آغاز لحظات جادویی آزادکاران ایرانی

جو فوق‎‌العاده‎ای وجود دارد، انرژی و خوشحالی از سر و کول کشتی‌‎گیران تیم آزاد بالا می‌رود. جوری خوشحال هستند و روحیه دارند. انگار همین الان قهرمان شده‌‎اند. یک جمله مشترک را از زبان کشتی‎گیران تیم‌ملی آزاد ایران در بلگراد می‌‎شنویم: «می‌خواهیم دل مردم را شاد کنیم».
کد خبر: ۱۳۸۰۴۰۵
نویسنده سارا گودرزی - گروه ورزش
حالا نوبت شاگردان پژمان درستکار در تیم‌ملی کشتی آزاد است. امروز قرار است لحظات جادویی آن‌ها روی تشک کشتی بلگراد شروع شود. هر چقدر فرنگی ناامیدمان کرد به همان اندازه امیدواریم آزادکاران موفق باشند. طلا که هیچ از سکو هم باید بالا بروند. فرنگی که جای هیچ بهانه‎ای و توجیهی نگذاشته است. آن‌ها با وجود غیبت روس‌ها حتی از سکو هم بالا نرفتند. اما نمی‌دانیم چرا انتظارات همیشه از تیم آزاد بالاتر است بنابراین بر خلاف نتایج بدی که فرنگی‌کاران به دست آورند امید زیادی به این یکی تیم داریم، تیم‌ملی کشتی آزاد که قرار است کشتی‎های جذابی را از کشتی‌گیرانش ببینیم. نقطه‌جوش این دوره از رقابت‎های جهانی، نبرد حسن یزدانی با دیوید تیلور است، مصافی که از مدت‌ها پیش رفته و نشسته در دل اساطیری‌‎ترین لحظات تاریخ کشتی آزاد. آنچه که انتظارمان را می‌‎کشد بی‌‎شک نمایشی هیجان‎‌انگیز و دیدنی از این کشتی‌‎گیران باروحیه و پرانرژی ایرانی است. تیم آنقدر آماده به نظر می‌‎رسد که انتظاری جز لحظات جادویی و ناب در تشک کشتی بلگراد نداریم.

۵۷ علیرضا سرلک

نماینده ۵۷ کیلوی کشتی آزاد ایران در جهانی صربستان علیرضا سرلک است. کشتی‌گیر جوانی که برای دومین سال پیاپی می‌خواهد حضور در این آوردگاه معتبر را تجربه کند. بعد از خداحافظی حسن رحیمی، چهره مطرح این وزن، ایران تا سال‌ها نتوانست در وزن ۵۷ صاحب مدالی شود تا این که از این پدیده لرستانی رونمایی شد. آخرین نشان تیم ملی آزاد در این وزن را سال ۲۰۱۵، حسن رحیمی در لاس وگاس (مدال نقره) گرفته بود. سرلک، اما در جهانی ۲۰۲۱ نروژ رکوردشکنی کرد و به طلسم این بی مدالی پایان داد. جدی‌ترین حریف علیرضا در جهانی گیلمان آمریکایی است که نفر سوم المپیک توکیو و نفر اول جهان است.

۶۱ رضا اطری

نماینده ۵۷ کیلوی کشتی آزاد ایران در جهانی صربستان علیرضا سرلک است. کشتی‌گیر جوانی که برای دومین سال پیاپی می‌خواهد حضور در این آوردگاه معتبر را تجربه کند. بعد از خداحافظی حسن رحیمی، چهره مطرح این وزن، ایران تا سال‌ها نتوانست در وزن ۵۷ صاحب مدالی شود تا این که از این پدیده لرستانی رونمایی شد. آخرین نشان تیم ملی آزاد در این وزن را سال ۲۰۱۵، حسن رحیمی در لاس وگاس (مدال نقره) گرفته بود. سرلک، اما در جهانی ۲۰۲۱ نروژ رکوردشکنی کرد و به طلسم این بی مدالی پایان داد. جدی‌ترین حریف علیرضا در جهانی گیلمان آمریکایی است که نفر سوم المپیک توکیو و نفر اول جهان است.

۶۵ رحمان عموزاده خلیلی

رحمان نیز به تازگی تغییر وزن داده است. او از وقتی که در ۶۵ کیلوکشتی گرفته، عملکرد خوبی داشته. در قهرمانی کشور نفر اول شد. در قهرمانی آسیا طلا گرفت و مدعی این وزن باجرانگ هندی را برد. بعد از کشتی‌های خوب او در آسیا با تشخیص کادر فنی او از حضور در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی معاف شد تا دوبنده تیم ملی را تنش کند. ایران سال گذشته در جهانی نروژ توسط امیرمحمد یزدانی در وزن ۶۵ کیلوگرم صاحب مدال نقره شد. باید دید رحمان که در جهانی ۲۰۲۱ با ناکامی مواجه شد در این دوره به چه نتیجه‌ای می‌رسد.

۷۰ امیرمحمد یزدانی

امیرمحمد یزدانی نیز مثل دو کشتی‌گیر سبک وزن قبلی تغییر وزن داده و از ۶۵ به ۷۰ کیلوگرم آمده است. او کشتی‌گیر جوان، ولی باتجربه است. بعد از تغییر وزنش در قهرمانی کشور کشتی به مهدی یگانه جعفری باخت. جعفری در قهرمانی آسیا اوت شد تا در نهایت امیرمحمد با شکست رقیبان خارجی و داخلی در جام تختی ملی‌پوش شود. امیرمحمد نیز در مرحله نهایی انتخابی حاضر نبود. این سومین حضور او در میدان جهانی محسوب می‌شود. یزدانی اولین‌بار سال ۲۰۱۹ وقتی که ۱۸ سالش بود، ملی‌پوش شد. قهرمان امید‌های آسیا هر سال پیشرفت خودش را نشان داده و بعید نیست اینجا هم به مدال برسد. ۷۰ وزن غیر المپیکی است و ترافیک وزن‌های غیرالمپیکی معمولا سبک‌تر است.

۷۴ یونس امامی

یونس امامی با هدف این که المپیکی شود تغییر وزن داده و از ۷۰ به ۷۴ کیلوگرم آمده است. او مدال برنز جهان را در ۷۰ کیلوگرم در کارنامه دارد. ۷۴ کیلو وزنی شلوغ است. نکته‌ای که این وزن دارد و کمتر کسی به آن اشاره می‌کند این است که ما از بعد حسن یزدانی در این وزن مدال نگرفتیم. نکته مهمتر این که مدال حسن در المپیک ۲۰۱۶ به دست آمد. آخرین مدال این وزن در جهانی بر می‌گردد به سال ۲۰۱۳ که عزت‌ا... اکبری نایب قهرمان شد. این وزن قهرمانان خوبی دارد. تا سال‌ها جوردن باروز آمریکایی مدال طلای وزن ۷۴ را برای خودش کنار گذاشته بود. بعد از آن هم کایل دایک دیگر نماینده آمریکا جایگزینش شد تا قهرمان دنیا شود.

۷۹ محمد نخودی

نخودی نوسان زیادی در این وزن داشت، اما بعد از یک مدت تثبیت شد. به پشتوانه مدال نقره‌اش جهانی در ۲۰۲۱ اسلو در جام تختی کشتی گرفت و اول شد. دیگر نماینده این وزن علی سوادکوهی بود که او نیز در کشوری و قهرمانی آسیا اول شد. با توجه به این موضوع تکلیف نماینده این وزن در صربستان را تورنمنت بین‌المللی تونس مشخص می‌کرد که نخودی در این میدان سوم و سوادکوهی اوت کرد. حریف اصلی نخودی در جهانی ۲۰۲۲ جوردن باروز آمریکایی است که او نیز تغییر وزن داده است. هیچ کشتی‌گیر ایرانی تا به حال باروز را نبرده است. این وزن غیرالمپیکی است و جردن طلای آن را دارد. باید دید آیا نخودی در دومین حضور در جهانی می‌تواند دوباره به فینال برسد یا نه.

۸۶ حسن یزدانی

بدون تردید یکی از جذاب‌ترین وزن رقابت‌های کشتی آزاد چه در جهانی و چه در المپیک، وزن ۸۶کیلوگرم است. به خصوص این که حسن یزدانی و دیوید تیلور دو مدعی و فینالیست این وزن باشند. جدی‌ترین حریف برای ستاره دوست‌داشتنی کشتی ایران همچنان تیلور است. این دو تا به حال چهار بار مقابل هم قرار گرفته‌اند که سهم یزدانی از این مبارزات تنها یک پیروزی بوده است. آخرین رویارویی این دو چهره مطرح کشتی آزاد به جهانی نروژ برمی‌گردد که بالاخره یزدانی او را شکست داد.

۹۲ کامران قاسم پور

در مورد کامران قاسم‌پور باید گفت که او جزو نوابغ واقعی کشتی ایران است. این گوش شکسته جویباری سال‌ها پشت حسن یزدانی در وزن ۸۶ کیلوگرم ماند، اما هیچ وقت عقب‌نشینی نکرد تا خودش را ثابت کند. کامران با زیر‌گیری‌های ناب ایرانی‌اش تمام حریفانش را خلع سلاح می‌کند. او همیشه یک رقیب جدی برای حسن یزدانی بود و برای این که ارنج تیم ملی بهم نخورد به وزن ۹۲ کیلوگرم آمد. قاسم‌پور پارسال در اولین حضورش در مسابقات جهانی مدال طلا گرفت. نکته قابل توجه در مورد او این است که کامران از برخی حریفانش ۱۰، ۱۲ کیلوگرم سبک‌تر است. کامران در جهانی ۲۰۲۱ کاکس آمریکایی را برد. کاکس چهار بار علیرضا کریمی را شکست داده بود و به هیچ ایرانی نباخته بود، ولی کامران رکوردشکنی کرد. کامران شانس اصلی مدال طلا در این وزن غیرالمپیکی محسوب می‌شود.

۹۷ محمد حسین محمدیان

پسر عسگری محمدیان اولین مدال جهانی‌اش را سال ۲۰۱۴ (برنز) گرفت. بعد از آن چهار سال تمام به خاطر محرومیت دوپینگ از کشتی دور بود، اما بازگشتی استثنایی داشت. محمد حسین به قهرمانی آسیا رسید. هرچند المپیک توکیو را به راحتی از دست داد. حریفان اصلی او روسی و آمریکایی هستند. اسنایدر نماینده این وزن است. محمدحسین یک بار او را در تورنمنت ایتالیت شکست داده است. مجتبی گلیج سال گذشته در نروژ برنز جهان را گرفت.

۱۲۵ امیرحسین زارع

خیلی‌ها امیرحسین زارع را به عنوان پدیده کشتی آزاد ایران معرفی می‌کنند. او بدون این که تجربه حضور در جهانی را داشته باشد سال گذشته نماینده سنگین وزن ایران در المپیک توکیو بود که صاحب مدال برنز شد. اوج اقتدارش در جهانی نروژ بود که قهرمان شد. اگر اتفاق خاصی نیفتد او سال‌ها روی سکوی جهانی و المپیک است. امیر حسین به دلیل آسیب‌دیدگی مدت‌ها کشتی نگرفته بود، اما در تورنمنت توریخانوف قهرمان شد و در انتخابی هم عنوان اولی را از آن خود کرد که ملی‌پوش شود. طا‌ها آکگول، ترک قهرمان المپیک و پتریاشویلی گرجستانی، رقبای او در صربستان هستند.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها