روایتی صمیمی و واقع گرا و رمانی معاصر با الهام از مثنوی معنوی

جدیدترین فعالیت های نشر عنوان به بازار آمد

نگاهی به کتاب «پسری از خیابان اروس»

وقتی «مونا» وارد کار می‌شود!

کتاب «پسری از خیابان اروس» مرا برد به دنیای نوجوانی، آن هم نوجوانی از نوع دهه شصتی‌اش که سادگی و ساده‌زیستی مرام بیشتر آدم‌ها بود و هنوز پیچیدگی به زندگی آدم‌ها این قدر وارد نشده بود. نثر کتاب هم از این نگاه تبعیت و ساده و روان از کلمات استفاده کرده است. کلمات در این کتاب مثل سر خوردن یک موج روی موج دیگر کنار ساحل هم شور دارند و صدا و هم حال خوشی را برای خواننده‌اش که در ساحل این دریا نشسته است فراهم می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۷۶۵۶۸
نویسنده کتایون رجبی - نویسنده و ناشر

امیرحسین، شخصیت اصلی و پرحرف و پرشور را به قدری ساده معرفی کرده که گویی نوشتن نمی‌داند؛ در حالی که عاشق یادگیری نوشتن داستان است. برای آن که کتاب از روایت اول شخص درآید، مونا، دخترعمه امیرحسین وارد کار می‌شود. نامه‌نگاری بین این دو، کم‌کم زاویه نگاه‌های‌شان، تفاوت ساده زیستی یا رفاه‌زدگی‌شان، تفاوت جایگاه اجتماعی‌شان و البته انتخاب امیرحسین را درنهایت روشن می‌کند.  گاهی به نظر می‌رسید نویسنده به‌عمد قصد کرده امیرحسین داستانش را خیلی ساده فرض کنیم، اما روایت صادقانه از زندگی او، خواننده را قانع می‌کرد او صادق است تا ساده.  تمام عناصر یک داستان که می‌توانست به تعلیق کشیده شود تا خواننده را تا انتها به دنبال خود بکشاند در این کتاب به شکلی بسیار ساده که برای یک نوجوان جویای نام و نوشتن مطلوب است، دیده می‌شود. از پیگیری اخبار داداش احمد، دنبال کردن رد هواپیماها، رسیدن به جنگ، اخبارش و... این که انتخاب واژگان و کلمات فراتر از سن نوجوانی نرفته، کمک کرده است خواننده، این تعلیق را در حد یک نوجوان دهه شصتی تصور کند و اتفاقا تمام روایت ماجرا را درست در چیدمانی که به همان زمان برمی‌گردد، ببیند. 
از ماجرای پیگیری گم شدن داداش احمد گرفته، تا رادیوی ناودانی اهدایی و مرام گذاشتن رفیقش بابک از همراهی دو نوجوان در صف و گرفتن اقلام کوپنی از تحویل گرفتن همسایه‌های قدیمشان در آبادان و ... نویسنده ناخودآگاه خواننده را به مقایسه اوضاع آن زمان با  زمان معاصر می‌کند؛ چقدر از این رفتارها رنگ باخته‌اند. سادگی و روانی کتاب، سطح باورپذیری‌اش را بالاتر برده است. به گونه‌ای که خواننده دوست دارد بپرسد این امیرحسین که شاگرد امیرحسین فردی می‌شود و اتفاقا روان و بی‌دردسر مثل مهدی آذریزدی و هوشنگ مرادی کرمانی، کلی اطلاعات مستند از چند دهه قبل را با زبان داستانی به خواننده ارائه می‌دهد احیاناً خود آقای حمیدرضا داداشی نیست؟
آیین رونمایی کتاب «پسری از خیابان اروس» نوشته حمیدرضا داداشی که چندی پیش توسط نشر معارف وارد بازار نشر شده بود در خبرگزاری فارس برگزار شد. در این جلسه موضوعاتی چون تأثیر تجربه زیسته نویسنده بر اثر، مطابق نبودن برخی وقایع که در داستان توصیف شد با واقعیت‌های موجود، ضعف برخی ناشران در کتابسازی برای رده سنی کودکان و نوجوانان که عامل ضعف در جذب مخاطب است، این‌که نویسنده نباید ردپایی از خود در اثر باقی بگذارد و فراوانی اتفاقات و حوادث در داستان مورد بررسی قرار گرفت.

منبع: ضمیمه قفسه روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها