«جام‌جم» در گفتگو با کارشناسان بررسی کرد

تحقق تمدن نوین اسلامی با محوریت مساجد

مسجد، قدیمی‌ترین رسانه دنیای اسلام

اگر امروز رادیووتلویزیون شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی را به‌عنوان رسانه می‌شناسیم باید بگوییم یکی از قدیمی‌ترین ساختارهای رسانه‌ای در دنیای اسلام مساجد بوده‌اند و هنوز هم این کارکرد خود را حفظ کرده‌اند.
کد خبر: ۱۳۷۸۰۱۷
نویسنده مهدی نیک‌ ضمیر - گروه جامعه

از همان روزهای نخستین تشکیل هسته‌های حکومت‌ اسلامی در مدینه، پیامبر اسلام حضرت‌محمد(ص)،‌ نخستین مسجد را بنا کرد.

مسجد قبا در شهر مدینه تنها مکانی برای عبادت مسلمین ونمازگزاردن نبود بلکه به نوعی هسته مرکزی حکومت اسلامی محسوب می‌شد و تمامی تصمیم‌های مهم سیاسی در این مسجد گرفته می‌شد.

همچنین کانونی برای تجمع مسلمانان و همراهی و همدلی آنان با یکدیگر بود. پس از آن با محکم‌تر شدن پایه‌های حکومت اسلام، ‌مساجد دیگری هم بنا شد و بر همین مبنا منبر و مسجد رسانه‌ای برای آگاهی‌بخشی به مردم و کانونی برای تصمیم‌گیری‌های مهم وانجام کارهای جهادی بود.

هسته‌های اولیه انقلاب اسلامی ایران نیز از مسجد پایه‌گذاری شد و شکل‌گرفت و در طول دوران مبارزه با رژیم ستم‌شاهی، مساجد کانون اصلی این مبارزه بودند. بعد از انقلاب و در دوران جنگ تحمیلی هشت‌ساله هم مساجد محل اصلی اعزام نیرو و کمک‌های مردمی به جبهه‌های حق علیه باطل بود.

در این میان برخی مساجد ازجمله مسجدجامع خرمشهر نقش و اهمیت ویژه‌ای داشت. به‌گونه‌ای که این مسجد تاریخی همچنان به نمادی از مقاومت مردم خرمشهر در دوران دفاع‌مقدس به‌شمار می‌رود.

امروز هم اگرچه به واسطه گسترش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مسجد و منبر کارکرد گذشته خود را از دست داده‌اند اما نمی‌توان از ظرفیت بالقوه مساجد برای فرهنگ‌سازی، ‌آگاهی‌بخشی و انجام کارهای جهادی چشم‌پوشی کرد. همچنان‌که در دوران مبارزه با کرونا مساجد همچون گذشته نقش و کارکرد خود را دوباره پیدا کردند و این مسأله نشان داد مساجد هنوز هم جایگاه و کارکرد خود را دارند. تنها کمی برنامه‌ریزی می‌خواهد و اندکی خوش‌ذوقی!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها