یکی از پراهمیت‌ترین حوزه‌ها در مشاوره، مشاوره کودک است. بیشتر روانشناسان بر این باورند که اثراتی که دوران کودکی بر ذهن فرد می‌گذارد می‌‌تواند تضمین کننده سلامت روان یک فرد در آینده و بزرگسالی باشد.
یکی از پراهمیت‌ترین حوزه‌ها در مشاوره، مشاوره کودک است. بیشتر روانشناسان بر این باورند که اثراتی که دوران کودکی بر ذهن فرد می‌گذارد می‌‌تواند تضمین کننده سلامت روان یک فرد در آینده و بزرگسالی باشد.
کد خبر: ۱۳۷۹۲۵۹

سلامت روان در افراد به معنی سلامت روانشناختی و هیجانی است، داشتن یک روحیه سالم و قوی نشان‌دهنده داشتن یک زندگی مطلوب در دوران کودکی است. بسیاری از افرادی که در سنین بزرگسالی از سلامت روحی و روانی درستی برخوردار نیستند، در دوران کودکی زندگی اصولی و درستی نداشته‌اند.

این موضوع بدان معنی است که این دسته از افراد از معیارهای سلامت روان فاصله گرفته‌اند. والدین هر زمانی که متوجه رفتار نادرستی از کودک خود شوند بهتر است برای جلوگیری از پیشروی و شدت آن به روانشناس کودک  مراجعه کنند. روانشناس کودک می‌تواند با تکنیک‌ و علمی که دارد این عارضه را درمان کند. در بسیاری از مواقع تاخیر در بهبودی و مراجعه به پزشک می‌تواند هزینه مادی و معنوی سنگینی برایتان به همراه داشته باشد.
در ادامه این مطلب با اهمیت مراجعه به روانشناس کودک بیشتر آشنا خواهید شد.

روانشناس کودک کیست؟

روانشناسی کودک یک شاخه تخصصی در رشته روانشناسی است که امروزه به یک حوزه مهم و ارزشمند تبدیل شده است. در واقع کودکی افراد می‌تواند سلامت جامعه را در آینده تضمین کند. این رشته منحصرا با کودک سر و کار دارد. روانشناسی که در این حوزه فعالیت می‌کند باید دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری در این رشته باشد و با بخش‌های مختلفی چون اختلالات یادگیری، سواستفاده جنسی، مهارت زندگی و.... آشنایی کامل داشته باشد.

روانشناس کودک به بررسی و مطالعه، شناخت و درمان روابط عاطفی، روحی و روانی و... می‌پردازد و در راستای بهبود سلامت روح و روان فرد تلاش می‌کند. به زبان ساده روانشناسی کودک سعی می‌کند تا زمینه را برای تربیت آسان و اصولی کودک فراهم کند.

اهمیت مراجعه به روانشناس کودک

ویژگی‌های روانشناس کودک خوب

برای مراجعه به یک روانشناس کودک ابتدا باید به دنبال یکی از بهترین و با تجربه‌ترین مشاورین در این حوزه باشید. اما ویژگی‌های یک روانشناس کودک خوب چیست؟ آیا با آن‌ها آشنایی دارید؟

  • مشاهده‌گر خوبی است و توانایی تشخیص بالایی دارد
  • دانش و علم کافی در این زمینه را دارد
  • توانایی آموزش به والدین و حل چالش‌های ایجاد شده بین والدین و کودک
  • عاشق کودک بودن و توانایی دیدن دنیا از نگاه کودک
  • توانایی برقراری ارتباط درست با کودک
  • داشتن مهارت کافی برای درمان کودک بر اساس مشکلاتی که دارد

چه زمانی باید به روانشناس کودک مراجعه کرد؟

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که والدین از مشاورین می‌پرسند آن است که چه زمانی باید برای بهبود شرایط به روانشناس مراجعه کرد؟ در صورت مشاهده موارد زیر در فرزندتان بهتر است برای جلوگیری از گسترش این عارضه و شدید شدن آن به روانشناس مراجعه کنید:

  • بسیاری از کودکان با مشکلات گفتاری رو به رو هستند و همین امر می‌تواند آن‌ها را به سمت افسردگی و دیده نشدن پیش ببرد. بیشتر کودکان در این زمان گوشه‌گیر می‌شوند و اعتماد به نفس آن‌ها به طرز عجیبی کاهش می‌یابد. از این رو بهتر است برای جلوگیری از گسترش آن به مشاوره مراجعه کنید.
  • تغییر در عادات روزانه کودکان می‌تواند یک زنگ هشدار باشد، در واقع کودکان نباید به این سرعت عادات زندگی روزمره شان تغییر کند. این موضوع می‌تواند یک زنگ هشدار برای والدین باشد. کابوس شبانه، دیر بیدار شدن، دیر خوابیدن، افت تحصیلی، کاهش یا افزایش اشتها و..... ازجمله مواردی هستند که نشان می‌دهد عادات غذایی کودکان تغییر کرده است.
  • کم توجه بودن به مسائل که در نگاه پزشکان و مشاوران بیش فعالی نامیده می‌شود هم می‌تواند دلیلی برای مراجعه به مشاوره باشد. این دسته از کودکان تمرکز و توجه روی موضوع خاصی ندارند و از طرفی فعالیت بدنی آن‌ها غیر معقول است.
  • اختلال اضطراب جدایی، یکی از شایع‌ترین اختلالات در کودکانی است که والدین آن‌ها مدام در حال مشاجره با یکدیگر هستند. کودکان طلاق بیش از هر کودک دیگری از این عارضه رنج می‌برند. بودن در یک خانواده گرم و صمیمی از ویژگی‌های کودکی است و هر کودکی دوست دارد آن را تجربه کند.
  • کودکانی که همواره عصبانی هستند و هر کسی یا به هر چیزی پرخاشگری می‌کنند هم برای درمان باید به مشاوره مراجعه کنند. معمولا این کودکان با داد و فریاد، آسیب به خود و وسایل، اذیت کردن دیگران و.... عصبانیت و پرخاشگری خود را نشان می‌دهند. زمانی که این اختلال درمان نشود و شدت پیدا کند، کودک از ضربه زدن به دیگران و آزار و اذیت دیگران لذت می‌برد.
  • ناخن جویدن، موکندن، بدخوابی و احساس ناتوانی، عدم تعادل در ارتباط با دیگران، انزوا طلبی و گوشه‌نشینی، ترسیدن و...

هدف از مراجعه به روانشناس کودک چیست؟

هدف اصلی و کلی از مراجعه به روانشناس کودک، بهبود وضعیت جسمی و روحی کودک و برطرف شدن اختلالات می‌باشد. اما به طور کلی مراجعه به روانشناس کودک بر 4 هدف استوار است:

  1. ساخت یک پشتوانه عاطفی مناسب برای کودک
  2. تحریک به رشد سالم و عادی
  3. کمک به بهبود مهارت ارتباطی کودک
  4. ایجاد عزت نفس بالا در کودک

اگر مشکل و رفتار غیر طبیعی در کودک خود مشاهده کردید بهتر است برای درمان و کنترل شرایط به روانشناس کودک مراجعه کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها