یزد- استانداریزد گفت: با توجه به اینکه بافت تاریخی یزد تنها بافت ثبتی کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو، باید بسته صیانتی با حمایت های خاص تعریف و پیگیری های لازم جهت اخذ مصوبه هیئت دولت انجام شود.
کد خبر: ۱۳۸۲۷۸۷

به گزارش خبر نگار جا جم آنلاین یزد ، مهران فاطمی دراولین نشست انجمن میراث فرهنگی استان یزد اظهارداشت:دراستان یزد سه ثروت بزرگ و ویژه وجود دارد، یکی از این ثروت های بزرگ، ثروت منابع طبیعی است که یکی از اصلی ترین محورهای این حوزه، معادن بوده و براساس گزارش ها یزد؛ در زمره دو استان نخست معدنی و اولین استان به لحاظ تنوع مواد معدنی در سطح کشور بشمار می آید.

وی افزود :به منظور بهره برداری مناسب از ظرفیت های حوزه معدن و تکمیل زنجیره ارزش افزوده آن، راهبرد «از قطعه تا سنگ» تعریف شده و در استان دنبال می شود.

استاندار ثروتِ دیگر یزد را میراث فرهنگی و مواریث ملموس و ناملموس این استان عنوان و تصریح کرد: گردشگری و میراث فرهنگی به منزله دو بال توسعه آفرین شهرها و استان ها هستند که راهبرد استان در حوزه میراث فرهنگی «حفظ و صیانت» است.

فاطمی با بیان اینکه در این حوزه، باید میراث دار و نه میراث خوار باشیم، خاطرنشان ساخت: به منظور تحقق اهداف والای این حوزه نیازمند ایجاد یک فهم مشترک و برنامه ریزی اساسی هستیم.

استاندارازمنابع انسانی به عنوان مهمترین ثروت استان یزد یاد کرد و افزود: مؤید این موضوع، رتبه نخست یزد در کشور به لحاظ ضریب نخبگی به جمعیت و شاخص های استان حوزه آموزش و پروش، دانشگاه ها و حوزه های علمیه است.

فاطمی گفت: «منابع طبیعی»، «میراث فرهنگی» و «منابع انسانی» سه ثروت بزرگ استان و از پایه های پیشرفت و تعالی یزد هستند و زیربنای توسعه هر حوزه، فرهنگ است،و فرهنگ حفاظت از مواریث فرهنگی باید از کودکی و از خانه ها و آموزش و پرورش آغاز و به جامعه تسری یابد.

استانداربه ضرورت تبیین جایگاه و اهمیت میراث فرهنگی و حفاظت از آن اشاره و بر تهیه بسته ای هدفمند، موثر و کارآمد جهت اجرا در مدارس تاکید کرد.

وی به شعار«دولت مردمی، ایران قوی» دولت سیزدهم اشاره کرد و با بیان اینکه در همه حوزه ها نیازمند مردمی سازی داریم گفت: دلیل خسارت حداقلی بارش های اخیر در بافت تاریخی یزد، همکاری بسیار خوب بین گروه های مردمی، شهرداری و مجموعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود لذا باید برنامه ریزی های لازم برای مشارکت مردم در فعالیت های حوزه میراث فرهنگی نیز استفاده شود.

فاطمی با بیان اینکه گروه های جهادی در حوزه حفاظت از بافت های تاریخی ورود کرده اند، افزود: این امر اقدامی مبتکرانه بوده و در هیچ کجای کشور مشاهده نمی شود بنابراین باید از ظرفیت های عظیم دانشجویان، دانش آموزان و افراد علاقمند و با انگیزه در این حوزه استفاده شود.

وی در ادامه به لزوم فعالیت بیش از پیش سازمان های مردم نهاد حوزه میراث فرهنگی، استفاده از ظرفیت واحدهای تولیدی در صیانت از ابنیه تاریخی و نیز ایجاد مشوق هایی در سطح دولت برای ورود و هزینه این واحدها در این حوزه پرداخت.

فاطمی با بیان اینکه انجمن میراث فرهنگی نباید صرفا بر روی یکسری از تشکیلات و تاکید بر مسائل کلی تمرکز کند، اظهارداشت: خروجی تصمیمات و برنامه های این انجمن باید تبدیل به اقدام شده و نتایج آن در متن جامعه مشاهده شود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها