه ویژگی‌های اخلاقی، روانی و عاطفی مؤثر است، پیشبرد سناریوی کشته‌سازی است.

این کارشناس رسانه اضافه کرد: دشمن در پی آن است که هرچقدر بتواند به مدد اجرایی کردن این پروژه آشوب‌ها را زنده نگه دارد و در مقاطع مختلف با خبرسازی در‌خصوص تعداد کشته‌ها، خون تازه‌ای را به‌منظور تهییج احساسات وارد کند و ازاین‌رو با توجه به حساسیت، غیرت و عاطفه جامعه ایرانی نسبت به زنان، تلاش می‌کند که این کشته‌سازی را متوجه بانوان و جوانان کند تا تحریک عواطف به‌صورت جدی‌تر صورت بگیرد.

تکرار تجربه کوی دانشگاه و فتنه۸۸

فضائلی با اشاره به تجربیات گذشته جریان‌های معاند درخصوص پیاده کردن سناریوی کشته‌سازی در مقاطع مختلف گفت: شاید اولین نمونه این اتفاق در سال ۷۸ و ماجرای کوی دانشگاه اتفاق افتاد. به یاد دارم که در فردای حمله به کوی دانشگاه برخی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب با تیتر‌های عجیب‌وغریب از تعداد کشته‌های این رخداد گفتند و حتی تحت تأثیر همین جوسازی‌ها در برخی از نقاط شهر به‌ویژه اطراف دانشگاه تهران حجله‌های یادبود کشته‌شدگان برپا شد.

وی اضافه کرد: در ماجرای فتنه ۸۸ بار دیگر این تجربه تکرار شد و در جریان اغتشاشات و آشوب‌ها به‌یک‌باره اسم ندا آقا سلطان از سوی رسانه‌های معاند مطرح شد و به فاصله‌ای کوتاه چند هزار ویدئو و نماهنگ مرتبط با این موضوع که از قبل آماده شده بود، توزیع و تا مدت‌ها تلاش کردند تا با ارائه آمار و ارقامی از افزایش تعداد کشته‌شدگان این بحث را زنده نگه‌دارند، اما همان موقع با انتشار اخبار و گزارش‌هایی و همچنین مصاحبه با برخی از افراد که به‌دروغ نام آن‌ها را در فهرست کشته‌شدگان آوردند، مشخص شد که فضاسازی‌ها چیزی جز یک بازی رسانه‌ای نبوده است.

فضائلی با تاکید بر این‌که در جریان اغتشاشات اخیر هم به‌رغم اعلام اسامی برخی از کشته‌شدگان باز پدیده‌ای مشکوک مواجه هستیم گفت: براساس گزارش‌های متعددی که داریم، برخی از افراد با سلاحی کشته شدند که اساسا مورد استفاده پلیس ما نیست. همچنین در ناآرامی‌های چند روز گذشته برخی از آشوب‌طلبان مجهز به سلاح گرم بودند و تصاویر و مدارک زیادی هم درباره ورود غیرمجاز اسلحه و همچنین حضور افرادی با سلاح گرم در جریان اغتشاشات اخیر داریم و این نشان می‌دهد که بسیاری از افراد از سوی عوامل آشوبگر کشته شده‌اند. این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به ترفند و شیوه‌ای که رسانه‌های معاند در زنده نگه‌داشتن ماجرا دارند و شیوه مواجه با آن تاکید کرد: روشنگری رسانه‌ای موضوعی است که در حوزه برخورد با همه اجزای فتنه ازجمله موضوع کشته‌سازی مطرح است. در فعالیت‌های رسانه‌ای عنصر به هنگام بودن و سرعت در کنار دقت رکن غیرقابل‌انکاری است که اگر نادیده گرفته شود، اثربخشی خبر از دست می‌رود یا کاهش پیدا می‌کند و از این‌رو دستگاه‌های رسانه‌ای ما باید متوجه باشند که به‌مجرد وقوع اتفاق و رخدادی که زمینه شکل‌گیری اعتراض را دارد، نسبت به اطلاع‌رسانی درست و به هنگام درباره آن موضوع اقدام کند.
فضائلی به موضوع تکرار محتوا در حوزه خبررسانی هم اشاره کرد و گفت: در بسیاری از موارد مسأله‌ای را مطرح و تصور می‌کنیم که با توضیح چندباره آن تبیین کافی نسبت به مخاطب صورت گرفته است. این در حالی است که در عنصر تکرار یک ویژگی غیرقابل‌انکار و ترک ناشدنی در عملیات روانی دشمن و رسانه‌های معاند است و آن‌ها مستمرا یک‌سری گزاره‌ها و مفاهیم مشخصی را تکرار و تاکید می‌کنند. از این‌رو به نظر می‌رسد که در حوزه رسانه‌های داخلی هم باید به این موضوع توجه شود و با تکرار تبیین‌ها و روشنگری‌ها و همچنین بازخوانی سابقه دروغ‌پردازی رسانه‌های غربی باعث افزایش هوشیاری مردم و توجه افکار عمومی ترفند‌ها و نیرنگ‌های دشمن شد.
 
روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها