فعالیت خودسرانه نانوایی ها در کرمانشاه،

دستانی که خالی از نان می ماند!

نان در فرهنگ ایرانی جایگاه ویژه ای دارد و یک کالای اساسی در سبد مصرفی خانوار است و نقش بالایی در تامین نیازهای روزانه بدن دارد.
کد خبر: ۱۳۷۷۳۰۴

به گزارش جام جم آنلاین کرمانشاه؛ با این وجود مسایل و مشکلات متعددی از جمله کمبود سهمیه آرد در برخی از واحدهای نانوایی، گران فروشی، عدم توجه به بهداشت فردی و محیط نانوایی، مشخص نبودن زمان ثابت برای پخت، پایین بودن کیفیت نان، کم فروشی، عدم تکریم مشتریان و … در برخی از نانوایی های استان دیده می شود و این در حالی است که این ماده غذایی قوت غالب اغلب افراد فقیر و کم درآمد است.

یکی از مهمترین بخش هایی که همه اقشار جامعه با آن در ارتباط هستند و نیازمند توزیع فضایی عادلانه در سطح جامعه برای رفاه همشهریان است توزیع متناسب نانوایی ها در سطح محلات با توجه به بار جمعیتی آن محله است، با این وجود گزارش های مردمی حاکی از اینست که برخی از نانوایی های آزادپز در محلات گوناگون کرمانشاه زمانبندی مشخصی برای فعالیت ندارند، به این شکل که یا در ساعات استراحت مردم و در اوج گرما نان می پزند و یا شب کار هستند و بوی پخت نان از این واحدها در طول روز شنیده نمی شود که این معضل نه تنها در نقاط پایین شهر دیدن می شود بلکه در نقاط مرفه نشین و بالای شهر هم وجود دارد.

مشکلات یک نانوا

یک خباز کرمانشاهی که در یکی از محلات محروم شهر مشغول به کار است گفت: ساعت ها کارکردن در کنار تنور و زبانه های آتش از عهده هرشخصی بر نمی آید، به دلیل از دست رفتن انگیزه برای حفظ شغل نانوایی و در نتیجه از بین رفتن ذوق و سلیقه در این حرفه، نانواها همانند شاطرهای قدیم حوصله الک کردن آرد و دو سه ساعت وقت گذاشتن برای به اصطلاح عمل آوردن خمیر نان را ندارند و عمل آوردن نان با استفاده از افزودنی هایی مثل جوش شیرین یا جوهر قند صورت می گیرد که در نهایت منجر به تولید نان بی کیفیت با دورریز بالا می شود.

وی ادامه داد: کیفیت پایین آرد، وجود نانوایی بیشتر از نیاز و افزایش هزینه‌های آب، برق، گاز تنها بخشی از مشکلات نانوایان است و در مقابل هزینه نان چندان نیست که جوابگوی مشکلات یک نانوا باشد.

این نانوا یادآور شد، در شهر کرمانشاه مشکلات عدیده ای وجود دارد که عدم انطباق مکان و شعاع پوشش نانوایی ها با نیازها، تعداد بالای نانوایی با توجه به جمعیت و سهمیه آرد بخشی از آنست.

وی هوشمندسازی نانوایی های استان را در برقراری نظم، ثبات قیمت و کاهش تخلفات موثر دانست و افزود: کاهش کیفیت نان به بی‌کیفیتی دستگاه‌های پخت نان ارتباط دارد و باید همه نانوایی‌ها به دستگاه‌های به روز تجهیز و مدرن شوند.

دستانی خالی از نان

یک شهروند که در ساعات گرم روزهای مردادماه برای خرید چند عدد نان در مقابل یکی از نانوایی های شهرک بعثت کرمانشاه به انتظار ایستاده است، گفت: کاهش ساعات فعالیت این نانوایی، باعث شده که مردمان این محله در زمان استراحت در صف های طولانی به انتظار بایستند.

سعید احدی ادامه داد: بارها اتفاق افتاده که زمان زیادی برای خرید نان به انتظار می مانیم و در نهایت به این خاطر که سهمیه آرد نانوایی‌های آزاد پز بسیار کمتر است، نان تمام می شود و مابقی مشتریان دست خالی به خانه باز می گردند.

وی بر تشدید جرائم تخلفات تاکید کرد و گفت: برای پخت بهتر نان، مردم باید مطالبه‌گر باشند، نانوایان وجدان کاری داشته باشند و بازرسی به صورت مستمر انجام شود.

پخت نانی باکیفیت در ازای اخذ پول بیشتر

یکی دیگر از خریداران نان که در منطقه ۲۲بهمن کرمانشاه به انتظار ایستاده بود گفت: برای خرید نان با چالش های متعددی مواجه هستیم انتخاب نان سبوس دار یا بی سبوس، نان تیره یا نان سفید، بالارفتن قیمت نان، پایین آمدن وزن، کم شدن کیفیت و مرغوبیت، اضافه شدن افزودنی های غیرمجاز تنها بخشی از این مشکلات است.

مهناز محمدی افزود: برخی از نانوایان مناطق مرفه نشین نوبت را تلفنی به مشتری می فروشند و هرگاه مشتری مراجعه کند نانی با کیفیت بالا البته در قبال پول بیشتر تحویل می دهند و باید سوال کرد با این تخلف چه برخوردی خواهد شد؟

او ادامه داد: برخی از محلات شهری به طور کامل فاقد نانوایی است و ساکنان برای تهیه نان مورد نیاز خود به محلات مجاور و یا مرکز شهر مراجعه می کنند و در مقابل برخی محلات دارای سهمیه ای چندبرابر بیشتر ازجمعیت ساکن هستند.

 

در این زمینه نهادها و اداراتی همچون فرمانداری، صنعت معدن و تجارت، اتحادیه خبازان، غذا و دارو، بهداشت، غله و خدمات بازرگانی و … مسئول نظارت بر فرآیند تولید نان به منظور ارائه نانی باکیفیت، قیمت مصوب و وزن استاندارد نان به دست شهروندان است.

افزایش ساعات کاری ۱۶ نانوایی در کرمانشاه

ابراهیم رحیمی‌ زنگنه سرپرست فرمانداری کرمانشاه امروز در جمع خبرنگاران از فعالیت ۱۶نانوایی تا ساعت ۱۲ شب در کرمانشاه خبر داد.

سهمیه این نانوایی‌ها با هدف افزایش عرضه و جلوگیری از ایجاد صف‌های طولانی، به صورت آزمایشی زیاد خواهد شد.

بیش از ۹۷ درصد نانوایی های استان کارتخوان دارند

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ، از وجود ۲هزار و ۵۰ نانوایی در سطح استان خبر داد و گفت: خوشبختانه تا به امروز هزار و ۹۹۰ نانوایی به دستگاه کارتخوان هوشمند مجهز شده اند که ۹۷ و دو دهم درصد را شامل می شود و نسبت به استان های بزرگ از لحاظ اجرای هوشمندشدن کارتخوان ها جز استان های برتر کشور در این زمینه هستیم.

“محمدرضا عباسی” افزود: ۶۰نانوایی باقی مانده که هوشمند نشده اند با مشکلاتی همچون مستاجر وموجر، اشکال در زمینه کدملی و مالیاتی مواجه هستند که در دست رفع است و تا هفته آینده این دستگاه در نانوایی های کل استان نصب خواهد شد.

وی با بیان اینکه این سیستم به صورت متمرکز توسط بانک سپه اجرا شده است، گفت: از زمان اجرای طرح، نماینده اداره غله، استانداری، بانک سپه، جهاد کشاورزی، اداره کل صنعت، معدن و تجارت در مرکزی در بانک سپه حضور دارند و روزانه تمام نانوایی ها را در سیستم رصد می کنند و بررسی می شود که کدام نانوایی امروز کار کرده و کدام نانوایی از سیستم استفاده نکرده است که این بررسی براساس تعداد تراکنش و براساس مقدار آردی است که به هر نانوایی داده می شود.

برخورد با ۸۰ نانوایی متخلف

عباسی یادآور شد، در هفته گذشته نزدیک به ۸۰مورد از نانوایی هایی که کار نکرده بودند تذکر و برخورد شده است که در صورت ادامه تخلف، به تعزیرات معرفی می شوند و در نهایت پلمپ می شوند.

این مسوول افزود: به عنوان مثلل یک نانوایی تا ۱۵۰تراکنش در روز باید داشته باشد که ممکن است کمی بالا و پایین شود، قیمت های قانونی نان در این سیستم تعریف شده است و دیگر گرانفروشی در این زمینه دیده نمی شود، حتی اگر یک نانوایی پول نقد دریافت کند از طریق سیستم متوجه می شویم که چراکار نشده است و جریمه می شود و کسر سهمیه آرد می شود، چراکه براساس میزان کارکرد این دستگاه، میزان آرد تعیین می شود.

هوشمندسازی مانع از تخلفات نانوایی می شود

او افزود: برخی می خواهند قانون را دور بزنند از این طریق که از کارت چند نفر از اقوام و دوستان استفاده می کنند و دقیقا ما متوجه می شویم، چراکه اپلیکشین نصب شده این تخلف را رصد می کند و بازرسان پرینت حساب را در روز می گیرند و مشخص می شود که یک کارت در روز چندین بار کشیده شده است و با توجه به دقتی که در این سیستم وجود دارد میزان تخلف نانوایی ها بسیار اندک و به صفر رسیده است.

توزیع ۶۷۰تن آرد در روز

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از توزیع روزانه ۶۷۰تن آرد در نانوایی ها در جمعیت دو میلیون نفری خبر داد و افزود: آرد به صورت سرانه جمعیت در تمام شهرستان های استان نیز توزیع می شود.

عباسی با بیان اینکه چند عامل همچون نوع آرد، آموزش، هنر نانوایی، بحث بازرسی در بالارفتن کیفیت نان تاثیر دارد ، افزود: گندمی که از سوی اداره غله به کارخانه ها داده میشود و برای پخت خوب، از چندمکان مختلف یعنی مخلوطی از مناطق گرمسیری و سردسیری تهیه شود تا آرد خوبی به دست آید و به خوبی ورز بیاید.

وی با بیان اینکه هنر نانوایی، تنور وجدان کاری و مطالبه گری مردم در بالارفتن کیفیت تاثیرگذار است، افزود: آموزش ها به خبازان ارائه می شود و سعی براین است به سمت بهبودی رویم.

وی از سامانه ۱۲۴ به عنوان راه ارتباطی برای اعلام تخلفات نانوایی ها خبر داد.

زمانبندی قانونی برای پخت نان در استان کرمانشاه به خوبی رعایت نمی شود

در ادامه “خدیجه جشن پرووکانی” معاون توسعه و برنامه ریزی فرمانداری کرمانشاه گفت: یکی از دغدغه های مدیران حوزه نان، ارتقای کیفیت و کمیت نان است که از مهم ترین عوامل موثر برآن مکان یابی درست نانوایی است.

وی افزود: ساعت فعالیت نانوایی ها بسته به پخت نان در سه نوبت انجام می شود که بسته به نوع آن برای لواش، سنگک، تافتون و بربری متفاوت است و این نوبت ها در شش ماهه اول و دوم سال به دلیل تاریکی هوا اندکی اختلاف دارد.

جشن پرووکانی یادآور شد، این زمانبندی در شهر کرمانشاه به خوبی رعایت نمی شود و برخی از نانوایی ها چون سهمیه اندک دارند تنها یک نوبت پخت نان دارند و ما تاکید داریم که این نوبت هم با ساعت های تعیین شده باید هماهنگ باشد این دغدغه در کل استان دیده می شود و تنها به کرمانشاه منتهی نمی شود.

وی افزود: برنامه ای در فرمانداری درنظر گرفته شده تا نانوایی هایی که سهمیه اندک دارند صبح ها پخت داشته باشند و ظهر تعطیل باشند تا مردم بدانند فلان نانوایی به دلیل کمبود سهمیه به این شکل فعالیت دارد.

زمانبندی فعالیت نانوایی ها در کرمانشاه

این مسوول درخصوص ساعت کار نانوایی ها براساس اعلامیه اتحادیه نانوایی های شهرستان، گفت: ساعت کار واحد نانوایی لواش نیمه اتوماتیک در نوبت اول از ساعت ۶الی ۷ و ۳۰دقیقه صبح، نوبت دوم از ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح تا ۱۲ ظهر، نوبت سوم از ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه صبح الی ۱۷ و ۳۰ دقیقه عصر است.

وی ادامه داد: این ساعت برای واحدهای نانوایی لواش نیمه اتوماتیک دوار در نیمه دوم سال در نوبت اول از ساعت ۶ صبح الی ۸صبح، نوبت دوم از ساعت ۱۰صبح تا ۱۲ ظهر، در نوبت سوم از ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه صبح تا ۱۸ و ۳۰ دقیقه عصر است.

جشن پرووکانی اضافه کرد، در ۶ ماهه نخست سال ساعت کار نانوایی سنتی اعم از لواش، تافتون، بربری، سنتی و ماشینی نوبت اول از ساعت ۶ صبح لغایت ساعت ۸ صبح، نوبت دوم از ساعت ۹و۳۰ دقیقه صبح تا ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه بعد از ظهر، نوبت سوم از ساعت ۱۶ صبح ساعت ۱۸ بعد از ظهر است، که در ۶ ماهه دوم سال نوبت اول از ساعت و ۵۰ دقیقه صبح تا ساعت ۸ صبح، نوبت دوم از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ساعت ۱۳ بعد از ظهر، نوبت سوم از ساعت ۱۶ صبح تا ساعت ۱۹ بعد از ظهر است.

به گفته وی، ساعت کار نانوایی سنگک، سنتی و ماشینی در نیمه اول سال در نوبت اول از ساعت ۵ و ۳۰ دقیقه صبح تا ۸ صبح، نوبت دوم از ساعت ۱۰ و نیم صبح تا ساعت ۱۲ و نیم بعد از ظهر، نوبت سوم از ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه بعد از ظهر تا ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه است.

معاون توسعه و برنامه ریزی فرمانداری کرمانشاه ادامه داد: ساعت کار نانوایی سنگک سنتی و ماشینی در۶ماهه دوم سال نوبت اول از ساعت ۶ صبح تا ۸ صبح، نوبت دوم ساعت ۹ و نیم تا ساعت ۱۳ بعد از ظهر، نوبت سوم از ساعت ۱۶ بعد از ظهر تا ساعت ۱۸ است.

وی خاطرنشان ساخت، ساعت کار نانوایی های تمام اتوماتیک نوبت اول از ساعت ۶و۳۰دقیقه صبح تا ساعت ۷ و نیم صبح، نوبت دوم از ساعت ۱۰و۳۰ دقیقه صبح تا ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه بعد از ظهر، نوبت سوم از ساعت ۱۵ و۳۰ تا۱۷ و ۳۰ دقیقه است.

ساعت کار این نانوایی در ۶ماهه دوم سال درنوبت اول از ساعت ۶ صبح تا ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه صبح، در نوبت دوم از ساعت ۱۰ تا ساعت ۱۲ بعدازظهر، و در نوبت سوم از ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه تا ۱۸ و ۳۰ دقیقه است.

وی در پایان از فعالیت گشت ویژه نانوایی متشکل از ماموران فرمانداری، اداره کل غله، بهداشت، غذا و دارو جهادکشاورزی اصناف و بسیج اصناف خبر داد که کم فروشی، گرانفروشی و کیفیت نان را بررسی می کنند و تخلفات را رصد می کنند.

گزارش از زهره کریم زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها