کد خبر: ۱۳۷۷۸۶۶
نویسنده حسین نیکپور - گروه بین‌الملل
از ابتدای جنگ اوکراین، کشور‌های غربی با تمام توان و امکانات از کی‌یف حمایت کرده‌اند و این پشتیبانی‌ها شامل دو عنصر اصلی است: تسلیحات و تحریم‌ها. با این‌حال هرچه از جنگ می‌گذرد به نظر می‌رسد روس‌ها با شناسایی نقاط آسیب‌پذیر خود در برابر این دو عنصر، از کارایی ابزار حمایتی غربی‌ها کاسته‌اند.

تحریم‌های انرژی، مالی و کنترل صادرات غرب در این مدت، گسترده بوده‌است و بر اقتصاد روسیه تأثیراتی گذاشته، اما تحریم‌ها به هیچ‌وجه نتوانسته، دیدگاه پوتین را نسبت به اهدافش در این عملیات تغییر دهد. در واقع، ناظران نزدیک می‌گویند پوتین با پذیرش آسیب‌های اقتصادی پا به این عرصه گذاشته و تحریم نمی‌تواند مانعی در برابر روسیه باشد و البته در این مدت، بانک‌مرکزی روسیه توانسته با وجود همه تحریم‌ها تا حدود زیادی ارزش پول ملی روسیه را مدیریت کند. اهرم دیگر حمایتی که غرب در اختیار دارد ارسال تسلیحات نظامی برای اوکراین بوده‌است. از جمله سامانه‌های موشکی توپخانه با تحرک بالا (HIMARS) از ایالات متحده، که به طور قابل توجهی توانایی اوکراین برای حمله به اهداف روسیه را افزایش داده‌است. سایر اعضای ناتو نیز تسلیحات و کمک‌های نظامی زیادی ارائه کرده‌اند، اما نیاز دائمی اوکراین به پر کردن تسلیحات خود باعث شده تا زرادخانه کشور‌های اهداکننده ته بکشد. در همین خصوص آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان در اظهاراتی از محدودیت شدید این کشور برای ارائه کمک تسلیحاتی به اوکراین خبر داده و گفته انبار تسلیحاتی این کشور برای ارسال مقادیر بیشتری از سلاح به اوکراین کافی‌نیست.

وی با بیان این‌که ما خودمان در شرایط فعلی کسری مطلق داریم، گفته‌است: دولت آلمان در حال مذاکره و رایزنی با شرکت‌های دفاعی آلمانی برای تولید ویژه تسلیحات نظامی برای اوکراین است که این تسلیحات تجهیزات دفاعی و سامانه‌های پدافند هوایی را شامل می‌شود. البته فرآیند تولید و تحویل این تسلیحات به اوکراین تا قبل از سال آینده، ممکن نخواهد بود.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها