تخریب ۱۵۰آمبولانس از تبعات اغتشاشات اخیر است

چوب «آشوب» لای چرخ امداد

«جام‌جم» در گفتگو با رئیس جمعیت هلال‌احمر، جزئیات برنامه‌های این جمعیت در مراسم اربعین را بررسی می‌کند

سلامت، اولویت نخست برای زائران اربعین

تقویم سال۱۴۰۱ می‌گوید که مراسم اربعین حدود یک‌ماه دیگر یعنی ۲۶ شهریور است. روز‌ها هم مثل برق و باد می‌گذرد تا بزرگ‌ترین اجتماع شیعیان جهان در همسایه غربی یعنی عراق روی دهد. کشور ما هم به‌عنوان همسایه و راه عبوری برخی از زائران به عراق و بیشترین زائر شرکت‌کننده در مراسم همیشه آماده خدمات‌رسانی بوده است.
کد خبر: ۱۳۷۶۵۷۳
نویسنده لیلا شوقی - گروه جامعه

شاید به همین دلیل است که از همین حالا، برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری مراسم پرشور حسینی(ع)‌ اربعین درنظر گرفته شده است. جمعیت هلال‌احمر اما به‌عنوان یکی از متولیان برگزاری مراسم برای حفظ سلامت زائران در تلاش است.

برنامه‌های ستاد مرکزی اربعین بیشمار است. خبر‌های متنوعی برای برگزاری مراسم ارزان و برقراری امنیت این مراسم منتشر می‌شود، اما شاید یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌تواند مراسم اربعین را پرشور برگزار کند، حفظ سلامت و بهداشت عمومی در اجتماع میلیونی است. جمعیت هلال‌احمر حالا دو ماهی می‌شود که مراسم حج را پشت سر گذاشته است و حالا خود را آماده برقراری سلامت و بهداشت مراسم اربعین می‌کند. آن طور که پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر توضیح می‌دهد، در مراسم حج امسال نسبت به برگزاری سال‌های قبل تعداد اندکی از زائران خانه خدا، با مشکلات و بیماری مواجه شدند. متاسفانه در مراسم حج امسال حدود سه ایرانی جان خود را از دست دادند که البته نسبت به سال‌های قبل کمتر است. با این آمار حالا این نهاد خود را آماده مراسم اربعین می‌کند.

پیش‌بینی جمعیت ۵ میلیونی زوار

کولیوند در مصاحبه‌ای که با روزنامه جام‌جم داشت از جزئیات برنامه‌های این جمعیت در مراسم اربعین گفت. او پیش‌بینی می‌کند امسال نسبت به سال‌های قبل تعداد بیشتری از زائران شرکت کنند و تنها از ایران حدود پنج میلیون زائر شرکت خواهند کرد. شاید به همین دلیل است که برنامه‌ریزی شده تا امسال حدود سه تا چهار برابر بیشتر از سال‌های قبل دارو و تجهیزات تهیه شود و هزینه تامین این مقدار حدود هشت میلیارد تومان است. همچنین رئیس هلال‌احمر از گرمازدگی به‌عنوان چالش بزرگ اربعین امسال خبر داد.

مراکز درمانی خارجی و داخلی

از ۱۰روز قبل از شروع مراسم اربعین و ۱۰روز بعد از مراسم اربعین و تا زمانی که زائران ایرانی و کشور‌های دیگر از مرز‌های شلمچه، مهران و خسروی از کشور خارج و بعد وارد می‌شوند، شاهد درمانگاه‌های سیار در مرز‌های کشور خواهند بود. البته این بیمارستان‌های سیار در لب مرز توسط متولی داخلی سلامت یعنی وزارت بهداشت و درمان اداره می‌شود. بعد از ورود به عراق و در مسیر‌های متنوع، بیمارستان‌های هلال‌احمر در‌نظر گرفته شده است. نیرو‌های امدادی در مسیر مهران تا نجف در مسیر کربلا و نیز در بیمارستان امام علی (ع) نجف حضور خواهند داشت. کولیوند با اشاره به تجارب گذشته به ما می‌گوید که در مرز زرباطیه نیز پایگاه بهداشت و درمان ایجاد شد. به‌جز این، نیرو‌های امدادی در بیمارستان‌های دیگر عراق مشغول به کار خواهند شد. نیرو‌های حشدالشعبی نیز برای برگزاری بهتر مراسم با امدادگران همراه خواهند شد. او توضیح می‌دهد، پیش‌بینی این است که حدود پنج میلیون نفر برای شرکت در مراسم اربعین از ایران وارد عراق شوند و به جز این، شیعیان ۱۲‌کشور دیگر هم حضور دارند، بنابراین نقش دیپلماسی سلامت از هر نوع دیگری از دیپلماسی مهم‌تر است.

۳ تا ۴ برابر دارو و تجهیزات بیشتر

کولیوند خبر می‌دهد که امسال هیچ هزینه‌ای بابت خدمات هلال‌احمر از زائران گرفته نمی‌شود و خدمات هم کاملا رایگان‌است. با این حال، اما حدود ۵۰دستگاه آمبولانس و شش دستگاه اتوبوس‌آمبولانس برای خدمات‌رسانی بهتر به عراق فرستاده می‌شود. چهار فروند بالگرد نیز در مرز‌های مشترک کشورمان و عراق مستقر می‌شود. اینها، اما تنها تجهیزات آماده شده برای حفظ سلامت و بهداشت زائران امام حسین (ع) نیست. رئیس جمعیت هلال‌احمر ادامه می‌دهد که حدود سه تا چهار برابر بیشتر از مراسم سال‌های قبل دارو و تجهیزات تهیه شده و هزینه تهیه این میزان از تجهیزات و دارو حدود هشت میلیارد تومان است. حفظ سلامت مراسم میلیونی اربعین با وجود نیرو‌های متخصص امدادگر امکان‌پذیر است. کولیوند می‌گوید که تا به حال حدود ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ نفر برای حضور در مراسم ثبت‌نام کرده‌اند که تا یک هفته دیگر و از میان آن‌ها حدود ۳۲۰۰ فرد انتخاب می‌شوند. آموزش‌های تخصصی انجام می‌شود و آسیب‌شناسی تجارب گذشته اتفاق می‌افتد تا مراسم اربعین امسال به بهترین شکل خود برگزار شود.

چالش بزرگ گرمازدگی

اربعین امسال با روز‌های تابستان و گرم سال یعنی شهریور مصادف شده است. به همین دلیل است که نگرانی از گرمازدگی زائران بیشتر از سال‌های قبل که مراسم در پاییز برگزار می‌شد، وجود دارد.
کولیوند می‌گوید که برای حل چالش گرمازدگی در مسیر پیاده‌روی اربعین تونل سرد درنظر گرفته شده است، به اضافه این‌که مراکزی برای مراقبت از افرادی که دچار گرمازدگی می‌شوند اتخاذ شده است. چالش‌های سلامتی و برقراری بهداشت به نگرانی درباره گرمازدگی خلاصه نمی‌شود؛ شیوع وبا در عراق و بروز بیماری‌های گوارشی یکی از نگرانی‌هاست. ویروس کرونا هم که هنوز ریشه‌کن نشده و شایع است. به‌جز این، اما پیاده‌روی طولانی، مشکلات اسکلتی را هم برای زائران به‌وجود می‌آورد. کولیوند توضیح می‌دهد که برای کاهش بروز این بیماری‌ها، آموزش یکی از راه‌های پیشگیرانه است.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها